Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Lite mer effekt?, og900 T16

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382

    Lite mer effekt?, og900 T16

    Hej jag funderar lite på om man ska försöka få till några fler kusar i bilen.
    Det jag har tittat på är att eventuellt löda lite i min apc så jag får bibehållet ladd på högre varv.
    Något som Speedparts inte har gjort med min? (inte öppnat apc:n än)
    Så då är frågan, är det något att rekommendera? Vet att bilen kommer få lätt för att spika. Borde jag uppgradera min IC? Har 9000IC monterad nu.

    Dessutom undrar jag om inloppet till turbon, alltså röret mellan lmm och turbon. Det ser väldigt smalt ut om man jämför med det 3" rör som sitter till luftfiltret. Bör jag byta till ett större?
    Bilen är den i signaturen.

    Mvh Tim

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    184
    De grejerna du har monterat redan är bra saker för att minska risken för spikningar i motorn. 9000IC räcker långt! Ditt avgas med batteriböj hjälper också till att evakuera värmen och minska spikrisken.

    Angående rören behöver man inte ha 3tum överallt. Jag har själv det vid spjällhuset men det är lite overkill vad jag förstår. För min del var det mest för att få ihop det smidigt med ICn (som är en kina med 3tums anslutningar).

    Ställer Speedparts bara in max laddtryck och stigning? Trodde de lödde om den också. OM inte kan det vara nästa steg och göra och jag tror inte du kommer uppleva några spikningar om du håller dig runt stabila 1bar eller tom högre.

    Vad kör du med för laddtryck och bränsletryck nu?
    Fredrik

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Man kanske skulle köpa sig en inte så stor elfläkt och montera bredvid originalfläkten för varma dagar?
    Det man vinner på att byta ut det inloppsröret till turbon kanske är ett lite annorlunda ljud? Jag tycker att det i alla fall inte kan bli sämre med lite större luftväg.

    Jag kanske borde börja med att öppna min APC och kika i den för att se om något är gjort.
    Just nu har ställt vridpoten för max laddtryck i botten och då laddar bilen ca 1bar för att sedan sjunka ganska friskt ner vid högre varv.
    Bränsletrycket ligger runt 3,5bar om jag minns rätt.

    Mvh

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053
    Oavsett vad du gör med din APC box, så kommer laddtrycket att sjunka på högre varv. Det är det den är till för (plus mkt annat)

    Att labba med de 2skruvarna är en vetenskap, och minsta lilla justering kan gå jätte bra/dåligt. Mitt råd är att lämna in den till Speedparts. Såvida du inte vet själv hur man gör när man löder.

    Hur mkt vill du att det hela ska kosta?

    2.3 Topp, 2.1 insug, 431:or, 3BTR, ev en TD04 och du är fit for fight
    Saablös dåre

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Enligt popeye:s lilla instruktion så kan man i alla fall bygla resistorn R42 och på så sätt få bibehållet laddtryck på högre varv..
    Men då med en klar ökning för spikningar (därav frågan angående större IC).
    Dessutom har boxen varit in till Speedparts vid ett tidigare tillfälle, men jag tror bara att de enbart justerade in vridpotarna.

    Har inte tänkt att det ska kosta så mycket alls, snarare optimera hårdvaran jag har nu. BTR har jag redan i alla fall.
    Jag kör trots allt med helt original växellåda.

    Mvh

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053
    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Enligt popeye:s lilla instruktion så kan man i alla fall bygla resistorn R42 och på så sätt få bibehållet laddtryck på högre varv..
    Men då med en klar ökning för spikningar (därav frågan angående större IC).
    Dessutom har boxen varit in till Speedparts vid ett tidigare tillfälle, men jag tror bara att de enbart justerade in vridpotarna.

    Har inte tänkt att det ska kosta så mycket alls, snarare optimera hårdvaran jag har nu. BTR har jag redan i alla fall.
    Jag kör trots allt med helt original växellåda.

    Mvh
    Och det finns bara orginal lådor, såvida du inte vill betala 40000kr för en jörgen låda

    Lådorna håller utmärkt ifall du kör med huvudet, och inte ger fullgas på låga varv, och inte varvar utan 3:an !!
    7:ans primär är önskvärd.
    Saablös dåre

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934
    och inte varvar utan 3:an !!
    Vad menar du med det?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053
    Citat Ursprungligen postat av Keezo
    och inte varvar utan 3:an !!
    Vad menar du med det?
    Felstavat av mig, menade inte varva ut 3:an fullt.
    Rasat 2lådor genom att varva 3:an fullt.
    Saablös dåre

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Nu var det inte lådan det var frågan om, trots att det är intressant

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 053
    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Nu var det inte lådan det var frågan om, trots att det är intressant
    Men lådan är väl oxå intressant vid trimning?
    Beroende på vilken primär du har så gör det stor skillnad. 7:ans primär är underbar, medans 6:ans är alldeles för varv villig.
    Saablös dåre

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Nu var det inte lådan det var frågan om, trots att det är intressant
    Men lådan är väl oxå intressant vid trimning?
    Beroende på vilken primär du har så gör det stor skillnad. 7:ans primär är underbar, medans 6:ans är alldeles för varv villig.
    Hmm jo, det är sjukt ofta man råkar ligga på varvstoppet i min bil Men det är ju ruggigt nice åandra sidan

    Kanske blir till att byta till 7ans primär om folket tycker det?

    *edit. Anar dock att bilen inte kommer bli lika rolig att köra med en "högre" primär.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Nu var det inte lådan det var frågan om, trots att det är intressant
    Men lådan är väl oxå intressant vid trimning?
    Men inte just i denna tråd här var det frågan om bibehållet laddtryck och följderna kring det.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    685
    Medlem#
    6934
    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Timez
    Nu var det inte lådan det var frågan om, trots att det är intressant
    Men lådan är väl oxå intressant vid trimning?
    Men inte just i denna tråd här var det frågan om bibehållet laddtryck och följderna kring det.
    Ursäkta för att jag hjälpte till o kapa din tråd lite men i gengäld ger jag dig ett mer eller mindre klokt svar

    Jag har pillat och provat en mängd olika inställningar på min APC senaste halvåret och det jag kan säga är att det e skit svårt att få det bra!
    Jag fick den att gå bra tidigare i somras, då laddade den ca 1.1 bar till varvstopp. Då gick den sjukt bra. Men efter att jag fick på racekatt och batteriböjj behövde jag ändra lite och sedan dess har jag inte fått den att gå riktigt bra ännu. Den indikerar på spik osv....ska se om ett nytt soppa filter kansek kan lösa det....

    Men ett tips är att du fixxar så att du kan justera Potarna från kupén så att du/någon kompis kan justera potarna vid eventuella hårdvaruändringar.
    .......räkna med mycket pill för att få bilen att gå exakt som du vill.....

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Hade du en 9000IC monterad när du laddade 1,1 tillvarvstopp och utan spikningar?
    Jo en spikdiod ska tillverkas och man kanske ska löda dit en brytare istället för att bygla resistorn, ifall det inte blir så bra så att säga.

Liknande ämnen

  1. Få lite mer effekt i en 9-5 2.3t
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-02, 20:58
  2. 9-5 SC 2.3t -03, Saknar lite effekt
    Av Speed Racer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 20:04
  3. lite mer effekt i og 900 s
    Av imported_akesvantesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 10:43
  4. Effekt och lite annat, 9-3ss 1,8t - 2,0t
    Av Snaku i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 22:09
  5. Lite effekt SS-chip
    Av Rick_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 01:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •