Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kupefläkten död? 9000 -94

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180

    Kupefläkten död? 9000 -94

    Har en 9000CS -94 som kupfläkten är död på. Alla säkringar är hela vilket får mig att tro att kupefläkten inte mår så bra.

    Var börjar man felsöka? Tänkte försöka tvångsmata fläkten med lite ström. Men var fan sitter den?
    Är den under kåpan närmast rutan som på ng900? Suttit och läst lite om något motstånd som brukar gå sönder också?
    Alla tips är välkommna.

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    Fläktmotorn sitter i akvariet (under kåpan närmast rutan). När fläktmotståndet går sönder så brukar fläkten gå med full fart hela tiden. Så var det på min i varje fall. Att öppna och mäta om spänning går fram till motorn eller tvångsmata den låter som en bra första test.

    Här är en beskrivning på byta-kupé-fläkt-motor-proceduren:

    http://www.saab9000.com/procedures/vent ... lower.html

    Min egen fläktmotor pajjade för övrigt i dag så vi kan stötta varandra. Det låter ju som att det är ett riktigt skitjobb att byta den där motorn...


    EDIT: Jag kollade just pris på fläktmotorn. Är det Mekonomen 1200 kronor som är det billigaste? Kan man klara sig med att byta kol i den annars? Eller är det dumt att snåla när den sitter så krångligt till?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Så.. kollat lite och fläkten är ju stendöd iaf. Körs inte om man tvångsmatar den med ström och ingen resistans igenom.

    Jag satsar nog på att köpa en bättre beg. 1200 känner jag inte för att lägga ut på en elmotor

    Om det är ngn som har en liggandes pma gärna.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    ..... Är det Mekonomen 1200 kronor som är det billigaste? Kan man klara sig med att byta kol i den annars? Eller är det dumt att snåla när den sitter så krångligt till?
    Det beror på ... Är det ACC i bilen (=fläkten går mer eller mindre kontinuerligt) så kan du utgå från att även kollektorn är tokslut. Försökte själv en snikvariant med svarvning och nya kol. Visade sig att det fanns inte mycket koppar var i kollektorn - fanns inget att sätta svarvstålet i
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337
    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av Mussla
    ..... Är det Mekonomen 1200 kronor som är det billigaste? Kan man klara sig med att byta kol i den annars? Eller är det dumt att snåla när den sitter så krångligt till?
    Det beror på ... Är det ACC i bilen (=fläkten går mer eller mindre kontinuerligt) så kan du utgå från att även kollektorn är tokslut. Försökte själv en snikvariant med svarvning och nya kol. Visade sig att det fanns inte mycket koppar var i kollektorn - fanns inget att sätta svarvstålet i
    Det är ACC i den; det får bli en ny motor till den då. Det känns dumt att chansa på begagnat också tycker jag med tanke på arbetet att byta.
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av paef
    Så.. kollat lite och fläkten är ju stendöd iaf. Körs inte om man tvångsmatar den med ström och ingen resistans igenom.
    Låter som du vet vad du håller på med men jag dubbelkollar ändå:
    Visst vet du att du alltid skall ha +12V fram till fläkten och att den jordar genom fläktmotståndet?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av paef
    Så.. kollat lite och fläkten är ju stendöd iaf. Körs inte om man tvångsmatar den med ström och ingen resistans igenom.
    Låter som du vet vad du håller på med men jag dubbelkollar ändå:
    Visst vet du att du alltid skall ha +12V fram till fläkten och att den jordar genom fläktmotståndet?
    Det är 12 volt fram om man mäter på kontakten som kommer till fläkten. Dock visste jag inte att den jordar genom fläktmotståndet.
    Men satte kontakten in batteriet direkt på kontakten som går in i fläkten. Antog det var en vanlig elmotor med plus och minus in genom den kontakten.

    Bara för att klargöra, man bör alltså kolla fläktmotståndet innan vi far iväg och köper något?

Liknande ämnen

  1. Kupéfläkten har lagt av i 9000 cde.
    Av Per i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-19, 11:25
  2. Återigen den där kupefläkten i 9000...........
    Av Pinhead25 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 00:38
  3. Ta lös kupefläkten? 9000 Aero -91
    Av frostyman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 18:44
  4. Myten bakom kupéfläkten SAAB 9000
    Av delta99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •