Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: svampig bromspedal, 9k CS -92 ABS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309

    svampig bromspedal, 9k CS -92 ABS

    Hej.

    Fick ett skumt problem när jag skulle fixa bromsarna på bilen, allt började med att den nitiska bilprovningen ansåg att bromsröret vä. fram såg rostskadat ut, och visst, det var aningen angripet men lågt ifrån någon fara. Hur som hellt så bytte jag iaf bromsröret och slangen till oket. (försökte inte ens lossa röret från slagen, brukar aldrig gå ändå). Drog ihop allt och kollade efter att allt var ordentligt tätt och allt var som det skulle. Passade även på att byta skivor och belägg fram då de var dåliga och jag hade nya på "hyllan".

    Vid provkörning så tycker jag mig känna att pedalen behöver en bra bit att gå innan bromsarna tar... ok, luft kvar i systemet tänkte jag, så jag luftar återigen alla oken runt om. men felet kvarstår.

    Provar att bromsa fullt med bilen igång (servo'n igång) men hittar inget som hellst läckage vid rören som jag bytt. Åker ut en vända och felet kvarstår, bromsarna tar dåligt vid ca hälften av bromspedalen mot mattan, trycker jag vidare så tar bromsarna ordentligt och det går att "nita" om jag tar i.

    Fortsätter att felsöka och märker till min förvåning att Anti-lock inte lyser... den brukar ju alltid lysa när man vrider om nyckeln för att sedan slockna när man startat? - Nu lyser inte symbolen ens om säkringen är ur. Det skumma är att ABS-regleringen fungerar som den ska, det verkar bara vara lampan som inte lyser? Kan lampan gett upp av ren tillfällighet när jag arbetade med bromsarna tro?

    De nya skivorna och beläggen har legat ett tag på hyllan, funderar på om det kan finnsas smuts/olja eller liknande som får bormsarna att ta dåligt under allt annat än hård inbromsning? Det bör ju isf försvinna efterhand.

    Kort sagt, jag har bytt bromsar, luftat systemet, abs-pumpen går, abs-regleringen fungerar men pedalen är ändå "mjuk". Vad kan det vara? Allt fungerade ypperlikt innan bilprovningen la sig i.

    Tacksam för hjälp.

    MVH: Marcus

    Edit: kom på en sak till, innan när jag vred om nyckeln så brukar ANTI-LOCK tändas medans pumpen går och man känner ett "klick" i bromspedalen samtidigt som lampoan slocknar, detta fenomen är inte kvar längre?? Någom som känner igen detta?
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Inga tipps?

    Jag har nu tok-kollat allt och hittar inga fel. Det som kan uteslutas är läckage och luft i systemet.

    Jag funderar på om olja/smuts eller liknande kan få beläggen att slira vid lågt bromstryck, alt. om oken kärvar.. jag fick ju trycka in kolvarna i oken en hel del för att få på de nya beläggen, kanske att kolvarna kärvar i oken nu och inte vill fungera om jag inte tar i ordentligt med bromspedalen? - Jäkla synd att jag inte testade bromsarna efter det att jag bytt bromsslang/rör och luftat.. nu vet jag ju inte om det är ledningarna, de nya beläggen, oken eller skivorna som spökar.

    Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker mig ana att bromsarna tar bättre efter att jag kört ett tag med bilen.. alltså efter att jag bromsar in några ggr.. vad tyder detta isf på? Behöver de slitas in?

    Problemet nu är att bilen har körförbud och skall besiktas idag.. (återkontroll). och jag är hyffsat övertygad om att bromsverkan vid full broms är tillräckligt.. (låser hjulen utan problem i landsvägsfart), men jag har för mig att besiktningen inte gillar att pedalen sjunker för mycket innan bromsarna tar? - Aja, får väl se vad de säger.. kanske kommer undan med att bromsarna är nybytta..

    Som sagt, alla tipps välkommna.

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Urspr. Nyköping, Nu Halmstad
    Inlägg
    309
    Bilen gick igenom bes. utan anm? - Killen tyckte bromsarna var bra.. enligt honom så var det nog oljerester kvar på beläggen vilket gjorde bromsarna lite mjuka vid lågt bromstryck, skulle försvinna efterhand sa han... får hoppas att han har rätt..

    MVH: Marcus
    Saab 9-3 SS 2,8T Aero -06, Saab 9-5 SE 2,0t

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av descrator
    Bilen gick igenom bes. utan anm? - Killen tyckte bromsarna var bra.. enligt honom så var det nog oljerester kvar på beläggen vilket gjorde bromsarna lite mjuka vid lågt bromstryck, skulle försvinna efterhand sa han... får hoppas att han har rätt..

    MVH: Marcus
    Tja
    Hade samma problem faktiskt.

    Kolla att ingen av okens kolv-damasker har pajjat. om de har,så finns det rep satser, men smörj in dem innan.

    Byt skivor runt om, speciellt fram. de gjorrde skillnad.

    Jag gjorde både och de gjorde stor skillnad faktiskt.

    Räknar med att det är ordentligt luftat, ren olja och ingen läckage eller dylikt.

    Hoppas det hjälper

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Jag kan trösta dig med att min blev EXAKT likadan när jag bytte skivor, klotsar och renoverade bromsoken. Precis samma känsla.
    Det försvann efter ett gäng mil...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Svampig broms
    Av noniz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-22, 19:10
  2. svampig bakvagn
    Av svarvare i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 12:16
  3. Svampig bromspedal og900.
    Av MrTurbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 02:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •