Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Mycket Vibrationer 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338

    Mycket Vibrationer 9000

    Hejsan!
    Är en 9000 97a 2,3 turbo
    Det uppkommer vid acc och när ja kommer över 130 då känns det som om det vobblar. Man ser hur motorhuven hoppar. som om däckena är fyrkantiga typ känns det som. sen som sakt är det mycket vibbrationer i ratt o säten när man gasar på i lägre hastigeter.

    Någon som kan hjälpa mig.

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Låter som om någon av medbringarna är dåliga, ganska vanligt på 9000 speciellt om de är sänkta.

    Medbringaren är den delen där drivaxeln ansluter mot växellådan.
    Går att byta men det är några timmars jobb.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av seiki
    Låter som om någon av medbringarna är dåliga, ganska vanligt på 9000 speciellt om de är sänkta.

    Medbringaren är den delen där drivaxeln ansluter mot växellådan.
    Går att byta men det är några timmars jobb.
    Man kollar väl upp däck och fälgar först?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    Hejsan! ja min höger framfälg är rätt mycket kanstött. Men den har varit så i 2 år nästan.. Sen det börja hända med vobblingarna efter ja böt växellådan. Det känns som om mna guppar kraftigt på sjön Men det kom någon månad efter jag böt lådan, så tror ni det kan vara medbringaren. hur svårt är det att byta en sådan. Har en eller två liggandes.

    tacksam för alla svar.

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_b
    Hejsan! ja min höger framfälg är rätt mycket kanstött. Men den har varit så i 2 år nästan.. Sen det börja hända med vobblingarna efter ja böt växellådan. Det känns som om mna guppar kraftigt på sjön Men det kom någon månad efter jag böt lådan, så tror ni det kan vara medbringaren. hur svårt är det att byta en sådan. Har en eller två liggandes.

    tacksam för alla svar.

    mvh Jonas
    Innan du ger dig på att byta medbringaren, hissa upp bilen med ena sidan upp i luften i taget, snurra hjulet fram och bakåt och försök känna som det glappar lite mellan drivaxel och medbringare.

    Dock verkar många ha problem med vibrationer även då medbringaren är ganska rund och då glappar ytterst lite men har fått gropar i metallen.

    Men precis som RZ skrev en kontroll av hjulen kan vara en ide.
    Dock verkar de vara nått med medbringaren på vänster sida eftersom det uppkom strax efter lådbytet.
    Tänk på att det är ett speciellt fett till de inre drivknutarna, har man i fel fett kan medbringaren få mycket stryk då tripodens lager ej få smörjning och snabbt får ett haveri, fettet finns hos Saab att köpa,
    Statoil UniWay LiX 62 var det fettet som Biva örebro rekommenderade för den inre knuten
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    Okej det ska jag göra.. kan tillägga att jag kollade om det fanns fett i medbringaren. Det fanns inte en gnutta fett så ja åkte till biltema och köpte deras drivknutsfett. Är det farligt och ha det fettet? det skulle vara för drivknutar. Så jag har kört utan fett i vänster drivknut i några veckor tills jag kollade och hällde i.Jag tog inte ur axeln utan bara trycktye in innanför damasken.
    Jag passade på och kolla höger medbringare. där fanns det fett, det känns som det är höger sida som hoppar eller va man ska säga när man kommer upp i högre hastigheter.

    på vänster sida låter det som om det skaver eller ligger mot något runt omkring lådans drivning. vid låga hastigheter (30-60km/h) Som om nått skaver.

    Tror ni det kan vara den innre knuten som har tagit stryk av att det inte har funnit fett?

    Hur ser man om en medbringare är trasig?


    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Inlägg
    117
    Hej!
    Att köra utan fett är inte bra, kan du se märken efter drivaxellagren i inre knuten? finns det märken i knuten så är den kass! Byt den knuten som har märken och kolla lagrena på tripoden. Fyll upp knutarna helt fulla med drivknutsfett.
    // Jens

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Det ska INTE vara drivknutsfett i inre medbringaren/tripoden.

    Läs:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=221203

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    okej. får kolla på saab då efter RÄTT fett..

    mvh JOnas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    338
    nu har jag varit ute och bromsat som en tok från höga hastigheter. då slutade vibrationerna efter några håårda inbromsningar. Det var skivorna som va/är skeva. ska till biltema imorrn och kräva miona pengar tillbaka och funderar på att köpa brembos sport bromsar. någpn som har någon erfarenhet av dom. dom slitsade eller borrade, vet inte vilket än.

    Men det gnagande ljudet eller vad man ska säga är kvar.. låtet som om det kommer från medbringaren på vänster sida (vild gissning). har en fräsch liggandes. är det svårt att byta den vänstra?

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

Liknande ämnen

  1. vibrationer saab 9000
    Av saabaero9k i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 13:41
  2. Vibrationer vid sväng, mycket bytt (9000 -88)
    Av simmar´n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •