Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Uppgradering av ljud 9k cs

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    339

    Uppgradering av ljud 9k cs

    Hej!

    Jag tröttnade på stereon (med trasig cd-spelare) som satt i min 9k och köpte i stället en Pioneer DEH-P6000UB. Nu har det som jag befarade skett; jag har börjat lyssna på hur det låter... Med originalhögtalarna så är det väl inget höjdarljud. Det saknas framförallt i basen men jag vet inte om resten är så himla bra heller.

    Jag skulle vilja ha råd på hur jag kan förbättra ljudet utan att det kostar skortan. Jag vill inte lägga ner mer än kanske en tusenlapp på ytterliggare utrustning och jag vill inte bygga några lådor eller borra upp hål. Nya högtalare måste passa så att det bara är att skruva i.

    Vad skulle vara bäst? Nya 4"-element + diskanter fram? Nya 6x9 bak? Byta högtalare både bak och fram? Jag inser att man inte kan göra underverk med omkring en tusenlapp men skulle vara kul att höra vad som möjligen går att hitta på.

    Tips tas tacksamt emot.

    Edit: Kan t.ex. JBL GTO427 4" element var värt att stoppa i fram och driva med min stereo utan steg? länk
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Brämhult
    Inlägg
    35
    Det jag gjorde men min 9000 var att jag satte in slutsteg, nya 4 tums koakialhögtalare fram och nya koakial 6X9 bak samt en baslåda.
    Det dunkade på bra.

    Men det kostar enslant. Jag kanske la ner ca 3000 til 4000 totalt.
    Det går att få hyfsade saker billigt. Typ Micro. Om man inte är allt för kräsen.

    Alt begagnat.
    Saab 9-5 Aero -02
    Saab 9000 CS -92 numera stulen :-(

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Hej!

    Kör med DLS R4 fram, utan steg. Tycker det låter riktigt bra.

    Stereon är en Pioneer P7550 tror ja det är, en US-variant i alla fall


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283
    Om du främst saknar basen är det bäst att börja där. Nya 4" i panelen ger renare ljud men inte mer bas. I min 9k hade jag DLS 10x7" i originalhålen bak, helt ok! (men knöligt att få dit dem...)
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    339
    Det låter som att det är bäst att börja med högtalarna bak.

    PHermansson, hur knöligt var det att få dit 10x4 DLS? Om/när jag säljer bilen så vill jag kunna återställa till original relatvit enkelt, är det möjligt? Vad ligger DLS 10x4 på?

    Infinity Kappa 693.7i verkar få bra betyg här på forumet. Ligger kanske lite högt i pris för mig (om de inte är vansinnigt bra).

    Hur är JBL GTO937? BRl tar en tusing för ett par så det är frestande...

    Andra tips på bakhögtalare som kan drivas av min 4x50 mosfet Pioneer DEH-P6000UB?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283
    Hade nån JBL 6x9 för länge sedan, inte dumma. Minns inte modellnumret dock...
    DLS 10x7 (tror de heter 'R1070') är snäppet större än 6x9or, men ska passa i samma hål. Fick dock klippa upp plåten lite runt högtalarna för att det skulle funka. Mesta besväret är annars att få dit dem om man inte river ut hela bagagemattan, magneten är stor. Pris? Vad det runt 1500?
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    339
    Citat Ursprungligen postat av PHermansson
    Hade nån JBL 6x9 för länge sedan, inte dumma. Minns inte modellnumret dock...
    DLS 10x7 (tror de heter 'R1070') är snäppet större än 6x9or, men ska passa i samma hål. Fick dock klippa upp plåten lite runt högtalarna för att det skulle funka. Mesta besväret är annars att få dit dem om man inte river ut hela bagagemattan, magneten är stor. Pris? Vad det runt 1500?
    Tackar! Skall suga på karamellen lite. Kanske kommer fler frågor senare.

    //M
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

Liknande ämnen

  1. Uppgradering ljud og 9-3
    Av Saabturbo__ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 21:34
  2. Uppgradering ljud og9-3
    Av eddie_1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 13:31
  3. Uppgradering ljud 93 ss 05
    Av PatrikL i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 16:13
  4. uppgradering ljud i 9-3
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •