Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Drivremshaveri Saab 9000 CSE (Fixat)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568

    Drivremshaveri Saab 9000 CSE (Fixat)

    Tjenare
    Tror att jag haft mest otur av alla idag, började med att jag och en kompis drog ut med båten, efter några timmar gick vajrarna (gammal sportbåt) till styrningen av så vi fick dra i dom för att styra någorlunda. Senare på vägen tillbaka la motorn av så vi fick bli inbogserade till våran hamn och sedan paddla sista kilometrarna. Väl tillbaka i bilen så verkade det som våran otur hade tagit slut men det stämde inte nån stans, efter ha kört nån mil så försvann servot o batteriet men bilen gick fortfarande o köra o ja kände inte för att stanna på motorvägen, tänkte att remmen slira. Väl hemma (1,2 mil senare) så såg jag att jag inte hade nån rem kvar utan att den gått av + att expansionkärlet kokade ordentligt. Sen gick ja in i bilen och såg att tempmätaren stog i topp, något jag inte lagt märke till innan då jag bara trode remmen slira och tänkte inte på att den även driver vattenpumpen. Inte märkt av nått konstigt i gången på bilen förutom att servot försvann. Kan motorn ha klarat sig? Hört att motorn kan nypa i efterhand? Ett motorbyte är ju inte direkt vad man längtar efter.

    Och kan denna remmen passa min CSE 2,3T? Står inte att den driver Vattenpumpen? Det gör det inte om man går in och kollat på mekonomens heller. Och skall man byta några andra delar samtidigt som rullar och vilka av dom skall bytas isåfall?
    http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=60457

    Tändningen påslagen ca 1 minut efter att jag parkerat bilen hemma och kollat i motorrummet:


    Oväsentlig bild igentligen, bara en bild på min otur igentligen:

    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 348
    Själva motor klarar sig nog.Med toppen kan ju slå sig när det blir för varmt.Hur länge körde du efter att du hade märkt att servot och så slutat funka?Ja det stog dära ja


    Mvh

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Körde inte jättelångt, drygt en mil från det att det hände. Men eftersom remmen antingen hoppat av eller gått av, behöver jag byta båda spännrullarna då?
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 848
    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900
    Körde inte jättelångt, totalt 1-2 mil från det att det hände. Men eftersom remmen antingen hoppat av eller gått av, behöver jag byta båda spännrullarna då?
    Med remmen borta är det relativt lätt att kolla spänn- och löphjul genom att snurra på dem och känna hur de känns. Skall ju rotera lätt, jämnt och utan missljud. Kolla också konditionen på spännaren/dämparen som om den är dålig kan ha gjort så att remmen hoppat av.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    960
    hej
    du ska ha en rem som heter 6PK2550 ( enligt mekonomen ) = 6 ribbor på längden och är 2550 mm lång. Känn på rullarna om dom skrapar ,hackar , hugger,låter illa = byt. Obs att skruven till den rullen som sitter på spännaren är VÄNSTERgängad. Att den nu har gått varm behöver ju inte tyda på att det har rasat en viss varmgång tål det. Fattas det kylvatten så toppa upp med mer o varmkör o kolla så att det är tätt
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 560
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900
    Körde inte jättelångt, totalt 1-2 mil från det att det hände.
    1-2 mil utan vattenpump ÄR jättelångt...

    Inte för att göra dig orolig. Det kan mycket väl vara så att motorn klarat sig. Men bra är det ju definitivt inte.

    Men det är ju bra att veta till nästa gång det händer och att upplysa andra.
    Börjar batterilampan lysa så stanna så fort som möjligt och titta att remmen snurrar som den ska och håll koll på tempmätarn..


    Som LarsLars säger så kolla att hjulen går att snurra på lätt och så. Inte säkert att det behövs bytas utan det kan ju vara så att remmen helt enkelt blivit utmattad (inte bytt på länge) och att det helt enkelt bara är att sätta dit en ny.

    Kan också vara så att något remhjul går tungt och därför behöver bytas också. Men som sagt. Känn efter hur det känns.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 030
    något liknande hände mig, när jag såg att tempen låg högt när jag körde så fortsatte jag en bit till, inte 1-2 mil men en bra bit till, när jag sen stannade så hade ett löphjul låst sig o smält sönder, det visade sig att toppen+packning klarat sig iaf!
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    okej tack för alla tipsen, men biltemas rem ovan borde väl funka? halva priset mot mekonomens ju och jag har inte så tjockt med pengar just nu.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 144
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900
    okej tack för alla tipsen, men biltemas rem ovan borde väl funka? halva priset mot mekonomens ju och jag har inte så tjockt med pengar just nu.
    Kolla på Saab först, vill minnas att den inte va så dyr.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Okej, nu har jag varit ute och tagit mig en koll i dagsljus, remmen låg kvar hel längst ner. (Jag som skurit av den på bilden, var hel innan bortsett från märket) men det verkar som det fattas ett remhjul? Och så har remmen ett grovt hack i sig. Vad tror ni? Känns ju som ena spännhjulet har slitits bort och det andra har fått rejäla märken? Av märket på själva remmen verkar det ju som nått av hjulen har låst sig och sen har allt gått utför.















    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 848
    Ser onekligen ut som att löphjulet skurit och därmed fått remmen att nötas av.
    Tycker också det ser lite oljesöligt ut kring remspännaren men det kan ju vara "normalt" oljeläckage nerifrån vevaxelremskivan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ser onekligen ut som att löphjulet skurit och därmed fått remmen att nötas av.
    Tycker också det ser lite oljesöligt ut kring remspännaren men det kan ju vara "normalt" oljeläckage nerifrån vevaxelremskivan.
    Vet inte om det kan bero på att jag sprayade remmen med remspray för ett tag sedan.


    Är det den här jag skall köpa, alltså den som är borta nu:


    Borde väl vara 7:an som är borta o 5:an som har fått märken i sig?
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 848
    Nja, är det inte det andra?

    Om jag vore du skulle jag köpa båda hjul och om du konstaterat att det som sitter på spännaren är OK bara lämna tillbaka detta sedan.

    Rekommenderar dig att läsa FAQ-tråden "Guide: Byte av drivrem 9000" för tips kring bytet.

    Lycka till!

    Edit: Ser den kompletterande skissen och visst har du rätt i att 7:an är borta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nja, är det inte det andra?

    Om jag vore du skulle jag köpa båda hjul och om du konstaterat att det som sitter på spännaren är OK bara lämna tillbaka detta sedan.

    Rekommenderar dig att läsa FAQ-tråden "Guide: Byte av drivrem 9000" för tips kring bytet.

    Lycka till!

    Edit: Ser den kompletterande skissen och visst har du rätt i att 7:an är borta.
    Ja tar mig en sväng med farsans bil till Mekonomen då och köper båda hjulen och en ny rem, nått mer jag behöver när jag endå är där? Får väl ta och tillverka mig ett sånt där specialverktyg också kanske. Gasdämparen är väl inget man brukar byta? Den är ju rätt duktigt dyr.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 848
    Citat Ursprungligen postat av rob_saab900
    Gasdämparen är väl inget man brukar byta? Den är ju rätt duktigt dyr.
    Jag åkte på att byta min spännare i fjol höst då den dåliga dämpningen gjorde att remmen hoppade av.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    I ditt fall verkar ju dämparen frisk då haveriet är härlett till löphjulet.

    Ibland kan dämparen behöva fyllas på, alt. bytas. Finns info om du söker.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    du ska ha en rem som heter 6PK2550 ( enligt mekonomen ) = 6 ribbor på längden och är 2550 mm lång. Känn på rullarna om dom skrapar ,hackar , hugger,låter illa = byt. Obs att skruven till den rullen som sitter på spännaren är VÄNSTERgängad. Att den nu har gått varm behöver ju inte tyda på att det har rasat en viss varmgång tål det. Fattas det kylvatten så toppa upp med mer o varmkör o kolla så att det är tätt
    Remmen jag köpte hette 6PK2553, dom på Mekonomen sa att det skulle vara den remmen så hoppas att de stämmer. Det var den dom fick upp på regnummret.

    Återkommer med resultatet.

    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Nu är skiten nere iallafall, men det känns som det ovanligt oljigt? Vad kan det komma ifrån? Bäst o köra en ordentlig tvätt och sen kolla om en vecka vart det är oljigt?


    Hittat felorsaken till remmen iallafall, hjulet hade nypit rätt bra:
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 754
    Medlem#
    10798
    Oljan har sannolikt läckt förbi vevaxeltätningen och sedan spritts med hjälp av centrifugalkrafterna från den roterande vevaxeln. Blir det bara lite oljigt så fastnar sedan all möjlig skit i detta.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568
    Okai, gick väldigt smidigt att byta remmen iallafall, tog bara en tving runt spännaren. Blev först lite orolig för jag tyckte remmen kändes slapp men sen hade jag igång motorn på tomgång lite och efter det blev den bättre spänd faktiskt. Tog en provtur nu och allt verka normalt. Tack för alla tips.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 Rycker vid gas pådrag! !!Fixat, Bytte tändstift!!
    Av Kozmo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •