Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Rekomendationer Väghållning 9000 Aero -94

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    351

    Rekomendationer Väghållning 9000 Aero -94

    Nu e det dax... Skall köra snabbt i kurvorna och vill ha recept.

    Bussningar, sänkning (H&R eller JSS?), dämpare!?, stag... alla förslag/åsikter välkomna...
    Snabbt e´snabbt men kan bli snabbare...
    Saab 9-3 Aero Cab -09 Garaget
    Nordic Preppad Saab 9-5 Vector -06 Garaget

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Hej,

    Här hittar du en del: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... 4&start=15

    Annars är väl rekommendationen:

    - stötdämpare (Koni el Bilstein är en smaksak, men se till att de är anpassade för den typ av fjädrar du skall köra med)
    - bussningar länkarm fram
    - fjädrar (Eibach eller H&R eller varför inte Abbotts fjädrar som jag har hört mycket gott om)
    - bra hjulinställning
    - fjäderbensstag fram
    - däck, däck, däck...
    - kraftigare krängningshämmarbussningar

    När du ändå plockar ner så passa på att byta alla bussningar till fräscha original och byt till rostfria lagerstöd.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    >>KK

    Finns det fortfarande rostfria lagerstöd? Har för mig att dessa försvann ur SP's sortiment för snart två år sedan...


    >>Falo

    Skall du köra snabbt på bana så glöm inte bromsarna!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Finns det fortfarande rostfria lagerstöd? Har för mig att dessa försvann ur SP's sortiment för snart två år sedan...
    Var det inte snack om att man kunde köpa från Fiat Croma istället, eller har jag drömt?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Var det inte snack om att man kunde köpa från Fiat Croma istället, eller har jag drömt?
    Jo det stämmer... fast jag har inte sett nåt mer än om att det var ett rykte.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 864
    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Var det inte snack om att man kunde köpa från Fiat Croma istället, eller har jag drömt?
    Jo det stämmer... fast jag har inte sett nåt mer än om att det var ett rykte.
    Det var jag som "snackade" när jag återgav vad besiktningskillen sa till mig för några veckor sedan. Jag har ingen aning om detta är korrekt.
    Nya lagerstöd är ju förhoppningsvis rostfria, i alla fall ett tag.

    Om man likt 32991 jagar varje gram nog dessa lagerstöd i rostfritt stål inget, väger säkert 3 gånger så mycket som de i aluminium.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Om man likt 32991 jagar varje gram nog dessa lagerstöd i rostfritt stål inget, väger säkert 3 gånger så mycket som de i aluminium.
    Om man likt 32991 jagar varje gram anser jag att han missat något grundläggande - nämligen att Saab inte direkt är några lättviktare utan tunga, bekväma familjebilar... Skall man få ner vikten till en mer "lämplig" nivå får man gå hela linan ut och rensa/byta ut allt som Robban gör.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    351
    Vilken motor bussning skall man använda? ´Förstärkt orginal eller Polyurethan?
    Snabbt e´snabbt men kan bli snabbare...
    Saab 9-3 Aero Cab -09 Garaget
    Nordic Preppad Saab 9-5 Vector -06 Garaget

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 086
    Citat Ursprungligen postat av Falo
    Vilken motor bussning skall man använda? ´Förstärkt orginal eller Polyurethan?
    Det beror på vad du skall ha bilen till , med "polly" blir det väldigt stumt och du får en bra kontakt via ratten, kanske för bra?? känner nästan allt, medan om du tar det förstärkta orginal där uppe så blir det mycket stabilar och du behåller lite komfort.
    det nedre kan du gott sätta i ett polyuretan, min set up och det har funkat bra för mig!!!
    Slog ur den inre drivknuten innan jag hade bytt bussningarna sen har den hållt sig på plats
    Mats Fhinn/3499/

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Citat Ursprungligen postat av Falo
    Vilken motor bussning skall man använda? ´Förstärkt orginal eller Polyurethan?
    Om du menar den övre i momentstaget så är min rekommendation i alla fall att köra den ena helgjuten från Speedparts och den andra fräsch original. Stumt i båda ger olidliga vibrationer i en bil man använder till vardagsbruk. Räkna dock med att originalbussningen inte håller i 20.000 mil direkt då den får ta väsentligen mer stryk när den ena är helgjuten.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 076
    Citat Ursprungligen postat av Falo
    Vilken motor bussning skall man använda? ´Förstärkt orginal eller Polyurethan?
    Jag kör med helguten i motorfästet och polly i momentstag och vxl.fäste. Var olidligt i en vecka, sen verkar det ha satt sig och det är numera helt ok. Lite vibrationer vid 800 varv/min bara.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 799
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Stumt i båda ger olidliga vibrationer i en bil man använder till vardagsbruk.
    Liknande vibrationer kan hittas i en stadsbuss från 80-talet med för låg tomgång, olidligt är bara förnamnet.....

    Och för att tillföra något i ämnet väghållning pratas det hjulvinklar här:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...=asc&highlight

Liknande ämnen

  1. Dålig väghållning 9-5 Aero
    Av Dab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 00:10
  2. Chip rekomendationer OG900 T16-89 LH2.4
    Av DualC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 09:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •