Sidan 1 av 80 1231151 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 1598

Ämne: Saab 9000aero 2,5T. Chassimek

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53

    Saab 9000aero 2,5T. Chassimek

    Har hållt på ett tag me detta bygge men tänkte nu lägga upp en tråd här har som sagt var en 9000 aero som de har hänt ganska mkt med under huven.



    Har lagt upp lite bilder från när ja skruva ihop motorn här nedanför men finns mer bilder på bilen på http://www.garaget.org/?car=38527

    Fakta om motorn:
    B234R block som är borrat till 92mm
    Veven är strockad, tapparna nerslipade till 48mm och offssetslipade så de ger 94mm slaglängd
    Måttbeställda kolvar från usa som är lägre än orginalkolvarna
    Längre å lättare vevstakar
    kolv stake väger 1059g st jämnfört me orginal som väger 1692g

    Korttopp som har fått kanalerna lite putsade
    mirafrästa säten
    kamaxlar med Lyft på 10,5mm. Duration 256 grader
    ställbara kamdrev från speedparts
    stumma ventiltryckare

    egenbyggt grenrör
    Gt2871R 0,86 avgashus
    ic me cellpaket på 600x350x76mm
    600cc spridare
    walbro 255l/h soppapump i orginal tankarmatur
    återcirkulerande 32mm forge dumpventil
    största K&N luftfiltret som får plats innanför skärmen
    max laddtryck 1,5bar en bra dag men har haft stora problem att få upp laddtrycket, ligger oftast mellan 1-1,3

    har en sachs förstärkta tryckplatta och förstärkt lamell 600Nm men den vill på å slira ibland
    Förstärkt låda från racestuff som nu bara är skrot

    de jag håller på med just nu är att fixa ny låda pågrund att ett litet ras, ska skruva isär lådan å se hur mkt som har gått sönder, tror de bara är diffen men blir nog ändå att köpa en Quaife drevsats å Quaife diff för planerar att plocka ut lite mer effekt ur motorn å vill att resten ska hålla.

    annat som kommer hända i vinter är uppgradering av bromsar eftersom orginal är inte funkar så bra me runt 400hk

    Kommer ladda upp bilder å skriva hur de går eftersom de händer nå nytt

    här kommer lite bilder från när motorbygget.


    Kanalerna i toppen




    Nya fina kolvar, 92mm i diam






    Här är motorn klar för att lyftas i


    Mitt egentillverkade grenrör klart för helsvetsning


    Kina ic och Garret GT2871R 0,86


    Bygge av tryckrör och insugsrör


    Å så här ser de ut när allt kommit på plats


    Lite lagomt diskret emblem


    Svarvade mig en bussning till bakvagnen i fibroflex i natt på jobbet

    ska lös med växellådan snart också så då kommer de väl upp lite bilder på förödelsen i den
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584

    Re: Saab 9000 aero 2,5T

    Citat Ursprungligen postat av _aero
    tänkte lägga upp lite bilder här å skriva hur de går med uppgraderingarna eftersom, om de finns intresse för de?
    Sväng på bara, ska bli kul att se! (Kom ihåg att bilder väger tyngre än ord)
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53
    Nu har jag lagt upp lite bilder under motorbygget om nån är intresserad av att se http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... &cat=46969
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768
    Hej!

    Tänk på detta bara.

    I detta forum finns plats för seriösa projekt. Gatbilar, banbilar, utställningsbilar etc, Saab är EJ ett krav. Skabbiga folkracebyggen etc hänvisas vänligt men bestämt till Off Topic. Trådarna skall innehålla bilder och information om projektet, INTE endast en länk till en annan sida, dock kan det länkas till sida för kompletterande information. Undvik onödigt jidder i trådarna, endast frågor och kommentarer ang den aktuella bilen. Chat kommer rensas stenhårt! Endast byggaren/byggarna svarar på frågorna om bilen.
    Taget från reglerna.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874
    Mkt trevlig kärra de där!


    Mvh/Roberth

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Fråga: Hur många miljoner tog Unitek för att porta toppen? .
    För övrigt tycker jag inte portningen ser typisk ut ur Unitek-filosofi. Känns som det är alldeles för "platta golv" i kanalerna enligt deras teorier (vilka jag förvisso håller mer om). De brukar vara noga med innerradien mellan kanal och ventil.

    Kul för övrigt med ngn som ger sig på slaglängden
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Står toppen med kammarna i rätt upponer på golvet?

    Då tar ju ventilerna i golvet, brukar bli obra i längden..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Fråga: Hur många miljoner tog Unitek för att porta toppen? .
    För övrigt tycker jag inte portningen ser typisk ut ur Unitek-filosofi. Känns som det är alldeles för "platta golv" i kanalerna enligt deras teorier (vilka jag förvisso håller mer om). De brukar vara noga med innerradien mellan kanal och ventil.

    Kul för övrigt med ngn som ger sig på slaglängden
    Toppen är endast phase1 bearbetad vilket betyder att kanalerna endast är lite lätt slipade, endast ojämnheter å sånt är bortslipade å den är inte så mkt portad. kul att höra att du tycker de är kul att ja har dragit på lite slaglängd, man vill ju gärna ha nå som ingen annan har å ha lite mer volym är alltid trevligt, härligt vrid i bilen för övrigt, min sachs 600Nm koppling kan intyga om de som gärna vill på att slira ibland
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Står toppen med kammarna i rätt upponer på golvet?

    Då tar ju ventilerna i golvet, brukar bli obra i längden..
    ser ut som den står på golvet men du kan va lugn, ja har lagt nå emellan så ventilerna inte ska ta i.
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av _aero
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Fråga: Hur många miljoner tog Unitek för att porta toppen? .
    För övrigt tycker jag inte portningen ser typisk ut ur Unitek-filosofi. Känns som det är alldeles för "platta golv" i kanalerna enligt deras teorier (vilka jag förvisso håller mer om). De brukar vara noga med innerradien mellan kanal och ventil.

    Kul för övrigt med ngn som ger sig på slaglängden
    Toppen är endast phase1 bearbetad vilket betyder att kanalerna endast är lite lätt slipade, endast ojämnheter å sånt är bortslipade å den är inte så mkt portad. kul att höra att du tycker de är kul att ja har dragit på lite slaglängd, man vill ju gärna ha nå som ingen annan har å ha lite mer volym är alltid trevligt, härligt vrid i bilen för övrigt, min sachs 600Nm koppling kan intyga om de som gärna vill på att slira ibland
    Hur mkt kostade själva strokningen i sig? Min bror är smått fixerad av att vilja öka volymen i sin 9000 Aero. Han har funderat på att borra till 93 bara för att få lite bättre bottendrag, men om möjligheten till strokning finns så blir han nog ännu gladare. Han både borrade och strokade en Rak 6:a på 80-talet - "kubik-fetishist" är vad han är .

    Själv har jag en lite mer preppad korttopp ligger (oanvänd) som är fixad hos Unitek, där även förbränningsrummen är bearbetade - dyyyrt! Särskilt som Micke A påstod att ventilstyrningarna var slut och att sätena ramlade ur vid ugnsvärmningen (så nya med superlegering sattes i) - besynnerligt för en topp som gått drygt 4.000 mil. Så jag har väl lite delade åsikter om Unitek . De är duktiga på att göra både bra flödande toppar...och suga maximalt pengar ur kunderna. Jag har för mig jag pyntade över 20.000 kr, och det exklusive montering (i och ur med den rörliga ventilmekaniken) som jag ordnade själv. Ingick gjorde också ENEM-slipning av orig.kammarna. När toppen anlände var den förresten fullsmetad av blästringsspån i alla kylkanaler...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar

    Hur mkt kostade själva strokningen i sig? Min bror är smått fixerad av att vilja öka volymen i sin 9000 Aero. Han har funderat på att borra till 93 bara för att få lite bättre bottendrag, men om möjligheten till strokning finns så blir han nog ännu gladare. Han både borrade och strokade en Rak 6:a på 80-talet - "kubik-fetishist" är vad han är
    Själva omslipningen av veven gick på 2000kr, han som slipade den var nog en av dom billigaste å bästa i landet men lever tyvär inte längre. sen är man ju tvungen att köpa längre stakar med mindre hål i storändan, tror mina gick på omkring 7000kr. ja tycker också om att ha lite mer volym
    ja ångrar att ja inte borrade min motor till 93 men men
    Jo unitek är bra på att försöka sälja på en så mkt skit som möjligt så de gäller att vate av man vill ha redan innan man går dit varför använder du inte din korttopp som du har liggandes då? ja är sugen på en topp som är lite mer bearbetat
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av _aero
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar

    Hur mkt kostade själva strokningen i sig? Min bror är smått fixerad av att vilja öka volymen i sin 9000 Aero. Han har funderat på att borra till 93 bara för att få lite bättre bottendrag, men om möjligheten till strokning finns så blir han nog ännu gladare. Han både borrade och strokade en Rak 6:a på 80-talet - "kubik-fetishist" är vad han är
    Själva omslipningen av veven gick på 2000kr, han som slipade den var nog en av dom billigaste å bästa i landet men lever tyvär inte längre. sen är man ju tvungen att köpa längre stakar med mindre hål i storändan, tror mina gick på omkring 7000kr. ja tycker också om att ha lite mer volym
    ja ångrar att ja inte borrade min motor till 93 men men
    Jo unitek är bra på att försöka sälja på en så mkt skit som möjligt så de gäller att vate av man vill ha redan innan man går dit varför använder du inte din korttopp som du har liggandes då? ja är sugen på en topp som är lite mer bearbetat
    Det var meningen att denna kort-topp skulle sitta på min 9000T-86 för snart 10 år sedan. Grejen vara att när jag provmonterade den på originalblocket som jag renoverat och borrat till 91 mm, så visade det sig att kolvtopparna på de äldre med sin stora klämspalt gjorde att ventilerna var en knapp milimeter ifrån att ta i. Med varvtalssträckning av stakar och sådant ansåg jag det för riskabelt. Sedan dess har den blivit liggandes. Men jag har tänkt mig att använda den ngn gång i framtiden. Nu har jag ju en motor med kort-botten, och de kolvarna ger mer marginaler till ventilerna. Får se om och när i framtiden jag använder den, men den är nog inte till salu i alla fall tyvärr.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53

    Bromsar

    Nu har jag fått dom nya bromsskivorna, beläggen å bromsslangarna som ja beställde från bromsmannen.se. Hoppas de är lite bättre bett i dom här än orginalbromsarna har ju haft lite spännande upplevelser me orginalbromsarna i somras när de ibland inte hänt så mkt när man tryckt på bromspedalen så var verkligen på tiden att uppgradera.
    Har funderat lite på va ja ska köra med för bromsvätska dock, nån som har nå tips på nån bra bromsvätska?

    Här är iaf en bild på dom nya fina skivorna med belägg å slangar



    Mvh Magnus
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221

    Re: Bromsar

    Citat Ursprungligen postat av _aero
    Nu har jag fått dom nya bromsskivorna, beläggen å bromsslangarna som ja beställde från bromsmannen.se. Hoppas de är lite bättre bett i dom här än orginalbromsarna har ju haft lite spännande upplevelser me orginalbromsarna i somras när de ibland inte hänt så mkt när man tryckt på bromspedalen så var verkligen på tiden att uppgradera.
    Har funderat lite på va ja ska köra med för bromsvätska dock, nån som har nå tips på nån bra bromsvätska?

    Här är iaf en bild på dom nya fina skivorna med belägg å slangar



    Mvh Magnus
    Hej intressant bygge du har dom skivor kommer att göra en del nytta
    Själv använder jag (ATE Super Blue Racing Bromsvätska) ser speedparts har den o de funkar bra för mig

    Mvh Andy
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: Bromsar

    Citat Ursprungligen postat av Andy9k
    Hej intressant bygge du har dom skivor kommer att göra en del nytta
    Själv använder jag (ATE Super Blue Racing Bromsvätska) ser speedparts har den o de funkar bra för mig

    Mvh Andy

    Hej!

    Samma för mig. Ang bromsoljan alltså.


    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Re: Bromsar

    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Citat Ursprungligen postat av Andy9k
    Hej intressant bygge du har dom skivor kommer att göra en del nytta
    Själv använder jag (ATE Super Blue Racing Bromsvätska) ser speedparts har den o de funkar bra för mig

    Mvh Andy

    Hej!

    Samma för mig. Ang bromsoljan alltså.


    Mvh Jonas

    App App. Det heter bromsvätska.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 768

    Re: Bromsar

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Citat Ursprungligen postat av Andy9k
    Hej intressant bygge du har dom skivor kommer att göra en del nytta
    Själv använder jag (ATE Super Blue Racing Bromsvätska) ser speedparts har den o de funkar bra för mig

    Mvh Andy

    Hej!

    Samma för mig. Ang bromsoljan alltså.


    Mvh Jonas

    App App. Det heter bromsvätska.

    Jocke
    Jaja

    Hade sovmorgon, får skylla på det.

    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Husum
    Inlägg
    1 026
    Medlem#
    6874

    Re: Bromsar

    Citat Ursprungligen postat av _aero
    Nu har jag fått dom nya bromsskivorna, beläggen å bromsslangarna som ja beställde från bromsmannen.se. Hoppas de är lite bättre bett i dom här än orginalbromsarna har ju haft lite spännande upplevelser me orginalbromsarna i somras när de ibland inte hänt så mkt när man tryckt på bromspedalen så var verkligen på tiden att uppgradera.
    Har funderat lite på va ja ska köra med för bromsvätska dock, nån som har nå tips på nån bra bromsvätska?

    Här är iaf en bild på dom nya fina skivorna med belägg å slangar



    Mvh Magnus
    Fina bromsar!

    Se till att ta ner lådan nu också!



    Mvh/Roberth

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Bromsar

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Citat Ursprungligen postat av Andy9k
    Hej intressant bygge du har dom skivor kommer att göra en del nytta
    Själv använder jag (ATE Super Blue Racing Bromsvätska) ser speedparts har den o de funkar bra för mig

    Mvh Andy

    Hej!

    Samma för mig. Ang bromsoljan alltså.


    Mvh Jonas

    App App. Det heter bromsvätska.

    Jocke
    Heter och heter. Själv kallar jag mkt för "vad det är" och inte efter nya mer teoretiska påfund. Exempelvis monterar jag mina hjul med bultar och inte med skruvar, fast ngn nisse skrivit in i läroböckerna att min benämning är felaktig. Bult för mig är ngt man kan skruva på med hylsa, och skruv med mejsel. Och om ngn har en diff i sin växellåda så påpekar jag inte att differential sitter i de flesta lådorna, utan förstår att det är diffspärr eller möjligen diffbroms i den.

    Ville bara skriva det rent allmänt, även om jag förstår att kommentaren ovan innehåller ironi . Så bromsolja duger bra för mig, även om jag nog oftast säger det mer korrekta bromsvätska.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    53
    Jo men ja har ju sett bromsvätskor med högre kokpunkt än ATE Super Blue Racing från speedparts, undra om dom är bättre eller om de är mkt annat som spelar in också? har tex sett en elf syntetisk racingbromsvätska på forza.se som verkar riktigt trevlig, den är ju vattenfrånstötande me så då slipper man ju vatten i bromsvätskan

    Mvh Magnus
    Burn rubber! not your soul..
    Racebilen Saab 9000 Aero 2,5T
    Vardagsbilen Saab 9-3 Aero

Liknande ämnen

  1. Böt kylarvatten på min saab 9000Aero 94 nu lyser checkengine
    Av mr_saab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 02:03
  2. SAAB 9000aero-95 vs ETANOL
    Av doffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 18:56
  3. Tempgivare 2 pol VS 1 pol 9000aero -95
    Av T200 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-04, 09:33
  4. 9000AERo -95 350hk??
    Av Andreas83 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •