Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med jordning till slutsteg

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    2

    Problem med jordning till slutsteg

    Hej, jag vet att jag inte är den första på forumet med problemet, jag har läst MÅNGA tråda med samma problem, men jag har inte fått svar på det jag undrar över.

    jag har en og9-3 med Generatortjut i högtalarna, jag har testat 2 olika jordpunkter, men det är samma problem på båda ställena.

    jag läste även att om steget ligger mot plåten så kan det skapa problem, vilket mitt gör just nu.

    men iaf, vart jordar ni era steg, jag vill ha lite tipps från folk som kanske haft samma problem, men har löst det, och folk som aldrig haft något problem.

    och kan en sådan här hjälpa?
    http://www.kjell.com/?item=24137&path=4 ... ,495500000

    tacksam för alla svar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    243
    Jag jordar bägge mina steg i fästet som håller fast baksätet så den inte fälls frammåt.
    Slipade rent på plåten på båda sidorna så även den har direkt kontakt med karossen.

    Har 0 generatorljud och endast minimala lampblinkningar om jag vrider upp basen fullt, närmare 1000 rms.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Jag jordar bägge mina steg i fästet som håller fast baksätet så den inte fälls frammåt.
    Slipade rent på plåten på båda sidorna så även den har direkt kontakt med karossen.

    Har 0 generatorljud och endast minimala lampblinkningar om jag vrider upp basen fullt, närmare 1000 rms.

    samma här, väldigt bra ställe och jorda på. kan man dra kablarna på ett lätt sätt så dom inte synns också


    mitt tips till dig är o börja med att flytta steget, alternativt bara låta det ligga löst med en papperskiva under till och börja med (när du testar ljudet)

    mvh


    ps: mitt steg till 69orna och dörrhögtalarna sitter på baksidan av baksätet, steget till basen sitter på själva baslådan riktat mot baksidan av baksätet. diskret och fint
    Turbo galning

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Har haft grymma problem med generatorljud förut. Spelade ingen roll var jag jordade. Samma skit ändå.

    Ändå till jag bytte min Pioneer-stereo mot en Alpine. Då slutade alla former av lustiga missljud som jag haft innan.

    Så mitt tips, om ni INTE får till det genom att prova andra jordpunkter, flytta lågnivåkablar osv är att testa en annan huvudenhet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    2
    jag är ganska säker på att det inte är lågnivån som ligger knäpp, eller rättare sagt, jag hoppas som fan att det inte är det, för jag vill inte dra om dom

    det låter som ni jordar där jag jordade först, men jag slaravare och slipade ingenting, så jag antar att det är det som va felet.

    men den där saken i kjell-länken kan den hjälpa till och minska ljudet?

    Föresten så kör jag orginalstereon, och behåller den gärna.
    sen har jag läst att vissa steg är kännsligare än andra när det gäller jordproblem, mitt är ganska gammalt, men det borde väl gå att få bort ljutet helt?

Liknande ämnen

  1. Jordning
    Av Gibbarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 14:18
  2. Jordning av slutsteg i 9-5 Sedan
    Av Kelso i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 16:32
  3. Jordning till stolar
    Av PatrikM i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 13:05
  4. Jordning med hjälp av centrallås
    Av DaCure i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-12-20, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •