Sådär har jag me!! Fast jag har AUDIfälgar med 20mm+ istället.Ursprungligen postat av _aero
Jag provade att bredda mer men med 5mm spacers förstöde jag däcken mot skärmkantsbultarna på AERO-kjolaarna så det rekomenderas ingen mer breddning där.
I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO
[quote=M.L]Sådär har jag me!! Fast jag har AUDIfälgar med 20mm+ istället.Ursprungligen postat av "_aero":31mhtoxg
Jag provade att bredda mer men med 5mm spacers förstöde jag däcken mot skärmkantsbultarna på AERO-kjolaarna så det rekomenderas ingen mer breddning där.[/quote:31mhtoxg]
Jo skulle nog blir samma sak för mig om ja breddar nå mer i nuläget men kollade lite på skärmkanten å plasten går ju onödigt långt in i hjulhuset om ni förstår hur ja menar? så har funderingar på att kapa bort endel av plasten så går de att bredda kanske 5mm till då får dom här spacerna åka på fram å så svarvar ja mig ett par nya till bak men blir kanske lite mkt att ha 20mm fram? styrningen blir ju lätt lite knas om man har för breda sparers fram...
Jag har kapat i plasten på mina breddare då däcken tog i när jag bytte till 225:or från 215. Jag har ET 25 på fälgarna. Det skrapar någon gång fortfarande så jag ska ta lite mer i vår när det är dags att ställa på.
Det blev klart bättre med dina spacers!
/Jonas
9000 aero -97 (svart) Garaget
Tackar Okej hur mkt kapa du bort av breddarna då? aha nice å ha ET 25 så man slipper spacers har för mig att de är ET 37 på mina men är inte säker, kör också me 215 bak nu men får se om de åker på 235or till sommarn, har de på framfälgarna iafUrsprungligen postat av Break out
Jag vet inte exakt vad jag tog men ca 10 mm var det nog men det går mer. Det är bara att ta lite och prova och behövs det mer så är det bara att ta lite till.Ursprungligen postat av _aero
/Jonas
9000 aero -97 (svart) Garaget
Altså, kapa plasten behövs inte den slipas ju ner av sig själv men bultarna fick jag kapa. Tror dom fälgarna jag har ska ha ET37 eller 35, men dom jag har nu har ET15 eller 12 hehehe... 20mm spacers fram går nog inte så bra, 9000 har ju smalare spårvidd bak än fram precis som en gammal volvo240...
I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO
[quote=Break out]Jag vet inte exakt vad jag tog men ca 10 mm var det nog men det går mer. Det är bara att ta lite och prova och behövs det mer så är det bara att ta lite till.Ursprungligen postat av "_aero":1v6jajjt
/Jonas[/quote:1v6jajjt]
jo precis de är ju bara att prova sig fram å se va som funkar synd nog så måst ja vänta me de till våren för nu har ja ju ingen fungerande låda.
Mvh Magnus
hehe ET 15 är ju lite manligt men nog tror ja de ska funka bra me 20mm spacers fram för mig för orginalfälgarna har ju ET 33 å mina har ET 37 så om ja stoppar på 20mm spacers fram så breddar ja ju bara 16mm mot en orginalfälg å de är ju ändå inte så jättemkt, du har ju bredda mer me dina ET 15 fälgar blir ju samma som att köra orginalfälgar me 18mm spacers för dig. jo vet att spårvidden är 30mm bredare fram än bak, så då kan man ju utan problem dra dit 25mm spacers bak om man kapar liteUrsprungligen postat av M.L
Mvh Magnus
Nu har ja hunnit lite längre med toppen, insug är helt klart å ja har kommit en bit på avgassidan också. Men de blir nog inte av att sätta större ventiler på avgas pågrud av att har blivi lite tajt med ekonomin å finns andra saker ja prioriterar.
såhär vart iaf insugskanalerna
Här ser man också hur mkt jag har portat upp avgas
Å en till bild på de, orginal jämnfört me upp portat
Har tagit upp avgas ca 2-3mm per sida
Är inte portning nåt man bör lämna iväg för att göras ? hört att det många ggr kan bli sämre än bättre.
Man måste flödesmäta toppar osv.
Sen å andra sidan kanske du jobbar med porttoppning och då är det ju helt ok och du har tillgång till rätt maskiner.
Finns väl en orsak till varför tex mike billet tar 20k för en portning.
Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke
Jo nog ska man tänka lite innan man börjar fila i en topp men ja känner att ja ändå har hyfsad koll på va jag gör, har läst endel om de å sen så har ja fått höra mkt tips å trix av en på Unitek&ST så nog ska du se att ja iaf inte försämrar flödet i den här toppenUrsprungligen postat av hammarslag
Handlar väl om att flödet ska vara så exakt mellan alla portar med vad jag förstått det ?Ursprungligen postat av _aero
Sånt kan ju vara lite svårt o fixa/se utan flödesmätning?
(Har ingen större koll på toppportningar så rätta mig om ja har fel)
Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke
satt o läste igenom tråden lite snabbt o tycker det ser kalas ut kommer nog funka kanon
en liten fundering bara, styrningarna på insugsidan tycker jag ser så "vassa" ut vore det inte bättre att runda av dom lite, finns ju mycket tankar kring detta
mvh erik
Jodå nog ska flödena va så lika som möjligt mellan kanalerna å visst är de väl svårare att se utan flödesmätare men går ändå å känna å se riktigt bra så nog ska du se att de kommer bli ganska exakt ändå å de här är ju ändå bara en testtopp som ja kom över billigt så blir de dåligt så gör de ju inte så mkt, då låter ja ju toppen som sitter i nu sitta kvar men som de ser ut nu så kommer ja skruva dit den nya, insug är ja riktigt nöjd me, hoppas bara avgas blir lika braUrsprungligen postat av hammarslag
Tackar kul att höra!Ursprungligen postat av Erik Karlsson
När du säger att styrningarna ser vassa ut, exakt vars menar du? som i framkant där luften träffar dom först eller?
Klart man ska prova sig fram med, annars lär man sig väl inget.Ursprungligen postat av _aero
Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke
Glöm inte mäta av ventiler så rätt mått på dem erhålles samt dit med riktiga brons styrningar som du kan mäta så de ligger inom tolerans så blir det kalas.
Onödigt vara dumsnål på sånt som kan fixas innan
Saab Lotus Exige
Rörramsbygge med Rwd & B236
Har kollat lite på den vär vassa kanter å blir nog att göra som du säger å runda av den lite, blir nog bättre så tror jaUrsprungligen postat av aero-eskilstuna
Du menar att ja ska mäta ventilspindeln så den är rätt diam? har faktist inte ens tänkt på de men kan ju va en bra ide å göra de. men styrningarna ska ja nog inte byta, dom som sitter duger säkert
Mvh Magnus