Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: 9-5 2.0t chippad men slö, turbohaveri....igen!! [filmklipp]

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    45

    9-5 2.0t chippad men slö, turbohaveri....igen!! [filmklipp]

    Stoppade i ett steg 1 SQR chip som jag köpte av en här på forumet i min bil i höstas men de förväntade extra 65 hästarna märktes knappt av alls. Gjorde lite accelerationstest och jämförde med BSR's (visst en annan firmas siffor men det borde ju ge ungefär samma resultat...) före och efter tabeller. Enligt den så gör min bil original 100-150 på 15s och med trim på 9,6s, efter min chippning så fick jag tider runt 14s så nåt är ju galet.

    Fick tips av säljaren att kolla backventilerna då dessa tydligen är ett vanligt fel, kopplade loss den slangen och det gick bara att få luften att gå åt ett håll så dom verkar ok. Bytte även lite vakuumslangar utan förbättring.

    Häromdagen så nämnde en kollega som åkt bakom mig att bilen blårykte när jag accelererade iväg och då hoppade mina tankar till turbon. Rev av downpipen idag och kände på axeln, fick inget vidare grepp med fingrarna men med en tång kunde jag känna ett axiellt glapp på ca 2-3 millimeter. Har jag förstått det rätt att det absolut inte får finnas nåt axiellt glapp i turbon? Kan det vara det som är orsaken till att bilen känns som original..?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    44
    hejsan, det ska inte vara något glapp alls, om det glappar så trycker det igenom olja. Byt turbo så ska du se att det blir bättre, (utbytes turbo)
    MVH:gregge12 (9000 2.3Turbo BSR steg1)
    Saab 9000 års 98, 2.3t BSR Steg1 235hk/401NM

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    110
    Är du säker på att din bypassventil (dump) är hel? De kan säga upp sig när man får lite laddtryck på dem vet ja...

    /Kalle
    Saab 9-5 2,0t -98

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 663
    Även om de blå backventilerna är ok när du blåser/suger i dom så tycker jag du skall prova en sväng med R-slangen bortkopplad på magnetventilen.

    En bra fingervisning är en tur med laddtrycksmätare också.
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Kalle LKPG
    Är du säker på att din bypassventil (dump) är hel? De kan säga upp sig när man får lite laddtryck på dem vet ja...

    /Kalle
    Vi trycktestade den med vakuumpump och den verkade ok

    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Även om de blå backventilerna är ok när du blåser/suger i dom så tycker jag du skall prova en sväng med R-slangen bortkopplad på magnetventilen.

    En bra fingervisning är en tur med laddtrycksmätare också.
    Körde en sväng utan R-slangen också, glömde skriva det, det blev ingen skillnad.

    Laddtrycksmätare hade vi tyvärr inte tillgång till.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    452
    Blir det verkligen någon skillnad när man kör utan r-slangen? Det är ju bara en retur till insuget?

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 463
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Blir det verkligen någon skillnad när man kör utan r-slangen? Det är ju bara en retur till insuget?
    Det blir skillnad om backventilerna är dåliga , har provat själv.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    45
    Var uppe i natt och ropade in en Turbo på ebay, såg riktigt fin ut tyckte jag, troligtvis är den renoverad.

    Blir att montera i den, och samtidigt passa på att göra WD40-tricket, uppgradera vevhusventilationen och i med lite ny olja så får vi hoppas att blåröken och slöheten är borta..




  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    954
    hej
    vad fick du ge för den?
    frakt?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    45
    $202.50 för turbon och $42 för frakten.

    Alltså totalt cirka 1600kr

  11. #11
    Hört talas om automatbud?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Hört talas om automatbud?
    Det har jag men det funkar ytterst sällan, för det är alltid nån nisse inne 10 sekunder innan auktionen avslutas och bjuder över en med $0.50 så det bästa är att sitta och vänta till sista sekunden.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    954
    Citat Ursprungligen postat av Kruppstahl
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Hört talas om automatbud?
    Det har jag men det funkar ytterst sällan, för det är alltid nån nisse inne 10 sekunder innan auktionen avslutas och bjuder över en med $0.50 så det bästa är att sitta och vänta till sista sekunden.
    ja det där har man ju varit utsatt för , nästan så man tror att det är någon robotbjudare (säljarens?) som alltid bjuder sista 5-10 sekunderna.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    45
    Nu så har jag äntligen fått den, den fastnade i tullen och blev liggandes där i 1½ vecka
    Ser finfin ut i mina ögon och inget glapp (axeln glappar ytterst lite i sidled men det är väl normalt)



    Så nu blir det att mecka i helgen om min det löser sig med min tilltänkta garageplats.
    Ett paket från Speedparts dimper nog ned imorgon med packningssats, vevhusventilation, luftfilter och nya stift. Olja å filter fixar jag lokalt.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    45
    Nu är den monterad men tycker mig inte märka någon effektmässig skillnad. Vad ska man undersöka härnäst ? DI? Lmm?

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069
    För att utesluta fel på turbon så kan du prova att rycka W-slangen(den i mitten TROR jag) från magnetventilen.
    Då ska laddtrycket skena om turbon är frisk, dvs bilen går "bra" som f-n.
    Bör endast göras under en väldigt kort testrepa.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    45
    Alltså slangen som går till wastegaten ?
    Får testa det en kort liten sväng i eftermiddag då.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: 9-5 2.0t chippad men slö

    Citat Ursprungligen postat av Kruppstahl
    Stoppade i ett steg 1 SQR chip som jag köpte av en här på forumet i min bil i höstas men de förväntade extra 65 hästarna märktes knappt av alls. Gjorde lite accelerationstest och jämförde med BSR's (visst en annan firmas siffor men det borde ju ge ungefär samma resultat...) före och efter tabeller. Enligt den så gör min bil original 100-150 på 15s och med trim på 9,6s, efter min chippning så fick jag tider runt 14s så nåt är ju galet.
    jag tycker dom siffrorna du har fått verkar väldans missvisande. 100-150 på 15 sekunder tycker jag låter ganska högt till en början (2.0t kanske inte går bättre original?) men att det skulle slipas från 15 sekunder till 9,6 med ett steg1 trim som ska ge 65 häst har jag lite svårt att tänka mig.

    Jag jämför nu iofs med min egen bil, en 9-5 aero (230 häst original) nu 292 E85 hästar. Original gjorde den 100-150 på 8,1 sekunder och nu efter trim med 62 häst mer gör den 100-150 på 6,3.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    130

    Re: 9-5 2.0t chippad men slö

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Kruppstahl
    Stoppade i ett steg 1 SQR chip som jag köpte av en här på forumet i min bil i höstas men de förväntade extra 65 hästarna märktes knappt av alls. Gjorde lite accelerationstest och jämförde med BSR's (visst en annan firmas siffor men det borde ju ge ungefär samma resultat...) före och efter tabeller. Enligt den så gör min bil original 100-150 på 15s och med trim på 9,6s, efter min chippning så fick jag tider runt 14s så nåt är ju galet.
    jag tycker dom siffrorna du har fått verkar väldans missvisande. 100-150 på 15 sekunder tycker jag låter ganska högt till en början (2.0t kanske inte går bättre original?) men att det skulle slipas från 15 sekunder till 9,6 med ett steg1 trim som ska ge 65 häst har jag lite svårt att tänka mig.

    Jag jämför nu iofs med min egen bil, en 9-5 aero (230 häst original) nu 292 E85 hästar. Original gjorde den 100-150 på 8,1 sekunder och nu efter trim med 62 häst mer gör den 100-150 på 6,3.
    Din effektökning är ju, procentuellt räknat, ganska mycket mindre. Det kanske har lite betydelsel?
    Kör: Saab 9-5 SC Vector 2.0t 2004

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    45
    Ryckte slangen till wastegaten och provade att köra en liten sväng, men jag upplevde ingen skillnad.

    Testade den vita backventilen som går mellan spjällhuset och ventilkåpan och den kunde genom den kunde man både blåsa och suga luft, så den verkar lite defekt. Men vilka följder kan de ge?

Liknande ämnen

  1. Tappade laddtrycket (nu med filmklipp)
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-17, 05:40
  2. Filmklipp om Bilstöld av Saabar
    Av kwansa i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 22:26
  3. Roliga filmklipp
    Av Brandten i forum Tidsfördriv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 21:25
  4. Saab 9-3 Aero -01 chippad eller inte chippad?
    Av arayan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 10:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •