Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Etanolkonvertera 9-5:a -98?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    44

    Etanolkonvertera 9-5:a -98?

    Häpp,

    Vad behövs för att konvertera en 9-5:a -98? "Bara" spridare eller måste man byta mer prylar?

    BSR vill ha 8000:- för att konvertera de nyare 9-5:orna, och då blir de miljömärkta hos VV. Inget annat företag som gör detta?

    /Joakim
    Warum soll mann etwas einfach machen, wann mann es so schön komplizieren kann?

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Det blir per automatik ej godkänt av BSR http://sv.bsr.se/e85/certifiering/
    Längst ned står det "

    - Priser - Certifiering och garantiåtagande kommer innebära att priserna ökar för en certifierad konverteringssats.
    Har du köpt ett E85 trim kommer du att kunna tillgodoräkna dig kostnaden för denna "trimsats" vid uppdatering till en certifierad sats."

    Nordic har enligt hemsidan motsvarande http://www.nordictuning.com/main.php?tu ... 85&lang=se
    10585-20%=8468 sek

    Maptun skall ha motsvarande. Dock ej på hemsidan.

    Kolla med någon av de inblandade om du kan behålla orginalspridarna och då vilken effekt du skulle kunna få då.

    Inga etanolkonverteringar för Saab är ännu certifierade utifrån känd information på hemsidor.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633
    Kör med E85-program i min 98a, orginalspridare (röda).
    Effekten ligger runt 250hk, kör med ett 15t agg. också, men det är ju spridarna som inte orkar med mer
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    44
    Hum, spridarbyte och möjligtvis byte av turbo med andra ord? Och givetvis nytt program i boxen för optimering.... Hur mycket "tål" orginalboxen i hårdvarubyte och bränslebyte?

    Försöker utröna om det är värt att byta 9-5:an mot en lite mindre bil eller konvertera...

    /Jocke
    Warum soll mann etwas einfach machen, wann mann es so schön komplizieren kann?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    44
    @Wallgren:
    Jag kollade på mina spridare och de verkar vara gröna? Iofs inte plockat bort dem...

    Inga andra modifieringar i bränslesystemet?

    /Jocke
    Warum soll mann etwas einfach machen, wann mann es so schön komplizieren kann?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    633
    Citat Ursprungligen postat av T-Jocke
    @Wallgren:
    Jag kollade på mina spridare och de verkar vara gröna? Iofs inte plockat bort dem...

    Inga andra modifieringar i bränslesystemet?

    /Jocke
    Har du möjligtvis en 2.0a? satt väl gröna på dom har jag för mig.
    De röda som sitter i 2.3erna flödar mer, hur mycket dom gröna orkar med vet jag tyvärr inte.

    Jag har inte gjort mer med bränslesystemet förutom bytt pumpen som inte gick länge på E85 (på väg att kasta in handsken redan innan).
    9000 CS 2.0t -96
    9-3 Cab 2.0t -04
    V70 DrivE -12
    Kia Cee'd SW 1.6 CRDi -08

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av T-Jocke
    @Wallgren:
    Jag kollade på mina spridare och de verkar vara gröna? Iofs inte plockat bort dem...

    Inga andra modifieringar i bränslesystemet?

    /Jocke
    Skall du inte trimma samtidigt som du konverterar finns inget behov av turbobyte..

    Vad BSR tycker och tänker är en sak. De är part i målet om man säger så.. De vill ju sälja konverteringssatser!

    Konvertera kan du göra på flera sätt och gör du rätt påverkas varken körbarhet eller avgasvärden negativt. Detta måste väl vara det viktigaste?

    Inte heller kommer SPB att testa vad du har i tanken så länge avgasvärdena är OK!!

    Etanolkonvertering omges av ett töcken av troende, kompisar som vet, halvsanningar, gissningar och rena lögner..

    Tyvärr bidrar STCS till detta imho genom att idiotförklara de som pratar om etanolkonvertering!
    9-3 Aero -00

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Hmm idiotförklarar dom som pratar om konvertering

    Vad har jag missat

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 803
    Medlem#
    5228
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Hmm idiotförklarar dom som pratar om konvertering

    Vad har jag missat
    Jag funderade pådetta jag med.

    Det är väl mest fakta om vad som är skadligt som kommer upp här eller?
    Mvh Fredrik.
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Hmm idiotförklarar dom som pratar om konvertering

    Vad har jag missat
    Jag funderade pådetta jag med.

    Det är väl mest fakta om vad som är skadligt som kommer upp här eller?
    Mvh Fredrik.
    Fakta? finns det verkligen någon fakta bakom allt snack? lr är det bara vad någon har läst lr hört?

    Ja är MKT skeptisk till allt som sägs här på forumet om E85 att det nu ska vara så skadligt låter mer som massa BS.

    Är väl ingen E85 bil som "exploderat" än vad ja hört?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    44
    Har letat lite förstrött efter spridare... Ingen som har liggandes?

    Funderar annars på att handla dessa från staterna:

    http://www.racetronix.com/621037.html

    Någon som har glada tillrop/invändningar?

    /Jocke
    Warum soll mann etwas einfach machen, wann mann es so schön komplizieren kann?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    44
    Gjorde ett experiment igår. Tankade 50/50 E85/95. Bilen blev lite tröttare på lågvarv för att sen få en tydlig "kick" vid 2500-3000 rpm på fullgas.

    Troligen funkar inte den blandningsmängden med orginalspridarna. ;-) Dock ska jag plocka på andra spridare snarast (bilen körs inte så mycket eftersom vi har en Passat Diesel i familjen med...).

    Nån i Eskilstunatrakten som har ett set med större spridare att låna ut/sälja?

    /Jocke
    Warum soll mann etwas einfach machen, wann mann es so schön komplizieren kann?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    784
    Medlem#
    4900
    Spridare finns även till bra pris här
    http://www.raidopower.se/ eller leta på t ex Blocket eller varför inte på forumet under delar säljes
    se till att de är flödesmatchade med
    sägs behövas antispinn med men det är väl bara om du vill "biopower" funktionen

    Mvh
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av marasp
    Spridare finns även till bra pris här
    http://www.raidopower.se/ eller leta på t ex Blocket eller varför inte på forumet under delar säljes
    se till att de är flödesmatchade med
    sägs behövas antispinn med men det är väl bara om du vill "biopower" funktionen

    Mvh
    Hmmm, intressant sida. Satans dyrt bara!! 2 papp för exakt samma spridare som jag länkade till här ovan (räknade på att de skulle kosta ~1300 hemma i min brevlåda)...

    Sökte på spridare på prylmarkan, men hittade inte mycket. På blocket var det oxå väääldigt tomt för ett par dar sedan.

    Nåja, den som väntar på nåt gott har alltid väntat för länge!

    /Jocke
    Warum soll mann etwas einfach machen, wann mann es so schön komplizieren kann?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    44
    Bara för att jag skrev som jag gjorde nyss så hittade jag två annonser på blocket...

    Nåja, frågan är vad det är för spridare som sitter i NG900 turbo? Passar spridarna rakt av i min bil? Iofs kan man ju byta hela fuelrailen på en gång om spridarna nu har tillräcklig kapacitet.

    Nån som vet?

    /Jocke
    Warum soll mann etwas einfach machen, wann mann es so schön komplizieren kann?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    784
    Medlem#
    4900
    bara och söka man hiitar mycket
    kanske detta är till någon hjälp?

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86567
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av marasp
    bara och söka man hiitar mycket
    kanske detta är till någon hjälp?

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86567
    Sök och du skall finna...

    Jag hittade den tråden när jag sökte, men tyckte väl inte den gav ett rakt svar på vad jag sökte... Dessutom är de flesta länkarna i tråden döda sedan länge (sista inlägg i tråden gjordes ju i oktober 2005!).

    Men, gissningsvis har en NG900 turbo de röda spridarna med slutsiffra 431? Dvs de flödar 352 cc/min och jag letar efter spridare som flödar ~380 - 390 cc/min (+45% mot mina 267 cc/min) för att kunna göra en vettig etanolkonvertering.

    431:or ger ju en ökning med 31% (utan hänsyn till fabrikationstoleransen på +/- 5%) och det räcker troligen inte till några stordåd i E85-världen.

    Någon som vet vilka spridare Maptun/BSR/mfl använder sig av vid etanolkonvertering?

    /Jocke
    Warum soll mann etwas einfach machen, wann mann es so schön komplizieren kann?

  18. #18
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Maptun, Nordic mfl brukar köra med Siemens Deka 630cc@3.0bar som standard vid konvertering. Men dessa passar ju inte på tidiga 9-5or av någon anledning så man måste byta hela insuget till ett nyare för att de ska passa.

    Leta reda på ett insug från en -00a lr nyare och sen 630 spridare.

    Insug kan du nog hitta på www.sdcc.se

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    44
    Nu kanske jag tråkar ut er alla, men jag sitter och fnular på om spridare med nr: 0280156023 passar rakt av i min -98 eller om jag behöver fuelrail och/eller insug oxå? Dom verkar flöda 390 cc/min och passar då som handen i handsken för det jag tänkt!

    Tack!

    /Jocke
    Warum soll mann etwas einfach machen, wann mann es so schön komplizieren kann?

Liknande ämnen

  1. Hur gör man för att etanolkonvertera en 9-5 -99?
    Av Danne54 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 10:14
  2. Etanolkonvertera 9-3 SS -04
    Av Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 15:41
  3. Erfarenheter av att etanolkonvertera 9-5-02?
    Av MrSlook i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 15:38
  4. Värt att etanolkonvertera?
    Av natanoy i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 01:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •