Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: måste man ha bilen igång lite efter man stannat?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    olofström
    Inlägg
    60

    måste man ha bilen igång lite efter man stannat?

    köpte en 9-3 vector -03 igår och en jobbarkompis sa att om turbon ska hålla bra ska man ha den igång lite efter man stannat för att oljan ska gå ur turbon.
    vet att detta ska göras på de gamla men en så här ny bil?
    hjälp mig med svar så jag kan knäppa honom på näsan

    mycket tacksam för svar
    mvh jocke
    9-3 vector ss -03 svart

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 794
    Medlem#
    10069
    en mordern bil ska man inte behöva det om man inte kört riktigt hårt i minst några minuter
    Om du har 10min till jobbet och kör hårt 8min och lugnt dem 2 sista minutrarna så är det bara att vrida av nyckeln när du stannat vid jobbet.

    för att oljan ska gå ur turbon? Det är mest för att kyla ner turbon så inte oljan börjar koka i den?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Instruktionsboken innhåller tydliga anvisningar
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    950
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Instruktionsboken innhåller tydliga anvisningar
    Som i detta fallet är anpassade efter miljötänkade och att man inte vill vara sämre än ngn annan tillverkare.
    Men verkligeheten är en annan om man på sikt inte vill öga slitaget.

    Det är generelt höga avgastempar på saabs fyrcylindriga motorer även av nyaste årsmodell.
    2- 3 fullgasacclerationer inno ungefär lika många minuter kan generera turbinhustemp som är på en kritisk nivå!
    Man behöver ej stå på tomgång när man stannat men man bör undvika fullgas eller nära maxmoment 3-4 min innan man stänger av.

    (Labbade med detta i bromsbänk när jag exjobbade )

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 100
    Medlem#
    6101
    Med risk att glida från ämnet lite:

    Är det fåfängt att öpnna huven efter det att man parkerat för att bli av med värme lite snabbare?
    Bor i hus med garage, o det blir ganska go värme i garaget i alla fall
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Södermalm
    Inlägg
    185
    Tanken är ju att ojan inte ska ligga kvar i en glödhet turbo och koka bort på plats...ifall oljan kokar bort så bildas det ett lager med oljerester. Detta lagret innebär att flödet av olja blir sämre och smörjning/kylning blir sämre vilket kan leda till turbohaveri. Är ingen expert på ämnet så rätta mig gärna om jag har fel;-)
    Saab 9-5 2,3T Biopower Anniversery 07
    http://www.garaget.org/rhson
    Saab 9000 2,3T...96...
    Saab 90 2,0...86...

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    Helt riktigt, det gäller de gamla ur.turbosarna som var oljekylda.
    Men lite sansad körning sista biten så att inte turbon är genomskinlig gör ju inget om du vill ha livslängd.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Hallå.

    Om man som jag bor i en liten by och ibland bara puttrar runt lite utan att använda turbon (50 km/h och inga accelerationer att tala om).
    Behöver man då låta den stå på tomgång innan man stänger av den? För mej känns det som att jag aldrig fått upp nån temp i vare sig motor eller bil,
    även om man ibland har arbetstemp på tempmätaren. Behöver man ändå låta den stå och cirkulera då?

    Jag har en 9000 2.3t A50 -97

    MvH Stefan

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    57
    Citat Ursprungligen postat av Migaa
    Hallå.

    Om man som jag bor i en liten by och ibland bara puttrar runt lite utan att använda turbon (50 km/h och inga accelerationer att tala om).
    Behöver man då låta den stå på tomgång innan man stänger av den? För mej känns det som att jag aldrig fått upp nån temp i vare sig motor eller bil,
    även om man ibland har arbetstemp på tempmätaren. Behöver man ändå låta den stå och cirkulera då?

    Jag har en 9000 2.3t A50 -97

    MvH Stefan
    Nej du kan med gott samvete stänga av bilen direkt när du kommer hem, jag skulle istället rekommendera dig att byta olja lite oftare om du som du säger bara puttrar runt i 50km/h korta sträckor.

    Mvh Sebbe
    ------------------------------
    Saab 93 2.0T SE (-99)
    ------------------------------

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Södermalm
    Inlägg
    185
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Helt riktigt, det gäller de gamla ur.turbosarna som var oljekylda.
    Men lite sansad körning sista biten så att inte turbon är genomskinlig gör ju inget om du vill ha livslängd.
    Så min 9000 96:a t.e.x. är alltså vattenkyld???
    Saab 9-5 2,3T Biopower Anniversery 07
    http://www.garaget.org/rhson
    Saab 9000 2,3T...96...
    Saab 90 2,0...86...

  11. #11
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 129
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av rhson
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Helt riktigt, det gäller de gamla ur.turbosarna som var oljekylda.
    Men lite sansad körning sista biten så att inte turbon är genomskinlig gör ju inget om du vill ha livslängd.
    Så min 9000 96:a t.e.x. är alltså vattenkyld???
    Jopp

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454
    Kan ju tillägga att om man kört hårt och sedan stänger av genast så snurrar ju impellern ganska snabbt och när du slår av motorn så upphör också smörjningen av turbon. Står man 30s-1 min om man kört hårt så när du stänger av så snurrar inte impellern lika snabbt och "slitaget" vid avstängning mindre.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    olofström
    Inlägg
    60
    tack för svaren
    9-3 vector ss -03 svart

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Norrland, nu i Stockholm
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Kan ju tillägga att om man kört hårt och sedan stänger av genast så snurrar ju impellern ganska snabbt och när du slår av motorn så upphör också smörjningen av turbon. Står man 30s-1 min om man kört hårt så när du stänger av så snurrar inte impellern lika snabbt och "slitaget" vid avstängning mindre.
    Jag har svårt att tänka mig att impellern har så högt tröghetsmoment att den fortsätter att snurra i hög fart länge efter man kört hårt. I vanliga fall så har motorn tomgångsvarv när man stänger av den och då borde impellern ha saktat ner om man inte är väldigt snabb på att stänga av motorn. Tror kylningen av turbon spelar större roll efter hårdkörning.
    Bruksbil Saab 9-5 Aero -02
    Busbil Ascona 2.0S -77
    Prova-på att köra racebil. Bla. Formel Ford och Radical. www.empole.se

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Kan ju tillägga att om man kört hårt och sedan stänger av genast så snurrar ju impellern ganska snabbt och när du slår av motorn så upphör också smörjningen av turbon. Står man 30s-1 min om man kört hårt så när du stänger av så snurrar inte impellern lika snabbt och "slitaget" vid avstängning mindre.
    Fast frågan är ju hur många kilos svänghjul man har på en impeller ifall den behöver minst en halvminut på sig för att komma ned i varv på tomgång? Jag är också noga med att inte varva upp innan avstängning, men 5-10 s torde räcka (beroende på hur hårt man torrvarvat)

    För övrigt stängde jag alltid av min motor direkt när parkerat den efter normal körning utan hets-gasningar. Hade jag pressat den hårt (Den varvräknaren var mkt välbekant med området över 6.000, och laddtrycksmätaren visste hur 1,4 bar kändes) Så körde jag lugnt i ett par km och stängde sedan av direkt. Hände ngn gång att jag kört hårt ända hem, och då stod jag upp till 2 minuter medan jag gjorde annat, för att sedan stänga av den. Detta var min 9000T-86 240 hk ICKE vattenkylt turboagg, aldrig bytt och gick fint fortfarande när det plockades ur efter bra bit över 30.000 mil. Olja bytte jag ca var 2000:mil (Helsyntet OK 5w40 oftast), motorvärmare hade jag inte .
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=155322

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    En GT1752S står stilla samtidigt som veven slutar att rotera.
    I bland innan...

    På V6TiD som har lite tyngre doningar (+ otrottlad) så snackar vi några sekunder.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-02-04, 00:54
  2. [LÖST] Bensinlukt efter jag stannat bilen OG9-5
    Av AcidSleeper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:48
  3. Alarm på 9000 går igång lite hur det vill.. hjälp ??
    Av andreeee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 16:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •