Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Behöver hjälp från er som är kunniga!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Behöver hjälp från er som är kunniga!

    Hej, jag är en tjej som inte kan särskilt mycket om bilar.
    Vi har haft extrem otur med våran SAAB 9-5, på varje service så har det varit massa saker som måste återgärdas så det har slutat med att vi pröjsat allt mellan 6-10000:- varje gång.

    Nu när vi skulle lämna in bilen på 13000-milar servicen valde vi att göra det på en annan firma då vi alltid tyckt att det blivit för dyrt innan.

    Den "nya" firman konstaterade att bromsarna behövde bytas ut helt, både fram och bak och bilen skulle bli klar på eftermiddagen. Den blev inte klar utan de bad oss komma nästkommande dag istället. Vi hämtade bilen på eftermiddagen 17:00 (förra torsdagen). För servicen och bromsarna och lite småfix som att byta lampor osv betalade vi 7900:-.

    Vi körde hem bilen och den stod hemma över natten. Dagen efter då min sambo ska starta bilen så funkar den inte. Batteriet är helt dött! (Batteriet var bra enl servicen dagen innan). Vi ringer verkstan varav dom säger jaha... då måste något ha stått på under natten. Nej, det har det ju inte gjort svarar vi då! Varav de kontrar att aircondition kanske hakat upp sig.... Jag blev mest ställd och sa att inget konstigt har varit med bilen under natten, den har varit lika avstängd som den alltid varit på nätterna.

    I vilket fall som helst så hämtar de bilen och tar med den till verkstaden, de byter batteriet pga kortslutning, bilen körs hem och det var inget mer med det.

    IDAG kommer en faktura hem på 1430:-!!! Jag tycker inte att det är ok!
    Vi körde en frisk bil till verkstan och samma natt som den kommer hem därifrån så "dör" den. Är inte det märkligt??

    På deras faktura har dom skrivit följande:

    Kortslutning i batteri, något har troligtvis stått och dragit ström.

    Jag vill bestrida fakturan, men vad har jag på min sida?? Är det bara att betala och se glad ut eller har jag nåt att komma med?

    En liten parantes är även att idag lossnade hela blinkersen som dom bytt. Glaset flög av och hela lamp-partiet flög ut och slog mot lacken. Vilket jag också tycker är märkligt, just den lampan de bytt - just den lossnar....

    Jag är så less på alla dessa kostnader, tar lån efter lån för att ha råd.
    Jag orkar inte längre!

    behöver verkligen råd, vad har jag för rätt för att bestrida fakturan??

    Tacksam för hjälp
    Mvh Angelicca

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546

    Re: Behöver hjälp från er som är kunniga!

    Citat Ursprungligen postat av Angelicca
    På deras faktura har dom skrivit följande:

    Kortslutning i batteri, något har troligtvis stått och dragit ström.
    Det där verkar ju helt sjukt, bara för att nån lampa nu möjligtvis har varit på och batteriet är urladdat så blir det ju inte kortslutning i batteriet..
    Om dom nu hade kontrolerat batteriets kapacitet dagen innnan så ska inte en sån sak hända..

    Skittråkigt det som hänt..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Hej.
    Vist ett batteri kan ta stryk av att bli urladdat helt.
    Men det krävs ändå rätt så mycket för att ett friskt batteri ska bli helt urladdat.
    Om det va ett gammalt batteri ni hade i bilen så ja då kan det vara slut batteriet å inte behöva så mycket för att ta slut å inte ta i mot laddning mer.
    Men verkar ju konstigt för bätteriet ska väl konditionsmätas vid service.
    Och att aircondition skulle kunna hänga sig å dra ut strömmen har ja aldrig hört i varje fall.
    Men kanske är möjligt, inget ja skulle tro på i varje fall.

    Det att just den blinkersen lossnade måste gå att få verkstan att ta på sitt ansvar.
    Bara att kräva att dom får byta den och fixa till eventuella lack skador.

    Hoppas det löser sig för er.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Jag tycker inte detta med batteriet är ett dugg konstigt.

    Sjunger det på sista versen så räcker det med att bilen står med tändningen/halvljuset på under tiden det kollas felkoder med TechII diagnosverktyget. Kan ju vara så att tändningen står på medans oljan rinner ut mm.

    På min 9-5 Aero -01 byttes batteriet efter ca 3 år från leverans. På en 9-5 2,3t -02 jag hade ett tag var batteriet klippslut efter 3,5 år från leverans.

    Att blinkersen slamrar mot skärmen hade vi på en sprak ny 9-5 -98. Det var på väg hem vid nybilsleverans. Den killen var inte så god att tass med då.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Jag tycker inte detta med batteriet är ett dugg konstigt.

    Sjunger det på sista versen så räcker det med att bilen står med tändningen/halvljuset på under tiden det kollas felkoder med TechII diagnosverktyget. Kan ju vara så att tändningen står på medans oljan rinner ut mm.

    På min 9-5 Aero -01 byttes batteriet efter ca 3 år från leverans. På en 9-5 2,3t -02 jag hade ett tag var batteriet klippslut efter 3,5 år från leverans.

    Att blinkersen slamrar mot skärmen hade vi på en sprak ny 9-5 -98. Det var på väg hem vid nybilsleverans. Den killen var inte så god att tass med då.

    /Fred
    ja kan köpa i stort sätt allt de.
    Men ska inte batteriet kollas vid service spännings testas å nått?
    Och att blinkersen lossnar kan ja förstå att han inte va lätt att tas med efter det.
    Hade inte jag heller varit även att våran nu är 8år å dom bytt något där på servicen å det lossnat på vägen hem så hade dom ju fått höra det.
    nått har ju gått knas.
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  6. #6
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Jag tycker inte detta med batteriet är ett dugg konstigt.
    Med tanke på att dom hade kollat upp att det var sjyst på servicen så är det väl klart att det är konstigt..

    Sen om dom gjorde denna koll eller inte, är ju upp till dom att stå till svars för..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  7. #7
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av evo_460
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Jag tycker inte detta med batteriet är ett dugg konstigt.
    Med tanke på att dom hade kollat upp att det var sjyst på servicen så är det väl klart att det är konstigt..

    Sen om dom gjorde denna koll eller inte, är ju upp till dom att stå till svars för..
    Kollen gör antagligen mekanikern när bilen kommer in. Sedan står den en längre stund med tändning på. En 9-5 med vredet i läge halvljus står då och lyser. Är backväxeln i så lyser hela bakstammen. Sedan körs bilen hem från service. Är detta en kort körsträcka så hinner det inte laddas som det skall. Detta kan vara nådastöten för batteriet. Hur man definierar stendött är ju flytande. Stendött tycker man ju det är om starten inte går runt. Kommer man däremot in i bilen är det ju inte stendött.

    Mig meddelade de att batteriet "kan ge dig bekymmer" innan nästa service. Det blev då ett byte.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Men hur går batterikollen till på service då? Man kollar väl vätskenivån som inte säger något om hur konditionen på batteriet är?

    Beklagar trådskaparen men mina många år som bilägare har lärt mig att bilbatterier är förbrukningsvaror som kan ta tvärslut, mer nu för tiden än förr känns det som.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Tror de kollar nivån, lägger på en belastning samt kollar efter fysiska skador. De borde mäta syravikten.

    btw. På en 9k -97 som vi hade som firmabil. Där gick föraren ur för att lägga på ett brev. Efter det så startade inte bilen igen. Kortis i batteriet. Efter det stannar han aldrig bilen för att tex pinka vid en sen resa i tjänstens vägnar.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Jag läser och noterar.
    Samlar på mig så mycket info jag bara kan innför morgondagens "möte" med verkstaden.

    Jag suger åt mig allt ni skriver... tack!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Tror de kollar nivån, lägger på en belastning samt kollar efter fysiska skador. De borde mäta syravikten.
    Jag TROR att det i serviceschemat för min 9000 bara handlar om kontroll/justering av vätskenivå, kontroll av polspänning, okulärbeiktning av jordkabel, kontrollera fastsättning. Inget om någon belastningskontroll. Men jag har haft fel förr och nu gällde det dessutom inte en 9000.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Men hur går batterikollen till på service då? Man kollar väl vätskenivån som inte säger något om hur konditionen på batteriet är?
    .
    Vi har iaf en liten grön mini dator, som lyder under namnet "batterichecken" ,en sån bör iaf alla seriösa verkstäder ha..

    Den mäter hur många % batteriet har kvar av sin kapacitet, spelar ingen större roll om det är dåligt laddat tex..

    Sen så bör det ju självklart kollas efter vatten och syramängden om det blir dåligt resultat..

    Men att dom säger att batteriet är sjyst och att det efter några timmar har blivit kortslutning tycker ja verkar lite otroligt..
    Men det kan säkerligen hända.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  13. #13
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Tror de kollar nivån, lägger på en belastning samt kollar efter fysiska skador. De borde mäta syravikten.
    Jag TROR att det i serviceschemat för min 9000 bara handlar om kontroll/justering av vätskenivå, kontroll av polspänning, okulärbeiktning av jordkabel, kontrollera fastsättning. Inget om någon belastningskontroll. Men jag har haft fel förr och nu gällde det dessutom inte en 9000.
    Om man nu inte provbelastar ett batteri så är det ju lite halvt meningslöst, haft jättemånga problem med eltruckar som inte vill gå.
    Batteriet mäter strax över 48V som det ska, och syramängden är sjyst.
    Men sen när man belastar det så har det kunnat sticka ner till kanske 35V..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Har ochså för mig att det ska finnas en batterianalysator. Läst om det i WIS att den ska användas nybilsleverans då man fyller i batterikortet, eller vad det nu heter.
    Borde i allafall inte en Saabverkstad använda batterianalysatorn vid service? Enkelt o lätt kan det tyckas.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634
    Det med blinkersen är helt klart varkstadens fel, till 100% så har dom inte fått tillbaka blinkersen ordentligt. Ny lack och blinkers utan kostnad för dig.

    Funkar det inte så är det bara ta i med hårdhanskarna


    När du pratar om blinkers så fick jag tillbaka min efter att ha lämnat den på en känd SAAB ÅF i TROLLHÄTTAN då var en glaset sprucket och detta påpeka jag innan jag åkte. Verkstadskillen kunde svära på att det inte var han .... efter en stund fick det bli nya på Speedparts då han vägra erkänna.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131
    Vad exakt gjorde de med bromsarna? Var det bara byte av belägg eller bytte de skivor också? Tycker 7900:- var ganska dyrt, men det kanske var riktigt många småsaker som behövde fixas.

    Det är svårt att få rätt i såna här lägen. Det står verkligen ord mot ord. Jag tror också att de inte satt tillbaka blinkersen rätt och därför lossnade den, men det är fortfarande ord mot ord.

    Att du inte fick veta vad batteribytet skulle kosta innan, eller att du ens fick veta att du skulle betala för det är inte okej.

    Se om de är med i Kontrollerad Bilverkstad. Är de det så kan du kanske vända dig till Kontrollerad bilverkstad (www.kbv.nu) och höra vad de anser om saken.

    Är inte verkstaden samarbetsvillig så återstår det att kontakta allmänna reklamationsnämnden. Tar otroligt lång tid innan de tar upp ditt ärende, och verkstaden behöver inte följa deras beslut.

    Kort sagt; stå på dig.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453
    Ett "modernt" bilbatteri lägger i 99% av fallen av helt tvärt, någon cell som går sönder. Man får sällan någon förvarning. Beroende på körsätt räcker ett batteri i 3-6 år. Mycket sällan längre.

    Det kan hända precis när som helst. Det kan du inte klandra verkstaden för.

    Blinkersen är dock ett klockrent backjobb. Är det en seriös verkstad så fixar de det utan snack.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Angående batteriet så inser jag att jag inte kommer någon vart.
    Var inne på verkstan igår och han förklarade så bra vad som antagligen hänt med batteriet. Jag kan inte återförklara det då jag inte fattade ett skit av vad han sa.... men det lät bra, och jag kände mig som en fågelholk efteråt. Hade inget bra att komma med.

    När det gällde blinkersen så sa han att de skulle kolla på det idag, så vi fick en lånebil och väntar nu på deras samtal......
    Jag sa att "detta ska väl inte vi behöva stå för"
    han svarade att han inte kunde ge mig några svar så länge han inte tittat på bilen och de hade inte tid att göra det när vi var där....

    Om han ringer och säger att de inte står för det kommer jag att vara så illa tvungen att lämna in detta till ARN.... detta är ju ett klockrent misstag från deras sida, han kan inte hävda något annat.
    Kan han kräva någon summa för att vi varit där och bett dom kolla på blinkersen som vi anser är deras fel? Han kan väl knappast ta en "avläsnings-avgift" då de inte behöver koppla in den apparaten för att se att hela blinkersen hoppat ur....

    Om han ringer och säger att dom fixar blinkersen utan avgift så gör jag ingen sak av batteriet utan pröjsar det och lägger allt bakom mig.

    Och jag har kollat ang KVB, de finns med där....

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    81
    Finns de med i KBV så finns det regler de måste följa innan de vidtar åtgärder. De måste tex meddela om det blir dyrare än de sagt från början och som kund har man rätt att få det skriftligt oxå. Jag skulle nog inte ge mig så lätt beträffande detta, inte när det gäller batteriet heller då de säger att det är kontrollerat. Testas det rätt så ser man väl konditionen på det och kan därmed avgöra om det håller i någon timma till eller längre....

    Jag säger bara: stå på dig och meddela oss utfallet.

    Lycka till!!
    9-5 2,3t -04 Aeroturbo och steg 1

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Hej

    Igår hämtade vi bilen, det gick bra. De ringde igår och sa att de tog på sig hela grejen med blinkersen. De bad om ursäkt och visade oss på plats exakt vad som hänt. De hade dessutom tvättat/polerat hela bilen och gjort rent alla fäljar.... vilket gav dom ett litet plus i kanten. (Väl medvetet säkert.... men men)

    Vi släppte hela grejen med batteriet - kände inte att vi orkade.
    Vi hade bestämt oss innan att om de ringde och sa att de tog på sig blinkers-grejen så skulle vi inte ta upp batteriet. Visst det är fortfarande konstigt, men känner inte att vi kan bevisa något. Och batteriet var ju gamalt så bytas skulle det behöva göras förr eller senare ändå. Dock blev det ett dyrt batteri... (1430:-). Visserligen kom dom och hämtade bilen och körde hem den åt oss.... men det är rätt dyrt ändå.

    Men nu har vi i alla fall ett nytt och ska inte behöva tänka på det på några år nu hoppas jag.....

    Tack alla för era inlägg, det har hjälpt mig jättemycket!

    Mvh :-)

Liknande ämnen

  1. Konstigt ljud från vänster fram, Behöver akut hjälp snabbt!
    Av NightMar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 10:28
  2. 9000 2.3t problem, missljud! Hjälp alla kunniga!!!
    Av DooMoLiTioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 19:31
  3. dra extra kabel från styrdonet behöver tolknings hjälp
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-13, 21:47
  4. SNABB Hjälp av kunniga saabägare
    Av LartiC i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 23:40
  5. Kunniga på långmotor (B234)
    Av gbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •