Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 16" vinterdäck från en 9-5 passar de på en 9-3 SS Aero?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    396

    16" vinterdäck från en 9-5 passar de på en 9-3 SS Aero?

    Har lite funderingar på att framöver byta min 9-5:a mot en 9-3 SS Aero. Saken är den att jag har vinterhjul på 16" alufälgar till 9-5:an 215/55 profil. Passar dessa på 9-3 SS Aero??

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    bultmönstret är samma men ET är lite fel så igentligen passar dom inte men hur stor roll de spelar i realiteten vet jag ej

    9-5
    - PCD 5x110
    - ET 49
    - HUB 65,1
    - B/M B12X1,5

    ng9-3 (SS) -03 ->
    - PCD 5x110
    - ET 41
    - HUB 65,1
    - B/M B12X1,5

    nån som har ytterligare info?
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  3. #3
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    4936
    Köper du en tidig Aero årsmodell 2003 och tidiga 2004:or så har de större bromsskivor (314 mm om jag inte minns fel).
    De kräver minst 17 tums fälgar.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    396
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Köper du en tidig Aero årsmodell 2003 och tidiga 2004:or så har de större bromsskivor (314 mm om jag inte minns fel).
    De kräver minst 17 tums fälgar.
    Som det ser ut nu så är det en Demokärra av årsmodell 05 som är på tapeten. Då kan de funka med mina däck alltså!!?!?! eller??

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 398
    Citat Ursprungligen postat av matte_linear
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Köper du en tidig Aero årsmodell 2003 och tidiga 2004:or så har de större bromsskivor (314 mm om jag inte minns fel).
    De kräver minst 17 tums fälgar.
    Som det ser ut nu så är det en Demokärra av årsmodell 05 som är på tapeten. Då kan de funka med mina däck alltså!!?!?! eller??
    Vad har du för ET på dom fälgarna?
    Är det över 41 i ET så NEJ dom passar inte annars så gör dom det.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    396
    [quote=Fredrik.j]
    Citat Ursprungligen postat av "matte_linear":jseoz11g
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Köper du en tidig Aero årsmodell 2003 och tidiga 2004:or så har de större bromsskivor (314 mm om jag inte minns fel).
    De kräver minst 17 tums fälgar.
    Som det ser ut nu så är det en Demokärra av årsmodell 05 som är på tapeten. Då kan de funka med mina däck alltså!!?!?! eller??
    Vad har du för ET på dom fälgarna?
    Är det över 41 i ET så NEJ dom passar inte annars så gör dom det.[/quote:jseoz11g]

    Ok, hmm det är företagsfälgarna från 9-5 å de har väl ET49! Så då är det kört förstås!! *suckar*

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Mik
    Inlägg
    3
    Köper du en tidig Aero årsmodell 2003 och tidiga 2004:or så har de större bromsskivor (314 mm om jag inte minns fel).
    De kräver minst 17 tums fälgar.
    SAAB påstår detta men det stämmer inte. Jag har själv en 9-3 SS Aero -03 med stora skivorna. Det funkar utmärkt med 16 tums fälgar. Blir ca. 1 cm över och det räcker ju.

    >>>Kim

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    396
    Citat Ursprungligen postat av Mik
    Köper du en tidig Aero årsmodell 2003 och tidiga 2004:or så har de större bromsskivor (314 mm om jag inte minns fel).
    De kräver minst 17 tums fälgar.
    SAAB påstår detta men det stämmer inte. Jag har själv en 9-3 SS Aero -03 med stora skivorna. Det funkar utmärkt med 16 tums fälgar. Blir ca. 1 cm över och det räcker ju.

    >>>Kim
    Ok, det är helt enkelt testa själv som gäller då... Funkar det så funkar det!!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    [quote=Fredrik.j]
    Citat Ursprungligen postat av "matte_linear":3tqdlst8
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    Köper du en tidig Aero årsmodell 2003 och tidiga 2004:or så har de större bromsskivor (314 mm om jag inte minns fel).
    De kräver minst 17 tums fälgar.
    Som det ser ut nu så är det en Demokärra av årsmodell 05 som är på tapeten. Då kan de funka med mina däck alltså!!?!?! eller??
    Vad har du för ET på dom fälgarna?
    Är det över 41 i ET så NEJ dom passar inte annars så gör dom det.[/quote:3tqdlst8]

    Fredrik.J>>>> Nu vet du så där mycket helt säkert igen utan att ha en aning om vad du snackar om egentligen.

    Problemet med -03or och tidiga -04or och att de inte fungerar med annat än 17"are beror inte på storleken av skivorna (314mm) utan troligen på någon mjukvarubugg som går att ändra på. Detta eftersom jag kört flera olika -03or med 16" plåtfälgar på.

    På min tidiga -04a med 314mm skivor på så gick det inte på 17" Double 3 Spoke ET45 pga att de tog i oken fram. Tror dock att både skivor och ok är mindre på de nyare -04orna samt -05orna, kan fungera. Har sett några nyare Aeros med 16" 3 Spoke (aero) fälgar som fungerar utan problem, finns säkert andra fälgar från 9-5 och 9-3 som fungerar likaså, men du kan nog inte veta med all säkerhet förens du provat.

    Beror helt enkelt på hur fälgarna är uppbyggda.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 993
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Fredrik.J>>>> Nu vet du så där mycket helt säkert igen utan att ha en aning om vad du snackar om egentligen.

    Problemet med -03or och tidiga -04or och att de inte fungerar med annat än 17"are beror inte på storleken av skivorna (314mm) utan troligen på någon mjukvarubugg som går att ändra på. Detta eftersom jag kört flera olika -03or med 16" plåtfälgar på.

    På min tidiga -04a med 314mm skivor på så gick det inte på 17" Double 3 Spoke ET45 pga att de tog i oken fram. Tror dock att både skivor och ok är mindre på de nyare -04orna samt -05orna, kan fungera. Har sett några nyare Aeros med 16" 3 Spoke (aero) fälgar som fungerar utan problem, finns säkert andra fälgar från 9-5 och 9-3 som fungerar likaså, men du kan nog inte veta med all säkerhet förens du provat.

    Beror helt enkelt på hur fälgarna är uppbyggda.
    Annars går det att skaffa 8mm spacers så blir det "snyggare"...
    Körde så på min ss se bild nedan (ingen Aero ioch för sig)



    M.v.h. Andreas J.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Annars går det att skaffa 8mm spacers så blir det "snyggare"...
    Körde så på min ss se bild nedan (ingen Aero ioch för sig)

    M.v.h. Andreas J.
    Jo, det är ju ett ganska vettigt alt. rent kostnadsmässigt om man har en uppsättning liggandes. För min del kör jag ju på original 17" då jag ser det som possitivt eftersom jag har besiktningsmånader under vinterhalvåret. Då är det ett moment mindre som ska gå igenom besiktningen Inte för att det kommer vara några mer omfattande moddar men man vet ju aldrig...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

Liknande ämnen

  1. 3" downpipe och Racekatt från ng900, passar og9-3 Aero?
    Av Bagarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 16:51
  2. Passar vinterdäck från en saab 900 1987 till en 9-5 2001 ?
    Av mrpg99 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 19:26
  3. Passar 15" vinterdäck en 9-3 årsmodell 2004?????
    Av swastikaeyes i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •