Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: e85 eller bf95

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    e85 eller bf95

    hej!
    går och funderar på att kanske konvertera mina bilar till e85!
    jag gör det inte för att jag vill åt effekten ,jag vill åt den mindre slanten i inköp av e85
    bilarna i fråga är saab 9-5 aero 04 som rullat 9000mil fullservad och den andra är en saab 9-5 2,0t motor rullat 11.000mil!
    jag kör c:a 2,5mil/dag mestadels 90km/h och då drar aeron c:a 0,86l/mil
    och 2,0t drar c:a 0,74l/mil!
    när man kör e85 så drar ju bilarna lite mer i förbrukning,men om man ska lita på biltidningarna så vid mycket landsvägskörning så blir inte förbrukningen så mycket högre med e85 än med vanlig bf95?!

    så nu undrar jag hur ni resonerar!!!???
    skulle ni konvertera era bilar???
    tjänar man nåt på att börja köra e85 i mitt läge???
    hur mycket mer sliter e85 på motorerna???vet ju att man ska köra c.a var 5:e tank på bf95 när man konverterat till e85!
    behöver man byta pump och spridare eller räcker det med att bara mappa om till e85 program!?

    ge era tankar och funderingar!!!


    mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag tycker frågan om man ska konvertera handlar rätt mkt om man gärna skruvar själv och är beredd på att saker kan gå sönder som kanske inte skulle ha gjort det på bensin. Byter man bränslepump med lätthet, vilket inte är helt ovanligt. Lite ovanligare, men ändå viss risk, är ju att topplocket kan behöva bytas eller renoveras - fixar man det själv så blir det ju inte så fasligt dyrt heller.

    Men så länge grejorna håller så tjänar man ju bra med pengar. Det är dock inte sant att det knappt skiljer i förbrukning på landsväg, men den drar ju inte i närheten av det ca 60% dyrare literpriset.

    Personligen är jag i färd med att konvertera en 9000.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619
    hej!
    vet att biopower bilarna hade problem i början när dom lanserades med pumpen,men nu så ska det ju sitta en bättre pump som håller i boipower bilarna!
    så om jag byter till en sån pump i samband med konvertering så kanske jag förebygger nåra av problemen framöver!?
    och som jag skrev innan så är jag inte ute efter att öka effekten i första hand ,utan jag vill sänka inköpet på divmedel!
    och skruva kan jag hyffsat!! och det jag inte klarar av har jag folk som ordnar!!
    nån som har vetskap om vad en konvertarad 9-5 aero 04 drar per mil på e85 i 90km/h?!kollade min igår igen och nu på bf95 så drar min 0,82/mil!
    vad kan den dra på e85?1,0l/mil?
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845
    Konverteringen kostar ju en hel del, så med den lilla sträcka du kör per dag kommer det ta flera år innan du har tjänat in kostnaden. Min Biopower 2.3t drar ca 1.06l/mil på långkörning landsväg 90km/h, korta sträckor blandat drar den ca 1.2l/mil så visst "spar" man pengar men som sagt konverteringen kostar samt att man riskerar ju lite.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Att byta delar i förebyggande syft är bra, dock mindre bra ur ekonomisk synvinkel, kanske bättre att byta när det ev. går sönder?
    Bränslepumpen är jag själv inte så orolig för utan mera för toppen.

    9-5 Aero auto. Maptun E85(har inte kört så mycket ännu, på 4v ca 600 mil) på autobahn med farthållare ca 130 km/h semesterpackning, 1.19 l/mil vid 90 km/h ca 0.95 l/mil med E85.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619
    hej!
    ok,då är ju skillnade en c:a 1-1,5dl/mil mellen din på e85 och min på bf95!
    pris för e85 8,36:-/l och bf95 13,04/l!
    pris för konvertering runt 8-10.000:-
    om dessa priser står sej så tar det ju c:a 3år innan ja kan börja räkna hem pengar!!!
    nån som är sugen på att räkna lite mer exakt
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    78
    Hej!

    Jag har fått intrycket av att de flesta som fått pajade soppapumpar är de som bytt till en bränsletryckregulator med sådär 30 % högre reglertryck än original.

    En del jag läst om som istället bytt spridare till såna som levererat 30-40 % mer får inte så mycket bekymmer verkar det som.

    Jag menar, om prylarna är gamla när man börjar klafsa runt med högre tryck blir det ju rätt normalt med felsymptom. Ett högre flöde vid samma tryck är nog lättare för en gammal pump att förlåta.

    Det här och lite annat är intryck jag samlat på mig de senaste månaderna, eftersom jag också funderar på en konvertering av min gamla saab 9000 (2,3T). Jag tror att ekonomin blir ungefär samma till lite billigare baserat på förväntad livslängd i min ägo. Men ska det bli av är det nog mer en hipp grej.

    Mitt recept tror jag blir nåt i stil med (om det blir av vill säga):

    -Nya/bättre begagnade spridare som ger 40 % mer än originalarna,
    -Förvärmare till bränslet vintertid (hatar startproblem när det är kallt men VET inte om det är nödvändigt),
    -Ny bredbandig lambdasond,
    -Eget program mha t5suite anpassat för etanolbränning (lite av varför jag skulle vilja göra konverteringen, vore skitskoj att lära sig det där med "boxprogrammering"),
    -2 nya bränslefilter (så jag kan byta med TÄTA intervaller efter konvertering (etanolen får tydligen gamla avlagringar att lossna i bränslesystemet).

    En annan sak jag hört är att det värsta man kan göra när man väl konverterat är att köra bensin då och då. Det ska höra ihop med kemiska egenspaker och där bensin frätt bildas små blåsor i gummi/plast som är ypperliga för etanol att fortsätta gnaga i. Och kör man lite både och får man således växelverkan och ökat slitage. Dock VET jag inte om det är en skröna eller om det är sant.

    Lycka till!
    -x--x--x--x--x--x--x--x-
    Taggtråd är också tråd!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    hej!
    vet att biopower bilarna hade problem i början när dom lanserades med pumpen,men nu så ska det ju sitta en bättre pump som håller i boipower bilarna!
    så om jag byter till en sån pump i samband med konvertering så kanske jag förebygger nåra av problemen framöver!?
    BioPower bilarna har inte bara en annan pump, de har en annan bränsletank med innehåll och andra bränslerör. De har också en annan bränsletrycksregulator, inloppsventiler och ventilsäten.

    I en E85 bil så måste flera metaller som ex. oskyddat kolstål och aluminium tas bort från bränslesystemet eller förses med skyddande beläggningar. Det krävs också bättre plast och gummimaterial. Elanslutningar är också tätade och tanknivågivaren matas med växelström.

    Eftersom även en enklare BioPower konvertering går på runt 10 papp, och eftersom man bara sparar någon kr per mil så tar det många år innan man tjänat in detta. Åker man på ex. bränslpumpsbyte eller liknande så tar det ännu längre tid att tjäna in detta. Eftersom bränslesystemet och motorn inte heller mår bra av detta så blir ju också försäljningsvärdet hos bilen ett frågetecken.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    248
    Medlem#
    6781
    Se den här filmen om etanolens inverkan på bilen

    http://www.garaget.org/video/33cfa9wqi7iv

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619
    jaha!
    så då kanske det inte är nån större ide att fundera på konvertering då!?
    tycker att responsen härifrån har varit ganska negativ till att efterkonvertera,men helt ok att köra en riktig biopower bil!?
    e85 som e85...
    men lyssnar man på folk i allmänhet så tjänar man ju på att åka e85!
    jag menar att köpa en biopower kostar ju en bra slant det oxå och inköp av den bilen kommer ta många många år innan jag tjänat in
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av mathias.w
    jaha!
    så då kanske det inte är nån större ide att fundera på konvertering då!?
    tycker att responsen härifrån har varit ganska negativ till att efterkonvertera,men helt ok att köra en riktig biopower bil!?
    e85 som e85...
    men lyssnar man på folk i allmänhet så tjänar man ju på att åka e85!
    jag menar att köpa en biopower kostar ju en bra slant det oxå och inköp av den bilen kommer ta många många år innan jag tjänat in
    Jag var nere hos grabbarna på Nordic UHR för 4 veckor sen nu och fick min 9-5 aero -01'a koverterad och aningen uppstressad (från 230 till 298 häst). Har inte upplevt några som helst problem sen dess och har kört säkert 200 mil efter konverteringen. Det dom gjorde på min bil var mappning, bytte stift, dieselsnok och 630cc spridare.

    Bränsleförbrukningen har gått från 1,1 i snitt (då har det vart en del stadstrafik och så) till 1,35 vilket jag tycker är helt okej.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072
    Blanda 70-30 så kommer du billigast undan.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Det känns väl snart som att alla är överrens om att etanol inte var någon bra idé. Läste senast förra veckan i Di där man skrev att EU nu funderar på att ta bort miljöbilsstämplen från etanolbilar och istället klassa dem som vanliga bensinbilar.

    OM nu det skulle ske så kanske även literpriset på etanol rusar i höjden. För om jag nu är rätt underrättad så är det ganska mycket sanktioner på etanlolen idag, därav ett hyffast lågt liter-pris?

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    OM nu det skulle ske så kanske även literpriset på etanol rusar i höjden. För om jag nu är rätt underrättad så är det ganska mycket sanktioner på etanlolen idag, därav ett hyffast lågt liter-pris?
    Citat Ursprungligen postat av SPI
    Idag är etanol i drivmedel befriat från energi- och koldioxidskatt medan bensinandelen i E85 är belagd med både energiskatt, koldioxidskatt samt moms på skatten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Det känns väl snart som att alla är överrens om att etanol inte var någon bra idé. Läste senast förra veckan i Di där man skrev att EU nu funderar på att ta bort miljöbilsstämplen från etanolbilar och istället klassa dem som vanliga bensinbilar.

    OM nu det skulle ske så kanske även literpriset på etanol rusar i höjden. För om jag nu är rätt underrättad så är det ganska mycket sanktioner på etanlolen idag, därav ett hyffast lågt liter-pris?
    Priset lär ju stiga ju fler som använder etanolen. Nu håller dom priset lågt för att locka fler till att använda det för att sedan kunna höja priset när fler kör på E85. Eller?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    OM nu det skulle ske så kanske även literpriset på etanol rusar i höjden. För om jag nu är rätt underrättad så är det ganska mycket sanktioner på etanlolen idag, därav ett hyffast lågt liter-pris?
    Citat Ursprungligen postat av SPI
    Idag är etanol i drivmedel befriat från energi- och koldioxidskatt medan bensinandelen i E85 är belagd med både energiskatt, koldioxidskatt samt moms på skatten.
    Jag uttryckte mig kanske fel. E85 är väl subventionerat? Alltså att en liter E85 skulle kosta ca 15-16 kr/liter utan subventioner?

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    OM nu det skulle ske så kanske även literpriset på etanol rusar i höjden. För om jag nu är rätt underrättad så är det ganska mycket sanktioner på etanlolen idag, därav ett hyffast lågt liter-pris?
    Citat Ursprungligen postat av SPI
    Idag är etanol i drivmedel befriat från energi- och koldioxidskatt medan bensinandelen i E85 är belagd med både energiskatt, koldioxidskatt samt moms på skatten.
    Jag uttryckte mig kanske fel. E85 är väl subventionerat? Alltså att en liter E85 skulle kosta ca 15-16 kr/liter utan subventioner?
    Hur resonerar du då? E85 är ju bara 15% bensin och resten etanol, etanolen är betydligt billigare att framställa och dessutom mer miljövänlig.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    OM nu det skulle ske så kanske även literpriset på etanol rusar i höjden. För om jag nu är rätt underrättad så är det ganska mycket sanktioner på etanlolen idag, därav ett hyffast lågt liter-pris?
    Citat Ursprungligen postat av SPI
    Idag är etanol i drivmedel befriat från energi- och koldioxidskatt medan bensinandelen i E85 är belagd med både energiskatt, koldioxidskatt samt moms på skatten.
    Jag uttryckte mig kanske fel. E85 är väl subventionerat? Alltså att en liter E85 skulle kosta ca 15-16 kr/liter utan subventioner?
    Hur resonerar du då? E85 är ju bara 15% bensin och resten etanol, etanolen är betydligt billigare att framställa och dessutom mer miljövänlig.
    Jag resonerar inte alls. Bara ett av argumenten emot etanol som jag hört och inte vet om det är sant eller ej. Men etanolen är väl inte alls särskilt billig att framställa, iaf inte i Sverige?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Jag resonerar inte alls. Bara ett av argumenten emot etanol som jag hört och inte vet om det är sant eller ej. Men etanolen är väl inte alls särskilt billig att framställa, iaf inte i Sverige?
    Men eftersom så stor del av bensinpriset är skatt kan ju etanolen konkurrera trots detta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Jag resonerar inte alls. Bara ett av argumenten emot etanol som jag hört och inte vet om det är sant eller ej. Men etanolen är väl inte alls särskilt billig att framställa, iaf inte i Sverige?
    Men eftersom så stor del av bensinpriset är skatt kan ju etanolen konkurrera trots detta.
    Etanol från Brasilien går på runt 4-5 kr/liter, dvs ungefär lika mycket som bensinen kostar, men då kommer man ju längre på en liter bensin. Svensk etanol är nog i alla fall 1 kr dyrare per liter.

    Att E85 är så billigt beror på fördelaktig beskattning. Även statligt stöd har delats ut för etanolproduktion i Sverige.

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-08, 01:38
  2. Svar: 71
    Senaste inlägg: 2012-10-04, 10:06
  3. Uppnå 98okt med BF95 + E85
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 11:47
  4. bf95 vs. e85
    Av Tomsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •