Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Saab 9000 2,3T -96 - insugstempgivare?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    39

    Saab 9000 2,3T -96 - insugstempgivare?

    Tjena!

    På min 9000 2,3T -96 började CE-lampan lysa när jag var ute och körde idag. Efter kontroll får jag 3 blink vilket ska betyda att det är något fel med tempgivaren för insugsluften.

    Är det givaren som sitter på insugsröret mellan insug och luftburk? Jag undrar då den givaren verkar se annorlunda ut än de som finns att köpa på Mekonomen och Speedparts. Ser ut typ såhär:

    Det är alltså hål rakt igenom omkring den där svarta toppen. Jag tycker då det ser ut som en termometer, men vad vet man :-).

    Någon som vet några värden för resistensmätning för att se om den fungerar korrekt?

    Tack på förhand.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79517

    Tror inte det skiljer mellan en 95:a och en 96:a.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    39
    Många tack.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    39
    1,73KOhm verkar märkligt högt då den stod i skuggan och det är 20C. Det torde betyda omkring 30 grader...

    När sådana här saker går sönder, brukar det vara nollresistans eller kan de även börja visa lite fel?

    Kan för den delen styrenheten känna av om det är något fel på en dylik mätare då den egentligen bara visar 10 grader fel?

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av LM
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79517

    Tror inte det skiljer mellan en 95:a och en 96:a.
    Hmm... som framgår av den länkade tråden kom det en ny givare just för MY96.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 724
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av LM
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79517

    Tror inte det skiljer mellan en 95:a och en 96:a.
    Hmm... som framgår av den länkade tråden kom det en ny givare just för MY96.
    Aha, jonTe:s info missade faktiskt jag.
    Det skulle dock kunna röra sig om enbart en mekanisk skillnad likt vattentempgivaren där gängan är ändrad.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 251
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det skulle dock kunna röra sig om enbart en mekanisk skillnad likt vattentempgivaren där gängan är ändrad.
    Det skiljer ju inget i styrdonen och programen går att köra oavsett årsmodell.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    39

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av espii
    1,73KOhm verkar märkligt högt då den stod i skuggan och det är 20C. Det torde betyda omkring 30 grader...

    När sådana här saker går sönder, brukar det vara nollresistans eller kan de även börja visa lite fel?

    Kan för den delen styrenheten känna av om det är något fel på en dylik mätare då den egentligen bara visar 10 grader fel?
    Det var riktigt länge sedan jag var här känner jag. Angående denna tråd så känner tydligen styrenheten (eller nåt) av att det var fel. Problemet som bortblåst efter byte av tempgivare och batteriurkoppling. Nollresistens är således icke ett krav.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 783

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det skulle dock kunna röra sig om enbart en mekanisk skillnad likt vattentempgivaren där gängan är ändrad.
    Det skiljer ju inget i styrdonen och programen går att köra oavsett årsmodell.

    J.K Nilsson
    Är det inte bara elanslutningen som skiljer?

    Tom M95 vanlig Bosch, M96-> så blev det sån där Saab-special som det även blev till TPS?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Var köper jag ny insugstempgivare?
    Av boost_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-28, 11:36
  2. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •