Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: "rasslande"tickande t16 motor og900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887

    "rasslande"tickande t16 motor og900

    hej, detta fenomen uppkom helt ur de blå, ljudet kommer ENDAST vid start när motorn varit avstängd en stund och håller i sig en stund.ljudet finns ej vid normal tomgång utan endast vid gaspådrag lite som mycket.dock märkt att det tenderar till att sluta ju mer ja gasar.

    vill påpeka att motorn rullat endast 13000 mil och stått stilla ca 4-5 år, detta var två år sedan.
    ej orginal utan 9k ic, chip, lödd box, avgas, 3 bars btr samt röda spridare, skall vell dock inte göra skillnad.

    vart ljudet kommer ifrån hör jag ej, ingen expert alls på vad som händer inuti motorn utan söker råd vad ni kan tro det vara?

  2. #2
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610

    Re: "rasslande"tickande t16 motor og900

    Citat Ursprungligen postat av snurrbo
    hej, detta fenomen uppkom helt ur de blå, ljudet kommer ENDAST vid start när motorn varit avstängd en stund och håller i sig en stund.ljudet finns ej vid normal tomgång utan endast vid gaspådrag lite som mycket.dock märkt att det tenderar till att sluta ju mer ja gasar.

    vill påpeka att motorn rullat endast 13000 mil och stått stilla ca 4-5 år, detta var två år sedan.
    ej orginal utan 9k ic, chip, lödd box, avgas, 3 bars btr samt röda spridare, skall vell dock inte göra skillnad.

    vart ljudet kommer ifrån hör jag ej, ingen expert alls på vad som händer inuti motorn utan söker råd vad ni kan tro det vara?
    Bytt olja i den?

    Skulle tro att det är en tryckare som släpper ur sig oljan annars, har samma problem själv på min motor i 99:an och det är en tryckare på ettans cylinder som inte klarar av att hålla kvar oljan.
    Om du har möjlighet så lyft ventilkåpan och känn på alla tryckarna om dom känns stumma och fina eller om någon är lite "dassig", tänk bara på att ingen nock på kammarna får ligga imot tryckarna samtidigt så att det bara är att vrida runt motorn lite när du ska känna på någon som en nock ligger på.

    MVH// Mokko

    EDIT: Kom på att du kanske inte vet vad en tryckare är så jag bifogar en bild på min 9000.



    Där pilarna pekar sitter alltså tryckarna, silverfärgare runda saker under kamaxlarna.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    växjö
    Inlägg
    434
    Medlem#
    8887
    ohja, hunnit byta olja två gånger...
    tackar för en bra beskrivning, skall undersöka saken om regnet slutar falla.
    hur skadligt är detta i längden om vi säger att jag har fel på en tryckare?

Liknande ämnen

  1. "rasslande" ljud om jag laddar på fullt.
    Av iNQUAM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 18:59
  2. [LÖST] Tickande ljud från motor OG9-5
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •