Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Bagagematta + dörrsidor SAAB 9-3 -99

  1. #1

    Bagagematta + dörrsidor SAAB 9-3 -99

    Jag har en SAAB 9-3 -99 och skulle vilja ha bort bagagemattan i denna. Jag har tittat lite på det och ser att den sitter fast med två plasthattar, mer ser jag inte... Har provat att köra in en skruvmejsel under hatten och bända lite, och det ger efter litegrann, men vågar inte bända allt jag kan för jag vill inte ha sönder grejerna... Någon som vet?

    Hur är det förresten med dörrsidorna? Räcker det med att lossa de tre skruvar på undersidan och de två som sitter i handtaget? Får man en hel hög grejer över sej som måste passas in eller kan man ta bort/sätta tillbaka dörrsidan smärtfritt?

    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    mattan är bara dra till, hattarna går igenom mattan utan någon direkt kraft så bar dra till, hattan kan du plocka upp en en tång sen...

    Dörrsidan sitter med 5st skruvar, 2st under, 2st i handtaget och 1st i öppningshandtaget.

    Sen sitter de med en massa klastklips på baksidan, öättast är att ta enskruvmejsel och trycka in och bryta lite försiktigt utåt.

    Uppe vid låspinnen sitter ett klips man som trycker in för att låsa, ska va en pinne i mitten man trycker inn sen drar man ut klipsen.

    Men som sagt lungt och försiktig så ska det gå ganska enkelt att ta bort dörrsidan, kan sitta ganska rejält om den inte varit av tidigare, försök att unvika skada några klips.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352
    Så här skrev jag i en annan tråd hur man får bort dörrsidorna..

    "Du behöver lossa-
    -2 skruvar under täcklocket på handtaget.
    -1 skruv under ett litet lock vid dörröppnaren.
    -2 skruvar på undersidan av dörrsidan.
    (behöver ej skruva loss den i mitten som är skruvad uppåt)
    -Sen är det en expandernit som bara är att trycka inåt en bit med mejsel eller dylikt.

    när du fått ur allt det så är det bara clips som det sitter med. Då är det bara att börja rycka lite runt om, sen kommer hela sidan. ta gärna loss kåpan som sitter innanför backspegeln så går det lite smidigare."

    Dock inte rycka för våldsamt. //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

Liknande ämnen

  1. Ta bort dörrsidor på SAAB 9000 -92
    Av Tiltz85 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 15:43
  2. Dörrsidor
    Av Aero lover i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 01:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •