Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: matning till slutsteg.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544

    matning till slutsteg.

    Hej.
    Jag ska snart koppla in ett slutsteg till bilen, inget värsting men enklare och mindre steg (Sony 100x100w nåt sånt..). Detta skall placeras i bagaget och min fråga lyder:

    Kan jag "låna" strömmen till steget från någon komponent där bak så jag slipper dra ny matning från batteriet?
    Eller hur gör jag?

    Bilen är en 9000cs Aero.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Kort och gott. Nej.

    Det blir inte bra att göra det.

    Riktigt kabel och en riktig säkring (t ex AGU, Maxi, eller automatsäkring gjord för ändamålet) placerad max 20cm från batteriet.

    Det behöver inte bli särskillt dyrt att göra det. Det är inte särskillt krångligt heller, men visst tar det nån timme om man vill få det bra. Kablar och säkringar kan man t ex handla på Biltema. Kvaliteten på deras grejor inom det området är faktiskt riktigt bra och man kommer ändå ganska billigt undan.

    Se det så här... Antar att du ändå måste dra lågnivåkablar från stereon. Då får du ändå riva så pass mycket att en extra strömkabel till batteriet är inget extra problem.

    Nu fattade jag inte riktigt hur stort slutsteg du hade, men om det är 2x100 w du menar så räcker det egentligen med 8mm kabel, men jag skulle ändå råda dig till att skaffa 21mm. Prisskillnaden är inte enorm, men du har säkrat dig skapligt om du vill uppgradera sen. Så länge du inte tänker ha något riktigt monstersteg bak så räcker oftast 21mm bra.


    Du skulle rent teoretiskt kunna ta från t ex belysningen från kontaktdonet till dragkroken eller så, men jag avråder starkt från det. Förutom att steget inte kommer att prestera bra pga strömbrist så kommer du kanske att överbelasta nått relä och det kan bli betydligt dyrare i slutänden än om du hade gjort det riktigt från början.

    Så. Riktig kabel och säkring rekomenderar jag....

    EDIT: Om du skaffar grövre kabel än 8mm så kan det vara en idé att köpa ett strömfördelningsblock och en snutt tunnare kabel också. Att direkt mata ett så litet steg med t ex 21mm kabel kan bli lite trångt på själva anslutningarna på steget. Du kan förvisso tvinna ihop kablar och tejpa och hålla på, men det bästa är om du kan använda ett strömfördelningsblock. Ser snyggast ut också. Grova kabelskor avsedda för ändamålet underlättar också en del.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Tjena!

    Ok!
    Tackar för tipsen.. Det blir dragning hela vägen, och som du säger så måste jag ju ändå dra lågivåkablarna så det är inte så mycket mer jobb med matningen.
    Något tips om vart jag ska gå igenom torpeden?

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av T200
    Tjena!

    Ok!
    Tackar för tipsen.. Det blir dragning hela vägen, och som du säger så måste jag ju ändå dra lågivåkablarna så det är inte så mycket mer jobb med matningen.
    Något tips om vart jag ska gå igenom torpeden?
    Kom också ihåg att inte lägga lågnivå och strömmatningen på samma sida i bilen, annars finns risk för störningar i lågnivåkabeln.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706
    Det fanns nån formel där man kunde räkna ut vad man skall ha för nån säkring hur var den?
    Den säkring man skall ha i fördelningsblocket hur stor skall den va?
    Har 21mm^2 kabel och kommer ha 8mm^2 efter blocket tror jag.

    M.v.h. Andreas J.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Norra skåne
    Inlägg
    30
    Tjena!
    Jag gick igenom torpedväggen på förarsidan i min cse, där sitter en stor gummiplugg som jag tog hål i och tryckte in kablen genom. Borde ju vara lika dant på din.

    Lycka till.

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av T200
    Tjena!

    Ok!
    Tackar för tipsen.. Det blir dragning hela vägen, och som du säger så måste jag ju ändå dra lågivåkablarna så det är inte så mycket mer jobb med matningen.
    Något tips om vart jag ska gå igenom torpeden?
    Det finns 2 ställen vad jag vet som det finns färdiga hål att dra igenom.

    En genomföring sitter ovanför pedalerna. Tror det ska synnas nån gummiplopp för hålet som man kan ta sig igenom. Bara att kika ner längst bak i motorutrymmet, ner mot marken så att säga. Då hamnar du rakt ovanför pedalerna. Du måste bort med plattan ovanför pedalerna för att se och komma åt bra, men annars är det raka spåret... Bara att plocka lös tyg/gummilisten vid karossplåten vid dörren och vika undan tyget så pass att man kan komma förbi med kabeln. Sen upp med plasttröskeln och ner med kabeln där, pilla kabeln förbi plasten på b-stolpen och vidare under plasttröskeln vid bakdörren. Sedan in under tyget vid hjulhuset bak och vidare in i bagaget. Busenkelt egetligen, men det tar som sagt en stund att göra.

    Andra stället är en genomföring som sitter i höger bakkant på akvariet (sett med färdriktningen. Längst upp till vänster om du står framför bilen.) Då hamnar du precis bakom handskfacket (ovanför handskfacket. Nästan ända uppe vid rutan). Proceduren sen är likadan. Har du passagerarairbag kan det bli lite knöligt för det underlättar massor när man kan ta bort handskfacket.

    För övrigt rekomenderar jag att dra strömkabeln på vänster sida om bilen och lågnivån på höger. Detta är pga att det finns fler strömkablar på vänstra sidan av bilen som kan störa lågnivån.

    Och som 9000CSE säger. Dra inte lågnivå och strömkabeln tillsammans. Försök att hålla lågnivåkabeln så långt ifrån strömkablar som möjligt, och i möjlig mån undvika att korsa några strömkablar. Det går inte överallt, men försök så gott det går. Risk annars för störningar i ljudet från generatorn.







    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Det fanns nån formel där man kunde räkna ut vad man skall ha för nån säkring hur var den?
    Den säkring man skall ha i fördelningsblocket hur stor skall den va?
    Har 21mm^2 kabel och kommer ha 8mm^2 efter blocket tror jag.
    Har ingen formel direkt och jag vet inte om jag svamlar... Ta detta med en nypa salt....


    Men du tänker dela en 21mm2 i ett säkringsblock till en 8mm2 kabel alltså?

    Jag skulle sätta en 20A säkring där.
    Men som sagt. Har inte nått stöd för den teorien av nått schema eller så. Bara de erfarenheter jag har haft av bilstereobyggandet, men det är ju ingen garanti för att det är rätt..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 538
    Enligt fasta installationer i hus så kan man säkra upp till 16A på en 1,5mm2 kabel.

    På min 21mm2 har jag en 60A +tre steg var av två av dem ligger avsäkrade på 25A och det minsta 20A.

    Mvh // Rasmus
    Bilar: Saab 9000i 88-(såld), Bmw 320i 84-(skrot),Ford sierra 90-(såld),Volvo 440 9x?(skrot), Bmw 535i 89- (såld) Nissan Skyline R32 GTR 94-(såld), Volvo V70 2,4T 00- (bruksbil), Volvo 240Gl 91- (samlar damm), Saab 9-3 Aero Cab 01 www.garaget.org/bolero

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    har för mig 21mm kan säkras av med minst 80A.

    edit, hittade lista
    6 mm2 25 A
    10 mm2 40 A
    16 mm2 60 A
    21 mm2 100 A
    33 mm2 140 A
    42 mm2 200 A

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    69
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    har för mig 21mm kan säkras av med minst 80A.

    edit, hittade lista
    6 mm2 25 A
    10 mm2 40 A
    16 mm2 60 A
    21 mm2 100 A
    33 mm2 140 A
    42 mm2 200 A
    Den där säkringen är bara ett kortslutningsskydd så de är ju bättre om den är lite större än 20A. Exempelvis om man nu har ett slutsteg som tar mycket i ström. (störande att säkringen går bara för att man vräker på lite ) Skall dock inte vara större än vad den maxströmkabeln klarar av. Enligt tabell ovan. Kan lukta illa då.
    Nya kärleken i motorparken
    9-3 ss Aero -05

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    6

    Säkringar bilstereo

    Säkringen är till för att skydda kabeln så att den inte brinner upp vid en eventuell kortslutning.

    Här är en lite tabell över hu mycket ström som en viss kabelarea klarar.

    Kabelarea(mm2) Max säkring Amp(A)
    1____________________7,5
    1,5__________________13
    2,5__________________25
    4____________________30
    6____________________35
    8____________________40
    10___________________50
    16___________________60
    21___________________100
    33___________________160
    45___________________200
    55___________________300
    Källa: http://www.nardik.se/magazinet/fragor_svar.html#7
    kör just nu:
    Saab 9-3 Aero SS

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Smygehamn/Trelleborg
    Inlägg
    232
    vill bara påpeka att dom här värdena ändrar såg mycket beroände på vad et är för kabel typ vad det är för materiel, vad det är för kabel typ MK,RK,FK;EK.
    och vad det är för isolerings typ. mm
    så jag skulle nog titta på vad tillverkaren har märkt för maxström.
    Vi har på några ställen på jobbet 65 mm2 som klarar 560 A
    Saab 9-3 aero cab. Ny motor

    Cadillac Devill -59 -ht

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Spelar det egentligen någon roll vad man drar för kabeltyp? Har köpt 25-kvadrats RK.... Den är styvare än MK, men är den sämre för det? Vad är det för kabeltyp man köper hos billjudsaffären eller biltema?
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Smygehamn/Trelleborg
    Inlägg
    232
    MK är nog det som är vanligast att lägga i bilen och det som säljs mest av bilsteroehandlare.
    Saab 9-3 aero cab. Ny motor

    Cadillac Devill -59 -ht

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Bolero
    Enligt fasta installationer i hus så kan man säkra upp till 16A på en 1,5mm2 kabel.

    På min 21mm2 har jag en 60A +tre steg var av två av dem ligger avsäkrade på 25A och det minsta 20A.

    Mvh // Rasmus
    Mig veterligen så säkrar man aldrig 16A på en 1,5mm2 vid husinstallationer.
    Alla 16A säkringar skall använda 2,5mm2 kablar.

    Däremot så vill jag minnas att 1,5mm2 klarar ström upp till ca 24A under väldigt gynnsamma förhållanden men det är nog inte att rek å prova det.
    Nu förtiden så kan man säkra 1,5mm2 med 13Asäkring under vissa förutsättningar.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Tänk på att säkringen är till för att skydda kabeln, så att den inte börjar brinna vi t.ex kortslutning elelr liknande. Så ta hellre en kraftigare kabel och en mindre säkring för att vara på den säkra sidan. För det vore ju tråkigt om bilen skulle börja brinna efter att man var färdig med bygget

    Man ska ALDRIG säkra en 1,5mm2 kabel i hemmet med 16A. Det finns tillfällen då man kan göra det på andra platser, men då ska man veta vad man gör. En 1,5mm2 kabel säkrar man med 10A och INGET annat

    Hälsningar
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Svedala
    Inlägg
    121
    Ni ska aldrig glömma att längden på kablen har STOR betydelse på hur man avsäkrar.
    -=9000 CSE A50=-

Liknande ämnen

  1. og900 -90, Kortslutning +15 matning till boxen
    Av nibjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-17, 12:08
  2. Hur hitta 12V matning till dragkroksuttag i 9-5 kombi -06
    Av torbod i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 18:39
  3. + matning till bagage 9000cs
    Av Jonas k i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 00:54
  4. Var får kylfläkt "nr 2" till og900 sin matning?
    Av benny900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 23:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •