Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: temp problem saab 9000 turbo 88 .hjälp...

  1. #1

    temp problem saab 9000 turbo 88 .hjälp...

    hejsan har lite probleb med min temp på bilen efter att man har åkt ett
    tag så börgar tempen stiga ganska mycket men när den börgar närma sig rött så faller den nästan ner til botten igen för att sen börga stiga igen imot rött och så hålller det på hela tiden för att sen till slut koka helt plötsligt....vad kan felet vara???det verkar som inte vattnet går runt som det ska kan det va vattenpumpen eller termostaten??eller vad kan det va.jag vore tacksam för lite hjälp man vill ju inte att bilen ska strula när det är så här kallt ute...mvh jim

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Har du kollat så att fläkten startar?

    Byt termostat så skall det nog bli bra.

  3. #3

    har provat byta termostat vart inte bättre :(

    peovade buta termostaten men det vart inte bättre för det åkte inte så himla lång sträcka så gick tempen upp och ner igen kan det va så att det har blivit luft i systemet när man fyllde på vatten??hade fläkten på för fullt och värme på när jag hälde i vatten..eller kan det va tempgivaren???börgar bli lite tråkigt nu när man inte kan åka långa sträckor det verkar som tempen bara stiger när man ligger på jämn gas kör man lite hårdare så sjunker den. mvh jim.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730
    Jag håller med Rickard, har du kollat så att fläkten startar? Jag hade samma problem i höstas och det visade sig att säkringen till kylfläkten hade gått sönder...

    Mvh

    /Martin

  5. #5

    ok

    jag ska kolla det nen när det är så här kallt så borde den ju inte stiga så mycket och sen bara sjunka igen men jag ska kolla säkringen för när bilen började gå upp mot rött på mätaren så starta inte fläkten men det verkar som inte vattnet går runt som det ska för oftast så är vattnet kallt i expantionskärlet eller hur det nu stavas mvh jim.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Öppnar termostaten som den ska?
    Testa att byt den så den inte har fastnat i stängt läge.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Det där fenomenet fick jag på min gamla 9000 -88b. Det var då toppackningen som farit. Drar bilen mycket kylarvatten? Högt övertryck i expansionskärlet?
    Kolla även att oljans färg är fin.

    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  8. #8

    hej

    jag har kollat oljan och den är fin och jag har inget övertryck i vattnet det pyser inte äns till när jag öppnar locket och vatten verkar den inte dera heller.bilen är jättelättsrartad fast det har varit en bra bit över -20 gradet och den går jämt och fint för om det vore topplockspackningen så borde den ju inte gå så bra tycker man mvh jim..

Liknande ämnen

  1. Olje problem 9000 turbo snälla hjälp.
    Av 9000_robin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 16:51
  2. Problem med laddtryck - 9000 Turbo -89 HJÄLP!
    Av Freeedrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 20:27
  3. HJÄLP! Växellåds problem 9000 turbo -85! *FIXAT*
    Av Krille_Krille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 17:10
  4. Temp problem 9000
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-19, 17:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •