Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp med Köp av 9000Cse turbo

  1. #1

    Hjälp med Köp av 9000Cse turbo

    Hej! Jag vill helst vara anonym här, men hur somhelst så har tanken slagit mig att kolla lite närmare på Saab 9000CSE Turbo.

    Jag undrar nu lite om dessa bilar:

    *Saker man bör vara extra noggran med när man kollar på en sådan bil?
    *Vanliga fel?
    *Bra/Dåliga årsmodeller
    *När ska de mest kostsamma servicearna vara gjorda?
    *Var brukar rosten finnas?
    *Från vilken årsmod kan man stänga av antispinn?
    *Något som skiljer på import bilarna?
    *Lätt att få samma effekt i 2,3Ltt som i 2,3T?
    Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 361

    Re: Hjälp med Köp av 9000Cse turbo

    Citat Ursprungligen postat av -Nico-
    Hej! Jag vill helst vara anonym här, men hur somhelst så har tanken slagit mig att kolla lite närmare på Saab 9000CSE Turbo.

    Jag undrar nu lite om dessa bilar:

    *Saker man bör vara extra noggran med när man kollar på en sådan bil?
    *Vanliga fel?
    *Bra/Dåliga årsmodeller
    *När ska de mest kostsamma servicearna vara gjorda?
    *Var brukar rosten finnas?
    *Från vilken årsmod kan man stänga av antispinn?
    *Något som skiljer på import bilarna?
    *Lätt att få samma effekt i 2,3Ltt som i 2,3T?
    Tack på förhand.
    Rost är dom klassiska ställerna som skärmkater, trösklar, vindrute ramen, dörrar, framkant på huven och bakom bakre hjulhusen på dom galvade bilarna.
    Jag skulle satsa på en -96 eller senare.
    Finns ingen TCS (antispinn) på dessa modeller förutom V6.
    Italien import och då Aeron har 2,0T motorn istället för 2,3T.
    Det som skiljer mellan 2,3Ltt mot 2,3Ftt är kopplingen på dom äldre, magnet ventil och mjukvara. Annars är det samma.
    Från mitten av -97 tror jag de va så fick dom samma koppling. Vissa 2,3Ltt kan även ha magnet ventil.
    Men det är bara ett steg 1 från någon trim firma så har du mer än 2,3Ftt.

    Annars är det att kolla service boken, provkörning och se om allt känns som det ska men ska inte vara några problem.
    Brukar hålla väldigt bra dom sista års modellerna av 9000.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 541
    Xtra noga/vanliga fel:
    Känn efter glykoldoft inne i kupén. Kan vara värmeelementet som ger sig om denna doft finns (Vanligt problem). Kostar ca 3000 att fixa.
    Laddtrycket går upp till rätt nivå och ej är vara ostabilt.
    Annars ska du kolla allt som du kollar på vanliga bilar, olja, kylarvatten, bromsar, drivknutar etc.. Det finns inga direkta större "vanliga" problem med 9000 (Kanske di kasetten då).

    Bra/Dåliga årsmodeller:
    Desto nyare desto bättre. Försök hitta en med "kortmotor", dessa kom från och med 94 och frammåt. Tidigare motor är inte dålig på något sätt fast ovanligare och kanske lite svårare att hitta delar till.

    Service:
    Vet ej!

    Rost:
    Skärmkanter, a-stolpar, stenskott på huv... Sök på forumet på rost och 9000 så hittar du en ganska färsk tråd om just detta.

    Antispinn:
    Från och med -95 finns en knapp tror jag bestämt. Kan hända att tcs bara finns på aero.. Osäker där, men knapp kom -95. Går såsett att koppla in en knapp själv om det ej finns på just den modell du kikar på.

    Importbilar.
    Oftast mer utrustade, mindre rost

    Effekt Ltt<--->FTT
    Samma motor, magnetventil samt programvara är vad som saknas. Tror även det är starkare lamell i FTT.

  4. #4
    Tack för svaren! Dom som jag inriktat mig på är dom årsmodellerna 94-95 med 2,0t eftersom dom ligger i den prisklassen som passar mig bäst.
    Vad skiljer motorerna åt? 94-95?Kortmotor?

    Anledningen att jag frågar om antispinn är att min kompis har en -93 2,3t med antispinn som inte går att stänga av och det håller tydligen på och fördärvar, för när han gasar så dras trycket ner (den är trimmad).

    tänkte även kolla om någon vet vad aero sidokjolar kostar? för det är väl bara det som skiljer utseende mässigt förutom nerlackade kofångare?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 541
    Nu är jag osäker på 2.0 maskinerna, jag har dock en kompis som åker en 9000 2.0t -93B och den har ej någon intercooler.. Men jag tror bestämt att det skall sitta på den från -94 Annars ska det inte skilja sig något på dessa motorer. Men något proffs på detta får gärna flika in med mer info.

    Ang TCS så rekommenderar jag dig att söka eller fråga på motoroforumet så ska det lösa sig för din polare. Det skall ganska "enkelt" gå att koppla in en på/av knappt till tcs.
    Sedan går det också att bygga om TCS bilar till icke tcs.. Ska även stå in någon tråd om detta på motorforumet.

    Utseende mellan CSE och Aero:
    stötfångare fram och bak är är väldigt annorlunda mot vanlig cs och cse, sidokjolar, skärmbreddare. Aeron är även lite lägre pga "sportchassi".
    Pris, vet ej.
    Men ska du ändå bygga om bilen så kostar det en slant. Kika där ute efter 9000aero. Det finns ganska många till bra pris. Det är ju inte bara plasten som skiljer sig mellan bilarna....

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 260
    Citat Ursprungligen postat av -Nico-
    Vad skiljer motorerna åt? 94-95?Kortmotor?
    Båda är kortmotorer, från 1994 så är det kortmotor som gäller.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 361
    Citat Ursprungligen postat av -Nico-
    Tack för svaren! Dom som jag inriktat mig på är dom årsmodellerna 94-95 med 2,0t eftersom dom ligger i den prisklassen som passar mig bäst.
    Vad skiljer motorerna åt? 94-95?Kortmotor?

    Anledningen att jag frågar om antispinn är att min kompis har en -93 2,3t med antispinn som inte går att stänga av och det håller tydligen på och fördärvar, för när han gasar så dras trycket ner (den är trimmad).

    tänkte även kolla om någon vet vad aero sidokjolar kostar? för det är väl bara det som skiljer utseende mässigt förutom nerlackade kofångare?
    Försök att hitta en modell utan TCS.
    -95 fanns endast V6 med TCS.
    Det är sido sköldar, annan front spoiler, bak spoiler med annan baksköld på stötfångaren och skärmbreddare, som skiljer Aero mot vanliga på cs modellen.
    Kostnad vet jag inte för detta.

    -94 kom kortmotorn och vad jag vet så ska det sitta IC på dom.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Hjälp, Demontera AC:n 9000CSE 1998
    Av Purex i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 16:50
  2. Turbo Tips till 9000cse A50 -97 Uppgradering? Typ?
    Av pappageno i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 18:12
  3. rost på framdörr 9000CSE -98 - hjälp
    Av ali i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 23:07
  4. 9000cse 2.0i montera turbo eller ny motor?
    Av Tobster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •