Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Checklista begangnat bilköp (Summering)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    14

    Checklista begangnat bilköp (Summering)

    Tänkte upprätta en liten checklista inför ett bilköp på vad som är viktigt att kontrollera inför ett bilköp.
    Fyll gärna på med information för er som vill.....

    * Servicar (Servicebok) är intervallerna realistiska?
    * Kolla vevhusventilationen.
    * Kolla spännaren till kamkedjan
    * Missljud från motor, ex AC/kompressorn
    * Olje läckage runt/under motor
    * Finns det skulder på bilen/ägaren?
    * Tidigare ägare/antal
    * Service-kvitton/specifikationer
    * S o V-däck- skick på dessa
    * Kontrollera om den tidigare varit krockad med ex tidigare ägare
    * Kontrollera kvalitén på oljan via/på stickan, skall givetvis inte vara vattning el "grusig"
    * Gör fler inbromsningar när du provkör– bilen ska inte dra snett när du bromsar samt kör rakt!
    *Blå rök ur avgasröret betyder hög oljeförbrukning, och kan kräva dyrbara reparationer.
    * Kontrollera om det finns lack- eller rostskador. Se särskilt vid strålkastarna, dörrarnas nederkanter, gummilister, trösklarna och vid framflyglarnas infästningar.
    * Kärvar eller skorrar växlarna – känns styrningen glappfri?
    * Testa alla funktioner (elektriska och mekaniska) i kupén. Trasiga bälten, fönsterhissar, AC, farthållare, osv?
    * Ring tidigare ägare och hör med dem om eventuella problem på bilen
    * Är bilen trimmad? Isåfall; vem har utfört trimningen, vilket chip sitter i bilen, o.s.v.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Checklista begangnat bilköp (Summering)

    Sorry, men jag är tvungen.
    Citat Ursprungligen postat av ka11e
    * Kontrollera om den tidigare varit krockad hos SAAB
    Brukar många bilar krockas hos SAAB?
    Citat Ursprungligen postat av ka11e
    * Kontrollera om oljan är oljig och smutsig
    Föredrar olja som är oljig.


    * Drar bilen snett trots att du håller ratten så bilen borde åka rakt fram?
    * Ring tidigare ägare och hör med dem om eventuella problem på bilen (risk för att få luren i örat)
    * Testa alla funktioner (elektriska och mekaniska) i kupén. Trasiga bälten, fönsterhissar, farthållare, osv?
    * Är bilen trimmad? Isåfall; vem har utfört trimningen, vilket chip sitter i bilen, o.s.v.


    * Gå på magkänsla... känns något fel, så undvik att köpa bilen.
    * Bli inte kär i bilen! Var kritisk och verkligen leta efter minsta fel.


    Har haft checklista med mig vid några bilköp, men det slutar oftast med att jag inte tittar på den. Säljarna verkar känna sig lite olustiga över listan däremot. Viktigaste punkten för mig har alltid varit att gå på magkänsla.


    Hur kollar man axialglappet i turbon? Känns som att man måste riva turbon för att kolla det, och det gör man väl inte direkt när man köper av privatperson?


    EDIT: För varje fel jag hittar brukar jag göra en notering om hur mycket jobbet och reservdelen kostar. Ex: trasigt flexrör (1700:-). Bilens kostnad blir då inte bara de pengar som säljaren vill ha, utan köpsumman plus reparationskostnaderna. Då har man lite underlag för att diskutera priset om man fortfarande vill ha bilen.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    14
    ingen fara, var stressad som fasen när jag skrev så :-) Har kompletterat min lista lite nu..

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    vad pratar vi för prisklass?

    för jag vet inte men jag har haft ute bilar för typ 5000kr på blocket och folk kommer med liknande listor och har nada förståelse för att bilen är rostig, sliten och att acn inte fungerar.

    Vad man ska kolla efter beror ju lite på vad man siktar på för pris, i regel är det ju svårt att kräva att en gammal bil ska va i toppskick till kaffepengar... som en del verkar tro...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    14
    Ja, jag menar ju inte gammla bilar förstås. Där har vi defenitivt en längre lista att gå efter.
    Anledningen till att jag gjorde denna är att jag själv gå i banorna om att köpa en 00 och framåt, och inte fann något, så något därkring!

    mvh

Liknande ämnen

  1. Checklista vid köp av 9-3 SS '03
    Av matfo362 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 15:35
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 02:59
  3. Checklista vid köp av SAAB 9-5
    Av Turbo Lover i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 08:56
  4. Bilköp Ng 900 2,0T
    Av ISBjörnen i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •