Har varit SAAB-ägare sen den dagen jag fick körkort - och har slumpmässigt alltid varit ägare av den sista årsmodellen av resp bil.

Startar upp mitt bilägande med en 5 växlad SAAB 99 från 1984. Denna bilen skulle enligt uppgift varit byggd i Finland, och med en tjockare plåt än de svenska bilarna (om det är sant vet jag inte). Den krockade i alla fall med en polisbil (ej mitt fel) som fick bärgas från platsen. Min bil fick ett litet jack i ena skärmen ;-). Driftsäker bil men med världens sämsta värme och ljudsystem.

Nästa bil var en större raritet - en og SAAB 900 2.1 16V från -93 (ambassadörblå). Enligt pappren tillverkades den i november 1993 och togs i bruk december 1993. Borde varit en av de allra sista og SAAB:ar som lämnade fabriken i Trollhättan? Den hade "lull-lull" som ABS, fjärrstyrt larm/centrallås, krockkuddar, servo. När man satt i bilen såg den dock ut precis ut som en SAAB från 1980 - udda känsla. Sanslöst bottendrag i denna motorn, men ganska törstig. Denna bil hade jag tänkt spara och vårda i all framtid - men tjuvar ville annorlunda. En enda gång glömde jag rattkryckan och bilen var försvunnen. Hittades av polisen som ett utbärnt vrak efter att ha varit med om ett rån. Sorg.

Nu har jag så en SAAB 9000 2,3t jubileum från 1998, även den av sista årsmodell. Den har varit mycket driftsäker hittills och är en dröm att köra på landsväg. Klart bästa bilen jag någonsin har haft och drar förvånansvärt lite bensin i jämn 90 fart (under 0.7 enligt "glädjemätaren"). Lite problem med oljeläckage (i alla fall för SBP).

Nu är de så snart dags att börja skåda in i framtiden. Vad jag förstår så tillverkas 9/5 i sista årsmodellen under 2009? Kan kanske vara något om ett tre-fyra år när priset fallit under 100.000 på beg. marknaden?