Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur tömmer jag servo oljan?

  1. #1

    Hur tömmer jag servo oljan?

    Hallo!Går det att tömma hela systemet på servo olja eller kan man bara tömma behållaren och slangen till pumpen?n det gäller en 9-5a 98årsm
    Mvh pekka
    Saab= Saab Allt Annat är Bögigt. egen påhittad kanske inte så rolig men alltid nått:-)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    94
    Koppla loss slangen på behållaren och stoppa utmynningen i lämpligt kärl. Starta bilen och vrid ratten fram & tillbaks tills det nästan inte kommer ut nå mer olja ur slangen. Det går dock ej att tömma systemet till 100%, lite kommer det finnas kvar i systemet.

    OBS!!! När oljan i princip är slut i systemet så måste du stänga av bilen, annars kan pumpen skära då den ej får någon smörjning!!!!

    Ett tips! Var 2 personer när tömningen utförs. En som sitter i bilen, och en som har koll på flödet ur slangen.
    Saab 9-3ss 1.8t ARC -03 (going 4 more)

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    det är isåfall enklare att göra som ovanstående men samtidigt fylla ny olja och spola igenom nån liter, då får man ju ut huvuddelen av den skitiga oljan också.
    Att köra burken tom är sällan nån problem med man behöver ju inte stå och varva så i flera timmar.........oljan blir ju kvar i pumpen men den har inte nog mycket att bygga upp nå tryck så smörjning har den .
    Bytte servorör på en 900 och det hade brustit 60mil härifrån och hon åkte ända hit till sina föräldrar och det var inga problem men det är väl inget att rekommendera direkt.......

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573
    Jag är lite enklare av mig. Jag brukar suga rent behållaren bara och fylla på ny vätska, kör någon dag, samma igen, brukar bli en fem sex gånger och två liter så är all vätska bytt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. Var tömmer jag kylare 9-3 2001
    Av hostarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 13:26
  2. Var tömmer man kylsystemet på en 9000?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 20:39
  3. 9000 som tömmer batteriet.
    Av Ken-1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-10, 11:22
  4. batteriet tömmer sig
    Av m_nordh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •