Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Trima 9-3 aero

  1. #1

    Trima 9-3 aero

    Jag tänkte sätta in trimm till sommaren, är så less att bli ifrån körd av volvo, vet att volvo vinner i längden inom trim men ska göra ett försök ändå.

    tänker sätta in

    18t turbo
    större spridare , 465cc/3.8bar
    Stor IC
    3tums avgassytem
    luftsnok
    sportluftfilter

    Nu har jag sett att man bör byta kolvarna i T7 motorerna om man ska pasera 300++, hur mycket ska man ge till en kompis om han ska byta det? eller ska man köra med orginal kolvarna tills det rasar?, en ny motor kostar ju bara typ 15-20000.
    Och hur funkar det här med att byta topp, kan jag byta till från 2.0 till 2.3 ger det bättre effekt?
    Snälla behöver råd, är ny inom den här hobbyn
    Varför ska det vara så jävla svårt att knäcka en volvo med en saab

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    En fråga bara, är chassit/bromsar original? Kan annars vara god idé
    att uppgradera även det, om du nu ska lyckas köra ifrån dina volvokompisar


    Mvh

  3. #3
    Allt är aero orginal hitils, funderar på att sänka den oxå i sommar. Vad ska man ha för bromsar? har hört något om slitzade(eller hur det stavas), är det såna man ska ha? Varför kan man få mer kräm i en volvo, har inte förstått det ännu

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Kan vi ta detta från början, så är det lättare att ge dig rätt råd.
    Fråga 1. Vad är det för Volvobilar dina polare har och hur mycket effekt har dom?
    Fråga 2. Vart har du tänkt köra ifrån dom? På rejsbana, på stripp eller på motorvägen?

    Mvh Stoffe

  5. #5
    En har en v70 på 350hk, och den andra kommer ja inte ens tänka att köra imot, han kommer att ha typ 700hk , men jag låg jämt med en v70 orginal 235hk(eller vad det är idom) idag så man kanske räkna bort 30hk på vikten . Men jag har kollat att aero orginal har mer vrid än en v70 orginal, men trimmar om man har steg 5 på både volvo och saab. Så vinner helt klart volvon i kraft

    Jag har en fundering om race mellan saab och volvo. Om jag har uppfattat det rätt så har tex en aero T7 om det är svalt å fuktigt så sänker han laddtrycket, och höjer den om det är varm så att han helatiden ska ha 205hk. Men volvo dom går väll sämre när det är varmt ute eftersom den inte ändrar laddtrycket efter förhållandet. Så det måste vara bäst att köra mot en volvo när det är varmt och tort ute, eller?

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: Trima 9-3 aero

    Citat Ursprungligen postat av kallenorr
    vet att volvo vinner i längden inom trim men ska göra ett försök ändå.
    Vad grundar du det påståendet på? Det går ju att få en saab att gå finfint också. Däremot är det väl betydligt fler trimmade Volvos som rullar omkring på vägarna än Saabar. Den värsta sorten är X40 enlligt min mening

    MVH
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av kallenorr
    En har en v70 på 350hk, och den andra kommer ja inte ens tänka att köra imot, han kommer att ha typ 700hk , men jag låg jämt med en v70 orginal 235hk(eller vad det är idom) idag så man kanske räkna bort 30hk på vikten . Men jag har kollat att aero orginal har mer vrid än en v70 orginal, men trimmar om man har steg 5 på både volvo och saab. Så vinner helt klart volvon i kraft

    Jag har en fundering om race mellan saab och volvo. Om jag har uppfattat det rätt så har tex en aero T7 om det är svalt å fuktigt så sänker han laddtrycket, och höjer den om det är varm så att han helatiden ska ha 205hk. Men volvo dom går väll sämre när det är varmt ute eftersom den inte ändrar laddtrycket efter förhållandet. Så det måste vara bäst att köra mot en volvo när det är varmt och tort ute, eller?
    Skaffar du ~320 äkta hk så kan jag nästan garantera att du kör lika eller kör ifrån V70in på motorvägen. Kanske även på strippen, men då är det så mycket mer än effekten som spelar in.
    Så med den listan av prylar du räknade upp och en bra programvara så har du ungefär 320 hk. Om du vågar plocka ut denna effekt utan att byta kolvar är upp till dig. Däremot tjänar du inget på att byta till 2,3 toppen.

    Du har fattat helt korrekt gällande T7-systemets arbetssätt, men beroende på hur välmappad programvaran är och hur nära hårdvarans gräns du ligger så finns det risk att systemet inte kan jobba som det var tänkt och även du förlorar effekt en varm sommardag.

    Gällande bromsar så hänger det helt på vilken budget du har.

    Mvh Stoffe

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    För att återgå till ursprungsfrågan: vad har du för budget på ditt trimmande?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Ja, nu är vi åter till ursprungsfrågan...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    1 237
    Citat Ursprungligen postat av kallenorr
    Allt är aero orginal hitils, funderar på att sänka den oxå i sommar. Vad ska man ha för bromsar? har hört något om slitzade(eller hur det stavas), är det såna man ska ha? Varför kan man få mer kräm i en volvo, har inte förstått det ännu
    Blackdiamond Skivor är riktigt bra enligt mig ..
    Jag kör med sådana på min bil tillsammans med Greenstuff belägg ..
    det rekomenderar jag .. inte så överdrivet dyrt heller

  11. #11
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Budgetera in en bättre koppling när du räknar på totalsumman.

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Kanske ett sånt här paket, lär ju gå bra, kanske t.o.m. bättre än Volvosarna.
    http://www.maptun.com/webshop/products. ... rodukt=142
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966

    Re: Trima 9-3 aero

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Citat Ursprungligen postat av kallenorr
    vet att volvo vinner i längden inom trim men ska göra ett försök ändå.
    Vad grundar du det påståendet på?
    Troligen på att det finns i alla fall en firma som till Volvo kan ge Dig precis hur mycket effekt som helst. Mig veterligen finns ingen Saabtuner som till gemene man ställer upp med det? ;-)


    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Den värsta sorten är X40 enlligt min mening
    Det stämmer nog. Det roliga är att de flesta snabba X40 faktiskt går som vanliga bilar på gatan till och från jobbet. De riktigt snabba 850 gör sällan det, utan kör med strippad inredning & bur... även om de är snabbare än X40:isarna... ibland.

    Just nu finns en hel drös S/V40:is med +400hk i maskinen som går som Svenssonkärror... Rätt kul...

    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 278

    Re: Trima 9-3 aero

    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Just nu finns en hel drös S/V40:is med +400hk i maskinen som går som Svenssonkärror... Rätt kul...

    M.v.h.
    Jompa-> Vad är det för roligt med det??

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  15. #15
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Trima 9-3 aero

    [quote=Jompa X40 Nordic]
    Citat Ursprungligen postat av "-big kahuna-":3f9o1ggx
    Citat Ursprungligen postat av kallenorr
    vet att volvo vinner i längden inom trim men ska göra ett försök ändå.
    Vad grundar du det påståendet på?
    Troligen på att det finns i alla fall en firma som till Volvo kan ge Dig precis hur mycket effekt som helst. Mig veterligen finns ingen Saabtuner som till gemene man ställer upp med det? ;-)

    M.v.h.[/quote:3f9o1ggx]Det går säkert att få hjälp med. Frågan är bara vem som är intresserad av att betala så mycket pengar och till vad man skulle använda denna, knappt körbara bil.

    Mvh Stoffe

Liknande ämnen

  1. Trima Saab 9-5 aero
    Av Robert 95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 12:45
  2. vill trima min saab 9000cse-92
    Av svarten95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 15:55
  3. Trima en Saab 9000 2.3LTT 170hk från 1995 ???
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 19:55
  4. HJÄLP VILL TRIMA MIN Saab T 9000 16 CD-89
    Av Saab T CD-89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 18:57
  5. hur mycket ska ni trima
    Av kallan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •