Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Baslåda - vad behövs

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 241
    Medlem#
    7499

    Baslåda - vad behövs

    Hej!

    Dags att komplettera billjudet med en baslåda.

    I dagsläget har jag ett 4-kanalssteg i bagagen som driver framhögtalarna och hatthyllehögtalarna. Till detta steg har jag en 16mm2 kabel från batteriet.

    Det jag tänkt inhandla nu är en baslåda 2x10", samt ett tvåkanalssteg och en kondesator. Så min fråga lyder, räcker 16mm2 från batteriet eller skall jag byta upp mig till nåt fetare? Samt vad mer behöver jag i kabelväg. Jordkabel till steget, strömkabel till kondensatorn samt högtalarkablar från baslådan?

    En fråga också, vad för kondensator skall jag ha? Blir 1 farad bra?

    tackar

    Johan

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Jag hade bytt kabel.

    Kör själv 2st 4 kanals steg med 21 kvadrat och har fått problem nu sen jag bytta dörrhögtalare till lite kraftigare..

    Se min tråd jag gjorde om det

    tycker du innefattat rät bra annars vad du behöver, konding bör nog räcka med 1 farad om du har bra kablar osv, man ska ju hellst inte kompensera förklena kablar med fetare konding.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 241
    Medlem#
    7499
    Allrajt!

    Inköpslista
    -2x10 rsx-10 baslåda proson
    -2 kanal RSA-150 slutsteg proson
    -1F kondensator, oklart vilken, tips?
    -30mm2 strömkabel
    -Högtalarkabel
    -Signalkabel

    Blir nog bra med ös. Två frågor dock.
    Har nu en lågnivåutgång på huvudenheten. Denna är splittad till 4 till mitt nuvarande 4-kanalssteg. Hur gör jag med det, skall jag splitta den igen till 6? Hur mycket kan man splitta egentligen.. Att jag inte kan ställa in stegen från stereon förstår jag ju hehe, man får springa bak i bagagen.
    Fråga 2 är ang signalkabel. Det är väl bara skarva på en signalkabel på den jag har från huvudenheten?

    EDIT: Just ja, tänkte placera baslådan över mina två steg, och installera dator fläktar under. Blir liksom en kanal, då jag monterar stegen med två reglar vid sidan, och så placerar jag lådan på. Det är öppet i båda ändarna under lådan, så då tänkte jag trycka in luft på ena sidan och ut på andra. Är det bara koppla in fläktarna på strömmen till ett av stegen? Några tips?

  4. #4
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    När kommer bilderna på din gömma för slutstegen undrar jag..?

    Signalkabeln är bara att skarva från ett annat steg..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    fläktar är inte smidigt då de hellst ska gå av när bilen stängs av, kopplar du dem på strömkablarna går de hela tiden.
    Det bästa vore ju om man kunde byggt ett litet relä som stängde av fläktarna en stund efter bilen stängts av.

    Själv kör jag utan fläktar till mina steg och har inte haft några problem med detta än.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Antar att slutsteget lämnar vid 14.4 V 1% THD 2x75W och är säkrat för 20 A och kabellängden mellan slutsteg och batteri är 5 meter
    Vid en 10 mm2 kabel så har du 0.12 V spänningsfall, så varför använda 30 mm2?
    En 30 mm2 kabel klarar ca 80 A, hur stort batteri(Ah) och generator på bilen är det? Sedan är det transistenterna i musiken som gör att slutsteget drar ström i medel så drar ett slutsteg ej så många Ampere.

    En 16 mm2 kabel torde göra jobbet både billigare och lättare att dra, om du har 0.12 V spänningsfall i kablaget så är effekten av en kondensator ringa, betänk att slutsteg till bilar oftas är konsturerde m.a.p. placering i bil och bilenselsystem. Dock så kommer du att erhålla en hel del åsikter om att man hör skillnad med en kondensator, jag skulle dock avvakta med en sådan.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Antar att slutsteget lämnar vid 14.4 V 1% THD 2x75W och är säkrat för 20 A och kabellängden mellan slutsteg och batteri är 5 meter
    Vid en 10 mm2 kabel så har du 0.12 V spänningsfall, så varför använda 30 mm2?
    En 30 mm2 kabel klarar ca 80 A, hur stort batteri(Ah) och generator på bilen är det? Sedan är det transistenterna i musiken som gör att slutsteget drar ström i medel så drar ett slutsteg ej så många Ampere.

    En 16 mm2 kabel torde göra jobbet både billigare och lättare att dra, om du har 0.12 V spänningsfall i kablaget så är effekten av en kondensator ringa, betänk att slutsteg till bilar oftas är konsturerde m.a.p. placering i bil och bilenselsystem. Dock så kommer du att erhålla en hel del åsikter om att man hör skillnad med en kondensator, jag skulle dock avvakta med en sådan.

    Mvh
    Johan
    dock så har han ju redan ett 4 kanals steg som drivs på samma kabel, att köra 2st steg på en 16 kvadrat är kanske inte helt lämpligt.
    Jag har problem med att dra runt 2st på 21 kvadrat...

    Kondensator kan man höra rätt bra skillnad om man har mycket effekt, för min del så märkte man det ganska genast då mitt steg till baslådorna inte ville vara med i upp och nergångarna, kondingen gjorde rätt rejäl skillnad då och ljudet blev inte alls så ansträngt på högre volym.

    En kondensator kan man få för 500kr och tycker nog det kan va en rätt bra investering, man får ju även tänka på att batteriet gillar ju inte att det tas stora strömmar fram och tillbaka så nog kan kondensatorn avlasta batteiet på så sätt med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Antar att slutsteget lämnar vid 14.4 V 1% THD 2x75W och är säkrat för 20 A och kabellängden mellan slutsteg och batteri är 5 meter
    Vid en 10 mm2 kabel så har du 0.12 V spänningsfall, så varför använda 30 mm2?
    En 30 mm2 kabel klarar ca 80 A, hur stort batteri(Ah) och generator på bilen är det? Sedan är det transistenterna i musiken som gör att slutsteget drar ström i medel så drar ett slutsteg ej så många Ampere.

    En 16 mm2 kabel torde göra jobbet både billigare och lättare att dra, om du har 0.12 V spänningsfall i kablaget så är effekten av en kondensator ringa, betänk att slutsteg till bilar oftas är konsturerde m.a.p. placering i bil och bilenselsystem. Dock så kommer du att erhålla en hel del åsikter om att man hör skillnad med en kondensator, jag skulle dock avvakta med en sådan.

    Mvh
    Johan
    dock så har han ju redan ett 4 kanals steg som drivs på samma kabel, att köra 2st steg på en 16 kvadrat är kanske inte helt lämpligt.
    Jag har problem med att dra runt 2st på 21 kvadrat...

    Kondensator kan man höra rätt bra skillnad om man har mycket effekt, för min del så märkte man det ganska genast då mitt steg till baslådorna inte ville vara med i upp och nergångarna, kondingen gjorde rätt rejäl skillnad då och ljudet blev inte alls så ansträngt på högre volym.

    En kondensator kan man få för 500kr och tycker nog det kan va en rätt bra investering, man får ju även tänka på att batteriet gillar ju inte att det tas stora strömmar fram och tillbaka så nog kan kondensatorn avlasta batteiet på så sätt med.
    Hej,

    Tolkade det som att detta steg skulle ha separat kabel, misstag av mig.

    Höra skillnad uppfattar jag som att det blir distrution i ljudet och med tankte på att det är bastoner som ska spelas krävs det rätt hög grad av THD för att höra att signalen är oren. Steget är specat till 2x75 W vid 1 % THD(20-20.000 Hz?) vid 2 ohm, vid 4 ohm 2x60 W ?, torde inte ett batteri orka levera ström till 100-140W vid 4 ohm?
    Annars så kan man lägga dessa 500 kr på ett större steg...
    Som parantes har inte Saab en kondensator till sitt AS3 steg till 9-5:an står nått om 200 W på det. Transistenterna i musiken är oftas under 80 mS(20-30 mS) och torde inte de inbyggda kondensatorerna kunna leverera den utlovade effekten, annars så gör inte slutsteget det är specat för?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 241
    Medlem#
    7499
    Allright, jag börjar prova med min 16 kabel så får vi se. Kanske värt att prova utan kondensator först också? Är ju student så alla insparade pengar är ju nice. Isf, finns det nån förgreningsgrej man kan köpa till strömkabeln?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    175
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Allright, jag börjar prova med min 16 kabel så får vi se. Kanske värt att prova utan kondensator först också? Är ju student så alla insparade pengar är ju nice. Isf, finns det nån förgreningsgrej man kan köpa till strömkabeln?
    Japp, brukar finnas på de flesta ställena där man kan köpa ljudgrejor.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 241
    Medlem#
    7499
    Allright. Lite ändrade planer då. Imorgon blir det shopping efter plugget. Jag återkommer med hur allt går, förmodligen till helgen. Då blir det även bilder för nyfikna på lösningarna i bagagen.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    113
    Börja med att ta reda på hur mycket ström ditt slutsteg drar och räkna ut hur lång kabel som behövs. Vet du inte hur mycket ström ditt slutsteg drar kan det räknas ut enligt följande: Steg med 50% verkningsgrad. Total uteffekt i watt vid 4 Ω multiplicerat med 2. Summan divideras sedan med matningsspänningen ( vanligen 13 volt ). Exempel: Slutsteg på 4 x 50 W x 2 = 400 dividerat med 13 = 31,8 A. Ditt slutsteg drar ca 30 ampere max. Om du behöver 5 meter kabel, säg att det ligger mellan 20 - 35 A dina slusteg och du behöver 5 meter kabel = 16 mm2 kabel. Har du flera slutsteg summerar du strömförbrukningen. På samma sätt räknas jordkabeln ut. Som regel försöker man att jorda slutstegen sån nära stegen som möjligt, det blir inte bättre om du drar jordkabeln direkt till batteriet utan risken för att få spänningsfall och störningar ökar.

    Om du har flera slutsteg så är det enklare att dra en (1) grov kabel från batteriet till slutstegen och sedan dela den till flera mindre kablar så nära slutstegen som möjligt. Att dra en "för grov" kabel är bara bra.

    Hur stor kondensator du ska ha kan du se nedan

    Upp till 500 Watt = 0,5F
    Upp till 1000 Watt = 1F
    Upp till 1500 Watt = 1,5F
    Upp till 2000 Watt = 2F
    Upp till 2500 Watt = 2,5F
    Upp till 3000 Watt = 3F

    Ta reda på hur mycket effekt ditt slutsteg levererar vid 13,8 Volt RMS. Alltså INTE maxeffekt. Lägg samman effekten från alla kanaler.

  13. #13
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Allright. Lite ändrade planer då. Imorgon blir det shopping efter plugget. Jag återkommer med hur allt går, förmodligen till helgen. Då blir det även bilder för nyfikna på lösningarna i bagagen.
    Yeey!
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 241
    Medlem#
    7499
    Sådär ja. Då vart baslådan provspelad! Allting fungerar utmärkt.

    Har splittat strömkabeln från batteriet och får ingen blinkade instrumentbelysning. Skall ta bilder på hur jag löser det i bagagen såfort jag fått ordning på alla kablar. Målbilden är helgen.

    En fundering dock. Har ett svagt pipande ljud ur högtalarna vars frekvens beror av varvtalet. Är detta ett tecken på att jag behöver kondensator trots allt?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ödsmål/Stenungsund
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Allrajt!

    Inköpslista
    -1F kondensator, oklart vilken, tips?
    Några tips?
    Här får du ett tips om en kondning som är bra (Tycker jag iaf)

    http://conrad-schweden.websale.biz/cgi/ ... a%2Fmd5%7D

    570:- plus frakt!! = billigt!!

    Passa dig bara för dem är inte att leka med....dem smäller bra om man har otur...tror iof inte att den smäller utan att elektrolyten flyger ut med en himla fart...

    Men tänker du dig för när du kopplar in den, samt inte kortsluter den så är det inga bekymmer!!

    Mvh
    9/3 -98

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 241
    Medlem#
    7499
    Hmm, har även noterat att innerbelysningen lätt pulserar med basen. Så en kondning är definitivt aktuellt. Tack för tipset LjudTomten, nån annan som har tips på billiga och bra 1F-kondensatorer? Vet at Pumba har tipsat om nån i en tråd men hittar det inte.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ödsmål/Stenungsund
    Inlägg
    79
    Jag vågar påstå att 98%
    av dem konventionella (elektrolyt) kondningarna som säljes under 1500:- är en exakt "kopia" av den jag rekommenderar för 570:- !
    9/3 -98

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Mds har erbjudande på en 2f kondis för 800:-

    http://mds.se/?artnr=sslcap2sv

    Sen om det är något och ha är en annan femma eller om det är overkill med 2f
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ödsmål/Stenungsund
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Mds har erbjudande på en 2f kondis för 800:-

    http://mds.se/?artnr=sslcap2sv

    Sen om det är något och ha är en annan femma eller om det är overkill med 2f
    Overkill ??

    Vad är det ? *skratt*

    Det blir det aldrig!

    Tror att det är samma tillverkare på dessa kondningar (Hifonics/Soundstorm) Sen någon spec eller mått hittar jag inte...
    och det är tyvärr på modet att överspeca kondningar just nu...

    Så det är inte helt omöjligt att det är samma kondning i grund o botten!

    att dem skiljer sig i "layouten" är inget konstigt och tittar du noga ser du att det är samma komponenter som bara är omkastade på respektive kondning!!

    Jag tror det är en 1 Faradare i båda fallen...men visst kom med fakta ni som orkar leta efter måtten på Soundstormen... Måtten säger allt!!


    Sen har ju BRC fraktfritt på denna kondning till o med den 8/9 en femma billigare till och med *gapskratt*

    http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp ... &VGR=U1960
    9/3 -98

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ödsmål/Stenungsund
    Inlägg
    79
    Här kommer ett tips på en ...håll i er nu 5 faradare för 899:-....

    http://www.carbonize.se/shop/product_in ... cts_id=781

    Har jag övertygat er om att detta "bara" är bluff med faradstyrkorna på kondningarna ??

    Tror med bestämdhet att det är bara för det märket (vilket som helst)att be tillverkaren i kina (?) om en 60000000 Farads s kondning på loggan av kondningen så får dem det....sen att det är 1 Farad i den iaf...är en annan femma eller ?

    mitt tips 570:- Hifonics kondning på Conrad står fast!!
    9/3 -98

Liknande ämnen

  1. Få baslåda att stå still.......
    Av Alex9-3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 02:04
  2. Ny chassisats behövs fort, 9-3og, hjälps behövs
    Av Haziza i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 17:21
  3. Baslåda
    Av intruder24 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 15:54
  4. Baslåda AS3?
    Av kimpis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 13:55
  5. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •