Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Pinnbultar till turbo

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    205

    Pinnbultar till turbo

    Hej, var inne på lokala saabverkstan i veckan. De ville ha över 70kr st för pinnbultarna på turbon. Jag tycker det är lite dyrt, kan man använda billigare 8.8 bult och K-muter eller vad ni kallar det?

    MVH

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    På Biva i Örebro ville de ha 372:- för fyra stycken så jag åkte till Mekonomen och köpte fyra identiska för 40:- för alla fyra!
    Jag jämförde dem med de som satt från början och kunde inte upptäcka någon skillnad. Gjorde tom ett mycket spartanskt hårdhetstest med en körnare och liten hammare för att se om märket blev annorlunda men de såg lika dana ut.
    //C

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784

    Re: Pinnbultar till turbo

    Citat Ursprungligen postat av Bumpe_88
    . Jag tycker det är lite dyrt, kan man använda billigare 8.8 bult och K-muter eller vad ni kallar det?

    MVH
    Man kan men det blir inte lika bra.....
    Pinnskruven är gjorda i ett specialmaterial för att tåla den tuffa miljön och ytbehandlad för att minska fastbränning.
    En gängstång eller skruv i 8.8 har inte samma egenskaper.

    Mvh Jonas

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789

    Re: Pinnbultar till turbo

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Bumpe_88
    . Jag tycker det är lite dyrt, kan man använda billigare 8.8 bult och K-muter eller vad ni kallar det?

    MVH
    Man kan men det blir inte lika bra.....
    Pinnskruven är gjorda i ett specialmaterial för att tåla den tuffa miljön och ytbehandlad för att minska fastbränning.
    En gängstång eller skruv i 8.8 har inte samma egenskaper.

    Mvh Jonas
    Precis, Saabs svarta pinnbultar är absolut inte samma som Mekonomens eller Speedparts billiga alternativ.

    De kostar 88:-/st så Biva måste ta mer än vad Saab rekommenderar..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 627
    Är du 100% på det ?
    Kolla mitt inlägg här. Beställde hela kittet för 113kr från speedparts som skulle kosta nästan 800kr hos SAAB. SAAB killen jag prata med sa att det var sjukt dyrt det dom hade och att det är samma saker på mekonomen och speedparts. Speedparts killen sa det samma, att det var samma som SAAB (men dom kanske bara vill sälja lite xtra så det tar jag med en klypa salt).

    Känns ju dumt att skruva i några skitpinnbultar när man kör med så mycket xtra pulver.
    Mvh Timmy

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798
    Original pinnskruv och mutter är gjorda i någon sorts rostfritt material,de är ytbehandlade och belagda med ett grafitliknande fast smörjmedel. Det är därför de är så dyra, men så håller de väldigt bra. Man kan ta loss en mutter eller skruv efter tusantals mil och den ser mer eller mindre ny ut.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    tusantals mil och den ser mer eller mindre ny ut.
    fast det kan man ju inte, två gick ju av för mig.
    //C

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 627
    ...och min gick ju av efter 1000 mil ca.
    Mvh Timmy

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    220
    Mina muttrar mellan turbo/grenrör var som smär att lossa efter 21000 mil, dock satt pinnbultarna väldigt hårt fast i turbon.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Conny L
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    tusantals mil och den ser mer eller mindre ny ut.
    fast det kan man ju inte, två gick ju av för mig.
    //C
    Är dem rätt åtdragna så är det ovanligt att dem går av vid drift, även om förstås även den bästa skruv kan ha materialdefekter som gör att den brister. Däremot är det inte speciellt svårt att dra av dem för hand om man ska lossa dem, men det är ju en annan sak. De kan desstom sätta sig fast ordentligt när man ska försöka dra loss dem.

    Dem jag har lossat har dock inte uppvisat några synliga tecken på korrosion eller utmattning (sprickor) och det är imponerande med tanke på miljön. Temperatuväxlingar mellan typ -20 och 600 grader och förekomst av salt under vintrarna, det är en hemsk miljö för ett fästelement.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    205
    Det får bli vanliga, det blir nog inte mitt problem att få loss dem om det blir aktuellt... De kan omöjligt vara sämre än de som ett visst företag som renoverar turboaggregat hade skruvat dit...

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 506
    Har undersökt saken med pinnbultar till turbos,en firma ville ha starkare saker att stoppa dit.

    Man hade testat Opel-pinnbult istället för Saab-pinnbult och resultatet var stor skillnad på,Opel bulten höll inte i det närmaste samma kvalitè.

    Det jag offererade till verkstan var M8x40 12.9 kvalitè Din938 (har jag för mig det var)

    Minsta kvantitet 50st (en frp) 3 veckors leverans då det ska tillverkas.

    Och priset? Håll i er! 5000:- per ask!

    Det var ointressat att köpa till det priset.

    Kanske nån kan få fram kvalitèn på Saabs original pinnbultar? tror inte det är 12.9,snarare 10.9,12.9 brister lättare.

    /M
    Akta skinnet!

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Har undersökt saken med pinnbultar till turbos,en firma ville ha starkare saker att stoppa dit.

    Man hade testat Opel-pinnbult istället för Saab-pinnbult och resultatet var stor skillnad på,Opel bulten höll inte i det närmaste samma kvalitè.

    Det jag offererade till verkstan var M8x40 12.9 kvalitè Din938 (har jag för mig det var)

    Minsta kvantitet 50st (en frp) 3 veckors leverans då det ska tillverkas.

    Och priset? Håll i er! 5000:- per ask!

    Det var ointressat att köpa till det priset.

    Kanske nån kan få fram kvalitèn på Saabs original pinnbultar? tror inte det är 12.9,snarare 10.9,12.9 brister lättare.

    /M
    De följer varken 10.9 eller 12.9 klass, då de inte är av kolstål. Rostfria skuvars hållfasthet anges vanligen enligt ISO 3506, men eftersom det är en högtemperatursapplikation så är inte hållfastheten vid rumstemperatur speciellt intressant. Baserat på rek. åtdragningsmoment så skulle jag dock gissa på att de hamnar i hållfasthetsklass 80.

    Saabs pinnskruvar är inte magnetiska, så jag tippar på att de är av austenistiskt rostfritt stål alt. värmetålig legering på nickelbas, typ nimonic 80A. Mest troligt det tidigare.

    Till skruv för hög temperatur förekommer material som ex. SS 2570, SS 2361, 253 MA och Nimonic 80A. Enligt skruvtillverkaren Bufab så är turboaggregat och avgassystem exempel på där 2570 stål används, så det borde inte vara alltför långt ifrån sanningen.

    Typiska materialdata för SS 2570 vid 20 respektive 705 grader celsius
    http://www.matweb.com/search/DataSheet. ... 704cd0e7d8
    http://www.matweb.com/search/DataSheet. ... bab892241c

    Vill man ha ännu bättre skruv så får man vända sig till dyra nickel- och koboltbaserade superlegeringar. Dvs de material som förekommer i ex. gasturbiner.

Liknande ämnen

  1. Längd pinnbultar T25 Turbo....?
    Av Jlarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 06:02
  2. Snea pinnbultar på turbo? (bild)
    Av Nocz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 00:48
  3. Pinnbultar till grenrör
    Av Ynnoj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 07:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •