Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Inget oljetryck H-motor -83

  1. #1
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145

    Inget oljetryck H-motor -83

    Hej

    Är lite tom ihuvet just nu och behöver hjälp med vad som kan orsaka att jag inte får oljetryck. Alla tips mottages tacksamt då det skulle vara bar att kunna ta sig till jobbet....

    Motor: H-motor från 83
    Bakgrund: Motorn har varit ur pga. av havererad kamkedjesträckare.
    Har bytt kamkedja, stäckare och stödskenor så långt ok.
    När motorn ändå var ur passade jag på att även göra rent motor och motorrum och byta diverse småsaker.
    Nytt: Vattenpump, packbox vevaxel vid oljepump, oring oljepumplock, oring oljepickup, packning oljefilteradapter
    Någon packning till transmisionskåpan hittade jag inte på speedparts där jag köpt alla delar så det blev sk. packning på tub, orange Loctite RTV.

    Jag har fyllt olje pumpen med olja när jag monterade den och sedan har jag fyllt i extra in genom hålet för oljetryckskontakten tills det är fullt.

    Ändå ingen oljetryck !!

    Brukar det vara trögt att få igång trycket efter att man haft det tomt???
    Jag hittade denna tråden men det knepet har jag ju redan provat.
    När jag monterade transkåpan så höll jag koll på att oljepickupen med nya oringen gick in i hålet i tranmisionskåpan så gott det gick i glipan.
    Det som jag reagerade på var att trycksidan på pumpen kommer i kåpan och går över i en kanal blocket utan att det finns någon extra styrning eller tätning, ett rör samt en o-ring hade jag förväntat mig då det är full tryck här (eller borde vara). Brukar det läcka här?

    Tips mottages tacksamt, är inte sugen på att lyfta ur maskinen igen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    ta ner pumpen o kolla så att pickuppen sitter rätt, den kan komma lite snett. kolla så att tryckreduceringen inte har fastnat, går i viss mån att se när pumplocket är demonterat
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Hej

    Ok, fast det kommer man väl inte åt när maskinen sitter på plats?
    Det är jättetrångt att försöka lossa locket och att dessutom kunna se något lär ju vara än svårare.
    Reduceringen borde väl inte vara boven, det var ju inga problem med oljetrycket innan jag plockade isär transmissionen och oljepumpen??
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 631
    Öm reducerventilen trasslar i öppet läge så blir det inget tryck...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Om reducerventilen trasslar i öppet läge så blir det inget tryck...
    Det är sant fast jag har svårt att tro att den skulle fastna i öppet läge. Jag har inte rört reducerventilen och det fanns ju tryck innan jag lossade alltihop.
    Men det kan ju vara värt att försöka kolla den innan jag får lyfta ur motorn igen....

    Fler förslag?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Hej


    Jag har just kommit in från garaget för en kaffepaus innan motorn skall i igen.

    Tack LarsLars det var du som var närmast problemet!

    Problemet var: Jag bytte ut o-ringen mot en ny när jag monterade och jag satt den på röret där den gamla satt. Och detta var mitt misstag, den skall ju sattas i kåpan. Dessutom la jag nu på 2st tunna oringar på röret för att få lite tryck mellan flänsen på röret och den stora o-ringen efter mätningare och uträkningar.
    Hurra, nu är trycket åter.
    Skruvade ur tändstiften så att motorn går lätt och körde den på starten för att kolla trycken innan jag lyfter i den!!
    Skall hälla i mig kaffet nu så jag får i motorn ikväll och tar mig till jobbet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    hej
    vassego
    har ju hänt detta här i det förra livet , fick tillverka ett expanderverktyg som man trädde in i oljepickupen från pumpsidan och drog bak pickuppen.
    man lärde sig en massa nya fina ord dom ggr som man missade o-ringen där....
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. Inget oljetryck ALLS i nybyggt motor ???
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-10-31, 15:17
  2. [LÖST] Jag inget oljetryck efter demontering av balansaxelkedjan
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-07-17, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •