Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Trimmad 9-5 Aero -00

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    431

    Trimmad 9-5 Aero -00

    Hej!
    Jag har köpt en 9-5 sport kombi Aero från -00
    Det är tre tums avgasrör från turbon och jag tror den är trimmad. Vet inte så mycket om vad som är gjort på bilen, eftersom säljaren aldrig hade kört bilen själv.
    När den är kall och ny startad, så svartar det i avgasröret när nan snärtar till på gasen. Har inte dragit någon olja vad jag vet. Kan det bero på att den får mycket brännsle när den är kall? Kan det vara normalt.
    Hur kan jag lättast se vad som är gjort på bilen?
    Det kanske är någon som känner igen den? RDG923 Röd

    Jag hade tänkt läsa av typskylten på turbon och titta om jag hittar något klistermärke på styrboxen. Ska även kika på vad det sitter för luft filter.
    Jag tycker att stötdömparna ser konstiga ut (gula med grov diameter) och att broms oken ser grövre ut. Är det så på alla Aeron?
    SAAB 9-5 Sportkombi -06, SAAB 9-5 Turbo Sportkombi Vector 03, SAAB 9-5 Turbo Sportkombi Vector 06, Pontiac Trans Am -75, Kawasaki ZX10 Ninja -90

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068

    Re: Trimmad 9-5 Aero -00

    Citat Ursprungligen postat av Tommynr1
    Hej!
    Jag har köpt en 9-5 sport kombi Aero från -00
    Det är tre tums avgasrör från turbon och jag tror den är trimmad. Vet inte så mycket om vad som är gjort på bilen, eftersom säljaren aldrig hade kört bilen själv.
    När den är kall och ny startad, så svartar det i avgasröret när nan snärtar till på gasen. Har inte dragit någon olja vad jag vet. Kan det bero på att den får mycket brännsle när den är kall? Kan det vara normalt.
    Hur kan jag lättast se vad som är gjort på bilen?
    Det kanske är någon som känner igen den? RDG923 Röd

    Jag hade tänkt läsa av typskylten på turbon och titta om jag hittar något klistermärke på styrboxen. Ska även kika på vad det sitter för luft filter.
    Jag tycker att stötdömparna ser konstiga ut (gula med grov diameter) och att broms oken ser grövre ut. Är det så på alla Aeron?
    Att den fetar på bränsle när den är kall är inget konstigt alls och att du ser svart rök (oförbränt bränsle) när du snärtar till på gaspedalen är inget jag skulle reagera något märkvärdigt på. Däremot om det ryker blått eller vitt
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    431

    Re: Trimmad 9-5 Aero -00

    Citat Ursprungligen postat av Micke Turbo
    Att den fetar på bränsle när den är kall är inget konstigt alls och att du ser svart rök (oförbränt bränsle) när du snärtar till på gaspedalen är inget jag skulle reagera något märkvärdigt på. Däremot om det ryker blått eller vitt
    Nä, då. Det är bara svart oförbränd bränsle. Men jag tror inte den skulle svarta så om det var orginal programmet i den.
    SAAB 9-5 Sportkombi -06, SAAB 9-5 Turbo Sportkombi Vector 03, SAAB 9-5 Turbo Sportkombi Vector 06, Pontiac Trans Am -75, Kawasaki ZX10 Ninja -90

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474
    Min rök rätt svart när den var original och kall med när man tryckte till på gasen. Helt normalt med en bensinare.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Min rök rätt svart när den var original och kall med när man tryckte till på gasen. Helt normalt med en bensinare.
    Det kanske är så på dom. Men min gammla var inte så. 9000CS 2,3Turbo Sport.
    SAAB 9-5 Sportkombi -06, SAAB 9-5 Turbo Sportkombi Vector 03, SAAB 9-5 Turbo Sportkombi Vector 06, Pontiac Trans Am -75, Kawasaki ZX10 Ninja -90

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Citat Ursprungligen postat av Tommynr1
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Min rök rätt svart när den var original och kall med när man tryckte till på gasen. Helt normalt med en bensinare.
    Det kanske är så på dom. Men min gammla var inte så. 9000CS 2,3Turbo Sport.
    9000 har T5 och det är en annan historia....
    Detta är ju en 9-5 Aero med T7..

    Visst jag märkte inte heller att min fetade på när den var original medan jag nu kan se att den ryker lite svart när den är kall...
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Micke Turbo
    Citat Ursprungligen postat av Tommynr1
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Min rök rätt svart när den var original och kall med när man tryckte till på gasen. Helt normalt med en bensinare.
    Det kanske är så på dom. Men min gammla var inte så. 9000CS 2,3Turbo Sport.
    9000 har T5 och det är en annan historia....
    Detta är ju en 9-5 Aero med T7..

    Visst jag märkte inte heller att min fetade på när den var original medan jag nu kan se att den ryker lite svart när den är kall...
    Min gör svarta fläckar på gröset och avgasmäller lite när man släpper på gasen. Den drog 0,8l/milen när jag körde hem den. Så det är säkert inget fel på den. Lär undersöka vad det är för trim på den. Ska undersöka boxen om det står någonting på den.
    SAAB 9-5 Sportkombi -06, SAAB 9-5 Turbo Sportkombi Vector 03, SAAB 9-5 Turbo Sportkombi Vector 06, Pontiac Trans Am -75, Kawasaki ZX10 Ninja -90

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164
    Angående stötdämparna så är de svarta i originalutförande. Det skulle kunna vara koni eller bilstein dämpare som sitter på din bil. Inte helt ovanligt att man monterar dessa när man sänker bilen.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Citat Ursprungligen postat av Tommynr1
    Citat Ursprungligen postat av Micke Turbo
    Citat Ursprungligen postat av Tommynr1
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Min rök rätt svart när den var original och kall med när man tryckte till på gasen. Helt normalt med en bensinare.
    Det kanske är så på dom. Men min gammla var inte så. 9000CS 2,3Turbo Sport.
    9000 har T5 och det är en annan historia....
    Detta är ju en 9-5 Aero med T7..

    Visst jag märkte inte heller att min fetade på när den var original medan jag nu kan se att den ryker lite svart när den är kall...
    Min gör svarta fläckar på gröset och avgasmäller lite när man släpper på gasen. Den drog 0,8l/milen när jag körde hem den. Så det är säkert inget fel på den. Lär undersöka vad det är för trim på den. Ska undersöka boxen om det står någonting på den.
    Drog den 0,8 enligt färddatorn eller uträknat efter bränsleåtgång mellan tankningar delat på körda mil? Färddatorn eller SID som den heter kan man ju justera bränslekoefficienten på så den visar mer eller mindre så den i sig är väl inget säkert mätverktyg.
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

Liknande ämnen

  1. steg 1 trimmad 9-3ss aero -03 misständer
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 22:05
  2. Insugstemp på org vs trimmad 9-5 Aero ??
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 09:29
  3. Problem med trimmad og900 Aero
    Av Turbo S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 14:53
  4. Pris, trimmad 9-5 aero ?
    Av DanneD i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 16:53
  5. Trimmad NG9-3 Aero bättre än trimmad 2,0T?
    Av MattA i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •