Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Oktan 95/98

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Höör
    Inlägg
    29

    Oktan 95/98

    Hej!

    Blir det någon effektskillnad eller skillnad i bränsleförbrukning på 95 och 98 oktan på nedanstående bil.

    Jag har en 9-3 SS 2,0T -05 175 hkr

    Ni har säkert debatterat detta tidigare men då var jag inte medlem.

    Mvh
    Bengt
    9-3 SS 1.9 Tids Vector Anniversary Edition 2007
    Fotogenbrännaren
    http://www.garaget.org/?car=236707

  2. #2
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 670

    Re: Oktan 95/98

    Citat Ursprungligen postat av Bejon
    Hej!

    Blir det någon effektskillnad eller skillnad i bränsleförbrukning på 95 och 98 oktan på nedanstående bil.

    Jag har en 9-3 SS 2,0T -05 175 hkr

    Ni har säkert debatterat detta tidigare men då var jag inte medlem.

    Mvh
    Bengt
    du kan ändå använda sökfunktionen.. även om du är ny användare. =D

    http://forum.saabturboclub.com/search.php

  3. #3

    Re: Oktan 95/98

    Citat Ursprungligen postat av Bejon
    Hej!

    Blir det någon effektskillnad eller skillnad i bränsleförbrukning på 95 och 98 oktan på nedanstående bil.

    Jag har en 9-3 SS 2,0T -05 175 hkr

    Mvh
    Bengt
    Svar: nej
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Den enda gången jag kan tänka mig att det blir bättre effekt, är vid MYCKET höga yttertemperaturer då annars bl.a trycket sänks för att förhindra spikningar.
    Annars är 98/99 oktan bäst lämpad till Aero eller trimmade bilar. Har hört att förbrukningen blir högre vid högre oktan. Vet dock inte sanningsgraden av detta.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Höör
    Inlägg
    29
    Tack för era svar! Med andra ord ingen idé att tanka dyrare soppa då.
    9-3 SS 1.9 Tids Vector Anniversary Edition 2007
    Fotogenbrännaren
    http://www.garaget.org/?car=236707

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    I en modern bil brukar förbrukningen sjunka med högre oktan på grund av att man kan köra "aggresivare" tändning. Dock så justeras inte tändningen så fasligt mycket på en standardbil, men som jag har upplevt det så går det ungefär jämnt upp kostnadsmässigt då den drar mindre men soppan kostar mer.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    ...Sen tror jag även att i alla fall V-Power innhar andra egenskaper. Kan vara ren tillfällighet, men en strulande tankmätare hoppade plötsligt igång igen efter någon tank V-Power. Kanske inbillning, men jag upplever även bränslepumpen som något tystare med 99-soppan.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    I en modern bil brukar förbrukningen sjunka med högre oktan på grund av att man kan köra "aggresivare" tändning. Dock så justeras inte tändningen så fasligt mycket på en standardbil, men som jag har upplevt det så går det ungefär jämnt upp kostnadsmässigt då den drar mindre men soppan kostar mer.
    För att man ska kunna köra med "aggresivare" tändning krävs att motorn spikar med BF95 vilket sällan en motor anpassad för 95 oktan gör.

    En standardbil kan enbart minska förtändningen då den detekterar knackning, och gå tillbaka till grundmappen då knackningen upphör.

    Mer förtändning på låg last har generellt sett negativ påverkan på bränsleförbrukningen. Mer förtändning på hög last har positiv effekt på bränsleförbrukning och effekt om detta kan ske utan att motorn knackar. Dock resulterar detta i ökade cylindertryck och därmed risk för motorskador.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    På tal om bränslepump och högre oktanantal.
    Jag började för en tid sen tanka 98 i min 9000 2,3T '92. Bilen har aldrig gått bättre och jag upplever även att förbrukningen har gått ner avsevärt.
    Dock så har min bränslepump gett upp nu. Den är antagligen original och därmed rätt gammal. MEN, kan det ha något samband? Låter långsökt, jag vet.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    På tal om bränslepump och högre oktanantal.
    Jag började för en tid sen tanka 98 i min 9000 2,3T '92. Bilen har aldrig gått bättre och jag upplever även att förbrukningen har gått ner avsevärt.
    Dock så har min bränslepump gett upp nu. Den är antagligen original och därmed rätt gammal. MEN, kan det ha något samband? Låter långsökt, jag vet.
    Att pumpen gav upp just nu är nog bara en tillfällighet.
    Bilen kan gå något bättre på 98 om den spikar på 95, så är det troligen i ditt fall. Förbrukningsvinsten är däremot förvånande, finns egentligen inget som talar för det rent teoretiskt. Energiinnehållet är närmast identiskt mellan 95 okt och 98 okt.
    I 95 okt ingår upp till 5% etanol som sänker energiinnehållet något jämfört med ren bensin, i 98 okt ingår det upp till 15% MTBE (oktanhöjare) som sänker energiinnehållet lika mycket.

    Ett par grader upp eller ner vid dellast på tändningen (orsakad av spikning), brukar ge knappt mätbara skillnader i verkningsgrad. På höglast däremot kan en grad skillnad i tändning göra 10-15hk.

    //Mr MEP

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Citat Ursprungligen postat av helvetes
    På tal om bränslepump och högre oktanantal.
    Jag började för en tid sen tanka 98 i min 9000 2,3T '92. Bilen har aldrig gått bättre och jag upplever även att förbrukningen har gått ner avsevärt.
    Dock så har min bränslepump gett upp nu. Den är antagligen original och därmed rätt gammal. MEN, kan det ha något samband? Låter långsökt, jag vet.
    Att pumpen gav upp just nu är nog bara en tillfällighet.
    Bilen kan gå något bättre på 98 om den spikar på 95, så är det troligen i ditt fall. Förbrukningsvinsten är däremot förvånande, finns egentligen inget som talar för det rent teoretiskt. Energiinnehållet är närmast identiskt mellan 95 okt och 98 okt.
    I 95 okt ingår upp till 5% etanol som sänker energiinnehållet något jämfört med ren bensin, i 98 okt ingår det upp till 15% MTBE (oktanhöjare) som sänker energiinnehållet lika mycket.

    Ett par grader upp eller ner vid dellast på tändningen (orsakad av spikning), brukar ge knappt mätbara skillnader i verkningsgrad. På höglast däremot kan en grad skillnad i tändning göra 10-15hk.

    //Mr MEP
    Jag är förvånad själv. Jag hade dock hört att det KUNDE minska förbrukning något, sanningshalten i detta reflekterade jag inte över utan jag ville mest bara prova och se om jag märkte nån skillnad.
    Jag har inte gjort någon riktig vetenskaplig undersökning av skillnaden i förbrukning, jag har bara kollat på snittförbrukning i färddatorn.
    På 95 oktan drog bilen mellan 0,75-0,85 vanlig, laglig landsvägskörning. När jag hade tankat 98 några gånger och därmed fått ur slattarna 95 provade jag samma sträcka, samma väder och samma körsätt landsväg. Enligt mätaren gick förbrukningen ner minst 0,5. Fick till och med ner förbr. under 0,7 ( 0,67-0,69 ) vilket jag aldrig lyckats med förut då jag provat.
    Jag upplever också att tankarna räcker lite längre. Detta kan ju dock såklart lite inbillning eftersom mätaren visar skillnad.

    Hursomhelst så går bilen renare och bättre än den nånsin gjort under den tiden jag haft den, så jag fortsätter tanka 98.

Liknande ämnen

  1. Preems 98 oktan = 100 oktan?
    Av Big Tom i forum Off Topic
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 18:57
  2. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  3. 95-98-99 oktan ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 20:33
  4. 98 oktan vs 95 oktan + 5-10% E85
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 18:52
  5. 98 oktan?
    Av edh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •