Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tenning-/turtalls-problemer med 9-5 TID 2007 modell

  1. #1

    Tenning-/turtalls-problemer med 9-5 TID 2007 modell

    Hei

    Jeg har en 9-5 1,9 TID 2007 modell st.v. med automatgir. Kjøpt ny (i Norge) for ca. 1 år siden. Kort fortalt er problemet at i de siste 3-4 uker, ved enkelte anledninger(5-6 ganger), har bilen ved lave turtall og forsiktig gasspådrag hatt problemer med å få opp turtallet. Den begynner å vibrere/riste som en slags feiltenning. Jeg må slippe opp gassen og så dra på igjen for å få bilen i gang igjen på et skikkelig vis. Spesielt gjelder dette når belastningen er stor, feks ved kjøring i bakker.
    For 3 uker siden hadde jeg den inne hos lokal SAAB-verksted hvor de sjekket den. De fant ingen indikasjoner mhp feilkilder. De la inn nytt motorprogram og skiftet en enhet som har med avgass-systemet å gjøre såvidt jeg vet. Men de kunne ikke si om dette ville løse problemet. Alt funket tilsynetlatende greit - så reiste jeg på ferie. Men i dag fusket bilen på samme måte. Jeg skal selvfølgelig melde dette til verkstedet, men i og med at de, såvidt jeg forstår, famler i blinde, tenkte jeg å lufte problemstillingen her i forumet.
    Har noen av dere vært borte i noe tilsvarende tidligere med denne modelltypen - har dere noen tips?
    Setter stor pris på svar. På forhånd takk! Beklager at innlegget er på norsk, men jeg tror det er best slikt

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108
    Kärvande virvelspjäll är vanligt problem. Axlarna är gjorda i plast och sotet sliter hårt på dem.
    Signatur...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Det är vanligt att EGR-ventilen kärvar och går trögt. Fastnar den nånstans i öppet läge går motorn med för lite luft och för mycket avgaser. Det upplevs som misständningar och att motorn går ryckigt.

    Så, kolla EGR-ventilen.

  4. #4
    Takk for svar. Skal ha bilen inn på verksted på fredag. Tipser mekanikerne!

Liknande ämnen

  1. skrammel när tenning är av 9000 -97
    Av hansniklas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 21:47
  2. kjolpaket till saab 95 2007 modell.
    Av husabusa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-26, 11:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •