Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vevhusventilation uppgradering v.6 B2x5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815

    Vevhusventilation uppgradering v.6 B2x5

    Hej!
    Till att börja med, jag vet att det finns trådar om detta men...
    Jag undrar:

    1. Om jag köper vevhus kittet från Speedparts för 302:- får jag samma delar som om jag köpt det från Saab ? Eller ingår det fler grejer i något av paketen ?
    Vad är det för art# hos Saab, för VV6 kittet.

    2. Har sett i flera trådar att efter montering av vv6 så har flera fått bekymmer med att bilen börjar dra olja. Vad kan det bero på ? Min bil drar inget märkbart på stickan, i dagsläget. Har en 9-5 2.3t -01. Troligen sitter det vv4 på den ?

    3. Är det något mer man bör byta / se över i samband med vv6 uppdateringen ?

    4. Har hört att det ska finnas en oljesticka som är vit/grå i ändan, vad är det för art# hos Saab ?

    Tack.
    Nu har jag fått tillbaka bilen efter plåtreparationer(efter rådjurs smällen), så nu väntar man väl bara på nästa problem...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    1. Speedparts & SAAB ska vara samma.

    3. Byt minst dessa:
    Art.nr: 1055561200 Oljeavskiljare ; Uppdateringssatsen
    Art.nr: 109399973 Slang ; Slangen med backventil

    Övriga slangar behöver undersökas om de är "muggiga" eller okej.

    4.Oljesticka
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... oljesticka

    Finns en hel del i ämnena om du söker

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=133129
    http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=82999

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    3. Byt minst dessa:
    Art.nr: 1055561200 Oljeavskiljare ; Uppdateringssatsen
    Art.nr: 109399973 Slang ; Slangen med backventil
    Oljeavskiljare ; Uppdateringssatsen
    Vad menar du med det ? Ingår det en avskiljare i satsen som man inte ska använda eller ?

    Har Speedparts dessa delar ?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Vevhusventilations uppdateringssatsen kallas tydligen så, i.v.f. enligt min faktura.
    Allt som är i detta "kitt" skall användas + att man helt klart ska byta backventilen, för den är också en vital del. Sen måste man såklart även kolla så övriga slangar är okej & inte murkna. Annars ska man så klart byta de slangarna också.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    40
    Lånar tråden lite ,

    Ska kolla på en 9-5:a 2.0t -99 imorrn , efter att läst igenom länkarna i denna tråd .
    Så behöver jag inte oroa mig för vevhusvent. + oilsludge på denna motor då ( om jag fattat det hela rätt ) ?
    Äntligen Turbo igen
    Saab 9-5 2,0t Aut. Linear sportkombi - 03
    Saab 900i Aut. Sedan -85

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Nä, vad får du detta ifrån? Oilsludge drabbar ju årsmodellerna från 1998 tom 2003 eller hur menar du?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-28 klockan 19:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    40
    Har för mig att jag läst nånstans att detta fenomen bara drabbar 2,3 motorerna , men det stämmer kanske inte då ?

    Kan man på ett lätt sätt se om den är uppgraderad till nyare vevhusvent. ( förutom i servicebok då ) ?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-28 klockan 19:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Äntligen Turbo igen
    Saab 9-5 2,0t Aut. Linear sportkombi - 03
    Saab 900i Aut. Sedan -85

  8. #8
    Kastar in en till länk på hur du går tillväga när du uppgraderar vhv. http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/PCV ... p?nsteps=2 när du kommer till sidan så klicka på dom blå flikarna för att gå vidare.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815
    Citat Ursprungligen postat av Stone
    Har för mig att jag läst nånstans att detta fenomen bara drabbar 2,3 motorerna , men det stämmer kanske inte då ?

    Kan man på ett lätt sätt se om den är uppgraderad till nyare vevhusvent. ( förutom i servicebok då ) ?
    Det kan drabba även 2.0. 2.3 är inte, vad jag vet, överrepresenterad när det gäller oilsludge.
    Skulle vara intressant om någon har siffror.

    Det finns länkar här på forumet om hur man kan se om man har uppdateringen. Sök.

    Du kanske redan har läst det, men här har du en riktigt bra sida angående bl.a vevhusvent.
    http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    815
    Citat Ursprungligen postat av Honda
    Kastar in en till länk på hur du går tillväga när du uppgraderar vhv. http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/PCV ... p?nsteps=2 när du kommer till sidan så klicka på dom blå flikarna för att gå vidare.
    Suveränt, tackar!
    Någon som gjort detta och kan ge mig en svårighetsskala mellan 1-10. (10 väldigt svårt)
    Och hur lång tid det tar ?

    Har lyckats montera det större insuget, "dieselsnorkel". Jag skulle säga en tvåa där, alltså lätt. Dock tar det lite tid.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 826
    Jag sätter en 1:a på jobbet i svårighetsgrad, men då är jag rätt van att skruva. Då du sätter en 2:a på dieselsnorkeln så sätter jag en 3:a för dig på detta jobb! Lite sunt förnuft gjorde att jag monterade utan någon beskrivning, delarna passar liksom bara på ett sätt då dom är formgjutna, tvingar man dit dom på fel håll märks det så att säga!

    Det tog mig kanske en halvtimme om du räknar bort lite förberedelse med verktyg & liknande! En timme från bilen kördes in i garaget till den kördes ut kanske! Ska tilläggas att jag har tillgång till smörjgrop som givetvis underlättar bytet!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-28 klockan 19:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Visby
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    3. Byt minst dessa:
    Art.nr: 1055561200 Oljeavskiljare ; Uppdateringssatsen
    Art.nr: 109399973 Slang ; Slangen med backventil
    Oljeavskiljare ; Uppdateringssatsen
    Vad menar du med det ? Ingår det en avskiljare i satsen som man inte ska använda eller ?

    Har Speedparts dessa delar ?
    Tänkte göra denna uppdatering men undrar om någon vet om produkterna 1055561200 och 109399973 går att köpa på speedparts eller annan firma.
    Jag tänker inte sponsra den enda och lokala saabhandlaren på Ön med en krona till.
    SAAB 9-5 2,0t

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573

    Uppgradering vevhusventilation 9-5 2002

    Hej!

    Nu är det några år sen jag gjorde denna operation senast så jag måste fråga.
    Räcker det med uppgraderingssats 55561200 alltså den på bilden, eller måste man också byta slangen som går mellan ventilkåpa och oljefällan samt från oljefällan till turbon? Se bild nedan


    Måste man byta dessa slangar också?

    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 445
    Medlem#
    6973

    Re: Uppgradering vevhusventilation 9-5 2002

    Den ena av dessa slangar blir ju ersatta i kitet.

    Den andra kan behöva bytas om den är murken, vilket inte är ovanligt.

    Kontrollera och byt även den vita backventilen när du håller på.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573

    Re: Uppgradering vevhusventilation 9-5 2002

    Tack för svaret! om inte minnet sviker mig, är det inte slangen till ventilkåpan som man eventuellt måste byta?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •