Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Allmän fundering kring begagnatköp nu o förr....

  1. #1
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 301
    Medlem#
    4827

    Allmän fundering kring begagnatköp nu o förr....

    Satt o läste Metro i bussen igår om den nya Sportkombin från Saab o att man kunde välja mellan 8 olika motorer mm mm.

    Förr så var ju inte alternativen när man köpte bil så många, så därför var förmodligen det lättare att hitta rätta exemplaret vid ett begagnatköp, men dagens bilar som rullar ut é ju nästan inte alls lik den andre.
    Nu har ja inte riktigt koll på siffrorna, men ja läste något om att av 13'000 bilar lr nått sånt som rullar ut från Volvo, é inte en enda den andre lik.

    Det måste ju innebära svårigheter i framtiden för oss att hitta just den "rätta" bilen, med just den rätta utrustningen, den rätta motorn etc.

    Lr va tycker ni?

    Möjligheterna att anpassa sin bil vid nyköp efter just ditt tycke o smak, ställer det till det för kommande ägare lr ej?

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 353
    När det gäller saab så har ju saab lite olika utrystnings varianter som Linear, Arc, Vector och Aero
    Sen till det finns det en del utrustnings paket och sen om man vill göra nått mer så kan man ju lägga till nått mer.
    Volvo har inte riktigt samma system men ändå olika former av utrustnings paket m.m.
    Så i princip kan man säga att basen i dom flesta paket är den samma fast det är bara vissa detaljer som skiljer bilarna åt.
    Det har ju varit så en bra tid nu och va ju även så med 9000.
    Så igentligen är det inget nytt.
    Man bör hitta det man söker.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    För oss som är lite mer "kräsna" när det gäller bilköp så är det inte, och har aldrig varit, lätt att hitta "rätt" bil. Det gäller ju inte bara utrustning utan även färg och ännu mer viktiga saker som tidigare ägar- och servicehistorik, skick m.m m.m.

    Själv letade jag väl ett halvår ungefär innan jag hittade min nuvarande 9-5:a.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 521
    Jag tycker att det är rätt bra. Man kan i princip välja utrustningsnivå och färg ungefär som när man köper nybil. Då pappa letade bil förra året så valde han motor och lägsta utrustningsnivåbilen fick ha. Sen var det bara att leta, och efter nåra månader så fick han tag i rätt bil till rätt pris.

    Största problemet enligt mig med dagens nybilar är alla dessa tjänstebilar! Dom kan ha rätt utrustning osv. men dom är alldeles för sällan vårdade som dom ska vara. Då menar jag inte bara service, utan även lacken och det som hör där till. Och är dom inte vårdade av första ägaren så är det stor chans att inte andra ägaren gör det heller. Fast så har det väl egentligen varit i alla tider...
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Största problemet enligt mig med dagens nybilar är alla dessa tjänstebilar! Dom kan ha rätt utrustning osv. men dom är alldeles för sällan vårdade som dom ska vara. Då menar jag inte bara service, utan även lacken och det som hör där till. Och är dom inte vårdade av första ägaren så är det stor chans att inte andra ägaren gör det heller. Fast så har det väl egentligen varit i alla tider...
    För att inte tala om alla hyrbilar som säljs ut. Var på Svenska Bil Akalla förrförra helgen med en kompis för att kika på 9-5 SC åt honom och hans tjej. Tragiskt vilket skick många av dessa bilar var i, trots högst beskedliga miltal i vissa fall. Såg minst två bilar med uppenbart omlackerade motorhuvar t ex. Båda hade gått ca. 4000 mil.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Tycker det är svårt att hitta rätt även bland begagnade bilar. Själv letade jag i dryga halvåret innan jag hittade en 99a jag trivdes med.

Liknande ämnen

  1. Lämplig växellåda för bakhjulsdrift B2x4
    Av saab_coupe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 02:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •