Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Funderar på en Saab 9-5 biopower

  1. #1

    Funderar på en Saab 9-5 biopower

    Hej.

    Jag funderar på att köpa en ny Saab 9-5 biopower. Är det nått speciellt man behöver veta och tänka på. (Har aldrig ägt en saab tidigare)

    Vad är de vanligaste felen på en sån bil och hur förebygger man dem?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Du har ett extra oljebyte mellan varje vanlig service, oljebytena kommer efter 1500mil. Det var visst problem med bräsnlepumparna på de allra första men nu skall de ju ha fixat sådant. De som kör bp säger att 2.3 klart är att föredra.
    /Johan

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Du har ett extra oljebyte mellan varje vanlig service, oljebytena kommer efter 1500mil. Det var visst problem med bräsnlepumparna på de allra första men nu skall de ju ha fixat sådant. De som kör bp säger att 2.3 klart är att föredra.
    /Johan
    Någon särskild anledning till at 2.3 är att föredra? Tyckte inte att 2.0 var seg direkt... Jag har inga planer på att dra något efter bilen så.....
    Dessutom kan man väl köra med 15" vinterhjul på 2.0 men ej på 2.3 vilket kostar mindre. Sen drar väl 2.0 lite mindre med?

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    2.0 och 2.3t har samma bromsar vilket innebär att du kan ha 15 tum på båda, det är Aeron som man måste ha 16 tum på.

    Vad gäller förbrukning så kan jag bara prata om mina egna bilar och då har 2,3t dragit mindre än dom 2,0 jag har haft.

    Allt beroende på hur man kör.

    Har själv kört en 2.0t biopower och gillade den maskinen också har dock aldrig provat en 2,3t biopower.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    2.0 och 2.3t har samma bromsar vilket innebär att du kan ha 15 tum på båda, det är Aeron som man måste ha 16 tum på.

    Vad gäller förbrukning så kan jag bara prata om mina egna bilar och då har 2,3t dragit mindre än dom 2,0 jag har haft.

    Allt beroende på hur man kör.

    Har själv kört en 2.0t biopower och gillade den maskinen också har dock aldrig provat en 2,3t biopower.
    2.3t Biopower har större bromsar så det är minst 16" som gäller.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    2.0 och 2.3t har samma bromsar vilket innebär att du kan ha 15 tum på båda, det är Aeron som man måste ha 16 tum på.

    Vad gäller förbrukning så kan jag bara prata om mina egna bilar och då har 2,3t dragit mindre än dom 2,0 jag har haft.

    Allt beroende på hur man kör.

    Har själv kört en 2.0t biopower och gillade den maskinen också har dock aldrig provat en 2,3t biopower.
    2.3t Biopower har större bromsar så det är minst 16" som gäller.
    Okej , alltid lär man sig något nytt
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    533
    Medlem#
    4354

    Re: Funderar på en Saab 9-5 biopower

    Citat Ursprungligen postat av JohnMedBatong
    Hej.

    Jag funderar på att köpa en ny Saab 9-5 biopower. Är det nått speciellt man behöver veta och tänka på. (Har aldrig ägt en saab tidigare)

    Vad är de vanligaste felen på en sån bil och hur förebygger man dem?
    Hade en sådan som tjänstebil innan. Överlag grymt nöjd med bilen, körde drygt 10.000 problemfria mil, innan jag fick lämna den när jag bytte jobb. Jag hade en 2.0'a, pga att biopower inte fanns till 2.3'an när jag köpte.

    Stolarna/komforten är i mycket bra - skön bil att köra långturer med.

    Det enda som retade mig med bilen var att bakhjulen blev ojämnt slitna (vanligt fel på 9-5), vilket skapade oljud i kupén.

    Lycka till!

    Mvh
    //H
    Roligaste bil: 9-3 SportSedan - V6 Aero Hirsch - 2007 http://www.garaget.org/?car=87430 Åker numera: Skoda Enyaq iV80. Fick tyvärr aldrig den 9-5 SportCombi Vector jag beställt då Saab gick i konkurs...

  8. #8

    Re: Funderar på en Saab 9-5 biopower

    Citat Ursprungligen postat av JohnMedBatong
    Hej.

    Jag funderar på att köpa en ny Saab 9-5 biopower. Är det nått speciellt man behöver veta och tänka på. (Har aldrig ägt en saab tidigare)

    Vad är de vanligaste felen på en sån bil och hur förebygger man dem?
    Tja,

    Jag har nu kört min 2,0t biopower i ett halvår, ca 800 mil. Min erfarenhet så långt är:

    1. Miljön blir din kompis, bara att veta att man släpper ut upp till 80% mindre utsläpp gör att man blir glad!

    2. Man åker komfortabelt (ljudnivån i kupén är inte audi a6 klass, men duger). Sportstolarna är komfortabla (om du väljer sportpaketet).

    3. Biopower har KRAFT! Jag tankade i några liter bensin för att jämföra med spriten i tanken och resultat är förbluffande. Det är sån skillnad! Med e85 i tanken så är bilen otroligt pigg och har ett bra vrid!

    4. Bränsleförbrukningen ökar något med e85 i tanken, jag kör på 0,9 landsväg och ca 1l motorväg. Ren stadskörning har jag aldrig varit över 1,4l milen enligt färddatorn och den stämmer rätt så bra. Blandat ca 1,2 - 1,3l milen. Jag tycker ändå det är ok siffror, men jag ser fram emot nya 9-5:an som det ryktas om med 1,6t biopower som kommer om några år.

    5. Billigt! Jag åkte på ångorna i bilen och tankade fullt idag, ca 470kr för en full tank. Jag har sänkte min bensinnota med flera hundra i månaden. Vägskatten ligger på 1540kr. 20% rabatt på försäkringen. Ett gott andrahandsvärde.

    6. Säker! Från -05 då biopower introducerades är det standard med ESP. Jag har provocerat bilen i regn och snö men den är otroligt stabil, att få en sladd är ju omöjligt. Om olyckan är framme så är ju NCAP:s 5 stjärnor trygga att ha. Samt att det har whiplash skydd, det var ett av mina krav.

    Dåliga sidor?
    Hmm.. kvalitén är inte 100%. Jag tappade vänster blinkers på landsvägen utan vidare. Jag tänkte att det kan väl hända om någon har slarvat att montera dit den korrekt, men jag har inte rört den och enligt en annan tråd här på forumet så kan det hända tydligen.

    Annars har den tuffat på som tåget (peppar peppar).

    Om jag skulle byta idag igen så skulle det väga mellan ännu en 9-5 biopower eller V70 2,5t flexifuel. Jag vet ingen annan turbomatad etanol bil på markanden här i Sverige!? Mondeo kanske har någon på G?

    Lycka till!

    /Elpapo
    Renare Kraft!
    9-5 SC-06 2,0t Vector Biopower. http://www.garaget.org/elpapo

Liknande ämnen

  1. Funderar på en 9-5 SC 2,3 BioPower -08
    Av Joppe Gray i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-18, 23:14
  2. Funderar på Saab 9-5 Vector 2.0t -03
    Av Xeonz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-18, 18:20
  3. funderar på en saab 900 2.0t -95 BILD
    Av knotan i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 20:25
  4. Funderar på SAAB igen!
    Av 9-5:an i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •