Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Rusande gas 9-3 ltt 2001

  1. #1

    Rusande gas 9-3 ltt 2001

    Hej på er!

    Jag är aldeles ny här på forumet och tänker gå på med ett par frågor på en gång.

    Jag har problem med att varvtalet "rusar" när jag växlar (väldigt irriterande) ,Det går iof att släppa av gasen 3-5 sekunder innan man trycker in kopplingen för att slippa "ruset" men det är inte ofta man kommer ihåg att göra det.

    Om man varvar ur bilen som bara den så försvinner problemet ibland tills dess att man har stängt av och startat den igen.

    Har läst nån tråd om att det kan vara tomgångsmotorn som kärvar
    men jag har inte en susning om var den sitter (misstänker att det är under plastkopan på spjällhuset) men vill inte böka med den förrens jag vet säkert

    Har kollat på dumpventilen (orginal). Den läcker inte från något håll men ja tycker att den va väldigt trög att trycka in, ska den vara så?

    borde inte ha med turboaggregatet att göra eftersom ja har bytt det och problemet finns kvar.

    Problemet har jag haft sen i vintras,

    nån som känner igen detta? vore tacksam för svar.

    Jajusta bilen är en 9-3a ltt 2001 otrimmad

    Mvh /Christer

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    13
    Tjenare hade liknande problem på min 900ng det va torr sprickor på flera vacum slangar=Tjuvluft Kan resultera i krånglande tomgång och ibland kan bilen dö
    SAAB NG900 2,0t -95 steg 3+
    Volvo 740 -91 Ja vad ska man säga
    Honda CBR 929rr -01 Original räcker tro mig

  3. #3
    Jajustja det har jag inte tänkt på. Har kollat lite backventiler men inte själva slangarna.
    Då skall jag kolla det om det någonsin slutar regna nångång
    Vore nog inte helt fel att byta all vakumslang, Saaben börjar ju bli ett par år nu

    Tackar för tipset!!

    Mvh
    Christer

  4. #4
    Kolla vakumslangarna på spjällhuset, brukar var den nedersta som läcker då detta fenomen uppdagas.

    Mvh
    Maol

  5. #5
    Hallå!!

    Uppdatering incoming :-)

    Nya vakumslangar på
    Ny dumpventil på
    Gasvajer och annat rörligt på spjällhuset 5-56at
    Problemet fortafarande ja

    Kan någon snäll förklara för mig va tomgångsmotorn sitter på min bil och hur den ser ut? (om det finns någon överhuvudtaget) tänkte försöka göra rent den. Höll på att pula med att försöka få bort plastkopan med en stor elkontakt på spjällhuset tidigare idag utan att lyckas med annat än att bryta sönder ett av clipsen. sitter rackarn där bakom tro?

    En annan tanke är om det kan vara katalysatorn som har gett upp?
    motorlampan lyser . . funderar på att dra in till biltema och köpa en felkodsavläsare. .någon som har provat deras med gott resultat?

    Saab 9-3 ltt 2001

    Mvh
    Christer

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Fullständigt normalt är så på alla T7 saabar se http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... light=varv
    Finns ingen tomgångsmotor på din bil.

    Motorlampan kan ha tänt sig under din felsökning, lossa pluspolen och låt den vara av några sekunder, så nollas felkoden.

  7. #7
    Motorlampan har lyst till och från (mest till på senare tid) sen förra vintern
    om man drar pluspolen så är den släkt ett par dagar och börjar lysa igen.

    Bilen har ju inte alltid varvat upp såhär mycket vid växlingarna . . förr så höll den samma varvtal i 0.5 sek typ innan den sjönk. Nu varvar den upp 500-1000 rpm och sjunker efter kanske 2-3 sekunder

    Man kan väl leva med detta men jag är rädd att koppling/turboagg ska ta stryk i onödan. och sen som killen i länken sa ,Man känner sig ju störtlöjlig med dessa "gubbväxlingar" :-)

    Mvh
    Christer

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    496
    Att den rusar upp 500-1000 är för mycket till at vara "normalt". Biltemas felkodsavläsare fungerar jättebra på min og9-3 -02

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028
    Citat Ursprungligen postat av yellow 900
    Att den rusar upp 500-1000 är för mycket till at vara "normalt". Biltemas felkodsavläsare fungerar jättebra på min og9-3 -02
    2-3sek låter lite väl länge tror min stiger ca 500rpm vid växling.
    Vilken stad bor du i? kryllar ju av folk som har ODB2 läsare, tar ju bara några sek att läsa ut en felkod så det borde ju någon kunna hjälpa dig med.

  10. #10
    Tack för alla svar!!

    Jag bor utanför uppsala.

    Kommer nog bränna in till biltema och köpa en läsare imorgon om jag får tid, Känns som en "bra att ha" sak, funkar den på en 9-3 02 så har jag svårt att tänka mig att den inte skulle funka på en 01a

    Jag återkommer givetvis till denna tråd såfort det har hänt nått fram eller baksteg :-)

    Nu zzzzZZZZ /Christer

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    113
    dum fråga kanske, men om du har haft motorlampan lysande så länge, varför har du inte kollat upp det tidigare? Problem med bilar brukar ju sällan bli bättre med tiden..Nu låter jag väldigt negativ kanske ;P
    Stolt ägare till en 9-3 SS Aero -04

  12. #12
    Thompy!. Absolut ingen dum fråga, Svaret är lathet, Va väldans "nojjig" när den började lysa men en bilmeck kompis sa att det förmodligen bara va lambdan eller nå misständningar ibland ,sen har jag kört vidare. dummt gjort med facit i hand.

    Hursomhelst. När ja skulle köra barn till skolan imorse så gick saaben helt perfekt. Bara väldigt små och kortare gasrus. vakumslangbytet måste ha gjort någe nytta. har sedan kört runt i uppsala, bytt olja på ok/q8 gds och det har bara rusat ordentligt vid ett par tillfällen, ropar inte hej men det verkar väldigt bra.

    Köpte en felkodsläsare på biltema men gjorde bort mig genom att ta av minuspolen när ja va på gds, ville kolla om ja kunde komma åt att ta bort oljefällan (som jag inte lyckades med när jag uppgraderade vevhusvent för ett tag sedan) underifrån utan att ta bort generatorn vilket inte verkar helt enkelt. hursomhels så har jag inga felkoder att läsa av just nu, får se om lampan börjar lysa igen om ett par dagar.

    status just nu är hoppfullt helt klart :-)

    mvh
    Christer

  13. #13
    Nu har jag fått felkoden igen

    Körde bra många mil innan den kom tillbaka.
    Lampan började lysa efter en fullgas accereraton

    Gick finfint att läsa av med biltemaläsaren
    felkoden var p0101 Mass or volyme flow circuit range/performance problem

    Jag tolkar det som luftmassamätaren uppe vid luftburken?!?

    Det första jag tänker på är att returröret från dumpventilen som går tilbaka till turboinsuget inte sitter sådär jättetight . . undra om det inte fattas nån packning eller nått. kan en läckande sådan ställa till med felkod tro? någon som vet om det skall vara nån gummipackning eller liknande där. på min finns bara en metallring

    Mvh
    Christer

Liknande ämnen

  1. Panik. Rusande varv 9000 -98
    Av hagan i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-22, 23:17
  2. Rusande laddtryck saab 9-3 aero -01
    Av malmstroem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 12:42
  3. Rusande motor....
    Av Holmner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •