Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Racekat Vs Sportkat

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    23

    Racekat Vs Sportkat

    Vad är det för skillnad på dessa två? För jag sitter och överväger vilket av dom jag ska inhandla....

  2. #2
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 994

    Re: Racekat Vs Sportkat

    Citat Ursprungligen postat av Bobb_y
    Vad är det för skillnad på dessa två? För jag sitter och överväger vilket av dom jag ska inhandla....

    Hej !

    En "sportkatalysator" är inte alltför sällan en vanlig katalysator fast med grövre anslutningar.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889

    Re: Racekat Vs Sportkat

    Citat Ursprungligen postat av Bobb_y
    Vad är det för skillnad på dessa två? För jag sitter och överväger vilket av dom jag ska inhandla....
    Länken här beskriver ganska väl skillnaden. Längst upp på den sidan ser du även skillnaden i mottryck. Och man kan väl säga så här; Har du en gång sett hur en racekatt ser ut inuti, så vet du vilken du vill ha...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789

    Re: Racekat Vs Sportkat

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Har du en gång sett hur en racekatt ser ut inuti, så vet du vilken du vill ha...
    Jaha, ingen katalysator alls?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889

    Re: Racekat Vs Sportkat

    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Har du en gång sett hur en racekatt ser ut inuti, så vet du vilken du vill ha...
    Jaha, ingen katalysator alls?
    Eeeerrrpp! Wrong answer!

    Jag tolkar detta fina diagram som att det inte skiljer mycket alls i mottryck mellan att ha en rejskisse (a.k.a. "Tiger") eller att vara kisse-lös. Men dra en spontan gissning vilket som är billigaste och bästa alternativet?!?

    Ledtråd: Böterna för att åka utan kisse är väl sisådär en 7.000:- plus montering av ny kat och besiktning. Sedan har vi ju miljöaspekter, men de är lite kniviga att få ner i pengavärde då det påverkar hela vår globala miljö
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 296

    Re: Racekat Vs Sportkat

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Har du en gång sett hur en racekatt ser ut inuti, så vet du vilken du vill ha...
    Jaha, ingen katalysator alls?
    Eeeerrrpp! Wrong answer!


    Ledtråd: Böterna för att åka utan kisse är väl sisådär en 7.000:- plus montering av ny kat och besiktning. Sedan har vi ju miljöaspekter, men de är lite kniviga att få ner i pengavärde då det påverkar hela vår globala miljö
    jo men visst, o sen vaknade du eller ??? bra försök! *host* bullshit *host*
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889

    Re: Racekat Vs Sportkat

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    jo men visst, o sen vaknade du eller ??? bra försök! *host* bullshit *host*
    Vaknade? Har jag fel? På vilken punkt och vad isåfall?

    Det finns lite olka bud på böter, men t ex:
    Citat Ursprungligen postat av Gardan
    9300:- har ja sett böter lapp på o då vare körförbud på fläcken
    (från tråden http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=58777 ). Låter ju inget kul, eller?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 088
    Aaaah, Tur man kör en 9000 turbo -85. Vissa fördelar har man allt av att köra nästan veteranbil

    Kan tillägga att jag känner mig som en liten miljöbov men så länge de inte ändrar lagen kommer det nog inte på en kisse på min, blir ju endel jobb att få på det, som lamda osv.. Menmen, vem vet, kanske får för mig att göra något för mänsligheten en dag

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789
    Tur att bilen är reggad som en 75a
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Och eftersom detta är 'Bobb_y's tråd kanske vi kan invänta och se vad han har för årsmodell/avgaskrav, eller?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 813
    Hej !

    FÖR DET FÖRSTA, det finns ingen bra definition på "sportkatt" och "racekatt". Dock är det inte helt sällan att sportkattar är keramiska medan racekattarna är metalliska. Det senare ger vanligtvis mindre mottryck = bra.

    MEN, kolla t.ex. sidan det länkas till "racekatt" med 100 celler / tum, detta är mycket glest ! Flödar bra, klarar SBP:s krav, men renar i realiteten mycket bristfälligt. Den har inte area tillräckligt, tyvärr.

    Vidare, keramiska kattar tål värme bättre....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 743
    Medlem#
    10798
    Att köra utan katalysator på en bil som ska ha det är ett miljöbrott om uppsåt kan bevisas (vilket är mycket osannolikt), om man fälls så är det belagt med dagsböter.

    För att en katalysator ska fungera krävs ju också att motorn styrs mot lambda 1 och att avgastemperaturen är inom rätt intervall.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    23
    Jag har en 9000 2.3T -92 men jag har inhandlat en med racerkat....Får se om det blir något tryck i bilen.....

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    MEN, kolla t.ex. sidan det länkas till "racekatt" med 100 celler / tum, detta är mycket glest ! Flödar bra, klarar SBP:s krav, men renar i realiteten mycket bristfälligt. Den har inte area tillräckligt, tyvärr.
    Men vad tror du att det "vanliga" rejskissen har då? 200 cpi? Och med en area på ~4-5 tum, borde inte det rena ganska så bra då, eller?

    Skulle var kul att se ett diagram som visar reningsgraden kontra mottryck!

    Citat Ursprungligen postat av Bobb_y
    Jag har en 9000 2.3T -92 men jag har inhandlat en med racerkat....Får se om det blir något tryck i bilen.....
    Jämfört med att ha originalavgas och originalkat kontra 3" + rejskisse ska det visst bli riktigt bra på 9000. Tydligen bromsar originalkatten ganska duktigt enligt vad jag förstått i diskussioner mellan 9000-ägare... Lycka till nu!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Inlägg
    23
    hoppas att jag inte har gort något dumt. köpte en 100-cells kat för en månad sen...

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    817
    Jag har testat att köra med både sport och racekat dvs keramisk mot metallisk.

    Bilen gick igen SBP med båda kattarna , men det torde väl vara naturligt att en racekat "renar" lite sämre(?).

    Men om man går efter hur bilen går så är racekat klart att föredra. Var stor skillad mellan dessa när jag testade på min 9000Aero.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

Liknande ämnen

  1. Sportkat eller Racekat?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 17:16
  2. Sportkat vs. Racekat
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-31, 14:24
  3. sportkat vs racekat?
    Av Eyeball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 00:03
  4. skillnad, sportkat, racekat?
    Av Clas.A i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-27, 22:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •