Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Byta batterikablar?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Byta batterikablar?

    Hallå.

    Har fått lite problem med att lyset blinkar ihop med stereon igen tack vare byte till lite bättre högtalare..
    har 21 kvadrat bak ihop med konding och bra jordpunkter osv, allt bra där.

    Men nu börjar jag undra om det kan vara så att det är jordkablen mellan batteriet och chassiet som är flaskhalsen?
    Den är ju inte i närheten av så grov som de jag har till stereon.

    Någon som bytt jordkablen mellan batteri och chassie och har koll på om det kan göra någon skillnad?

    Har som sagt 21 kvadrat bak nu till 2st 4 kanals steg om totalt 8X95W rms har även en konding till detta, känns inte som att det skulle vara kablen bak samt konding som skulle vara problemet.

    Är det värt att pröva med att dra dit tex en 50 kvadrat jordkabel eller är det slöseri?

    Annars är ju allternativet att dra en 35-50 kvadrat bak och hoppas på att de ger med sig...

    Har nytt batteri & bytte generator för mindre än ett halvårsedan

    Ser ju på kondingen att spänningen faller, dock inte så mycket, går aldrig under 11,75V enligt voltmätaren på kondingen...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    267
    Medlem#
    4460
    11,75Volt är det med bilen igång eller avstängd?
    9000Aero -97 OG900i -90

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Om bilen lämnar den spänningen med motor igång är det problem med generatorn.
    Angående storleken på kabeln, bilens startmotor har en hel del effekt 1000-1400 W kontinuerlig effekt.

    Generatorn lämnar 60-80 A, betänk att bilen kräver den del för att vara igång, om dina slutsteg drar nämnda effekten så kräver dem i topparna vid 11.75 V 64 A vid 14.4 V 52 A.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    självklart så är det med bilen avstängd...

    ligger på runt 13V med bilen på enligt kondensatorn, men det är ju inte strömmen direkt från generatorn den ger, visar alltid mindre än om jag mäter fram.

    Tanken som går är ju att jag har kraftigare kablar till steget än vad jordkabeln mellan batteri och bilen är och då ska ju den tunna kabeln hantera mer än stegen.

    Som sagt är det inte generatorn som är problemet.

    blir nog som så att jag köper en 50 kvadrat kabel och har till minusjorden, kostar inte många spänn och det kan ju alltid hoppas på att det löser problemet.

    ska man räkna lite på det så kan stegen leverera 800W st max alltså 1600W, de är ganska högt säkrade båda 2, tror det är dubbel 30A eller 25A på varje av stegen.


    Står lite inför om jag ska göra mig av med bilen eller inte med pga att det krånglar lite varstans på den så vill ju inte gärna göra för stora ombyggnader, annars had eju 35 kvadrat bak varit ett bra sätt att lösa mycket.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Är det dålig jordning i OG9-3 (eller klena batterikablar) ?
    Av Palle Plutt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 13:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •