Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Uppgradering ljud og9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105

    Uppgradering ljud og9-3

    Nu är det dags att uppgradera ljudet i bilen är det tänkt. Var och handlade slutsteg och högtalare i fredags samt monteringsdetaljer såsom kablage och lite annat. Det är ett bakhyllepaket för övrigt.

    Nu till monteringen; jag har AS3 och vill gärna behålla framsystemet som det är, och bara uppgradera det bakre. Har hört att det skall finnas adapters som gör att man kan göra så. Vart hittar jag i sådana fall en sådan?

    Sen sist; remotekabeln som sätter igång steget, hur kopplar jag den och kan jag ha den på samma sida som RCA-kabeln, eller är det bäst att hålla den på samma sida som strömkabeln?
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    http://www.backesljudbygg.se/lagniva/lagadapt.htm

    den som har artikel "saab2" är den du ska ha.

    Remoten tar du lämpligast från elantennen istället så slipper du dra en extra kabel.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105
    Saken är klar, är bara att beställa en sådan imorgon helt enkelt.

    Vilken kabel från elantennen skall jag koppla in mig på, har du kanske en färg?
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av eddie_1
    Saken är klar, är bara att beställa en sådan imorgon helt enkelt.

    Vilken kabel från elantennen skall jag koppla in mig på, har du kanske en färg?
    Blå, är jag ganska säker på, kan inte hända så mycket egentligen finns 2 färger, blå och svart, är 99% säkert på att det är den blå.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105
    Tack tack, då provar jag med det. Återkommer med resultat när det är klart om en vecka eller två.
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202
    Tänkte dra några korkade frågor gällande detta ämne. Har sökt, men det är inte lätt att sondera mellan alla trådar.

    * Jag tänkte slänga in ett budgetsteg, a'la Netonnet för liten peng, för att driva 6x9" bak. MÅSTE man (ej audiofil) ta plus-strömmen från batteriet, eller hur mycket sämre blir det att knipa 12V från någon annanstans i bakre regionerna av bilen, exvis någon lampa? Remote dras ju med enkelhet från el-antenn, och jord finns det lätt åtkomligt i bagagen. Önskan är alltså att bara behöva dra lågnivå från främre delen av bilen.

    * När man ska koppla in den här "Backe's kontakt" eller motsv. för RCA lågnivå, vilken av de tre (?) isokontakterna på stereoenheten ska användas?

    Tack på förhand.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Problemet med att koppla in sig på andra strömkablar bak är väl att de är alldeles för tunna.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng
    Problemet med att koppla in sig på andra strömkablar bak är väl att de är alldeles för tunna.
    EDIT: Crap, jag måste bli bättre på att söka. -> http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=228835

    Har hittat ett par trådar som hjälper mig med mina frågor kring strömkabeldragning.

    Återstående är dock vilken av isokontakterna som lågnivåkabeladaptern ska sitta i, men det ger väl sig.

    //hd

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av eddie_1
    Tack tack, då provar jag med det. Återkommer med resultat när det är klart om en vecka eller två.
    Då var det klart!

    Stod ute hela dagen och hade tjejen till hjälp mellan varven, men det gick bra till slut. Det som strulade mest var att komma igenom brandväggen med strömkabeln. Men det gick skitbra när det väl släppte som tur är.

    Remotekabeln kopplade jag in direkt på elantennen, på den röda kabeln som går från reläet. Den gav ström hela tiden dock, så det var ingen höjdare. Sedan kopplade jag in mig på den bredvid istället, med en strömtjuv....och sen gick det skitbra.

    Nu skall ljudet bara ställas in, lär väl dröja innan man är helt nöjd.
    Kör: Saab 900S 2.3i 1995 "Talladega"
    Kör: Saab 9³ Aero 2002, Salomon Edition
    Bor: I Skåne

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Uppgradering ljud og9-3

    Kan man koppla in det på vilken antenn som helst eller måste antennen i fråga gå "upp å ner" för att man ska kunna sno remoten från den?
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  11. #11

    Re: Uppgradering ljud og9-3

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Kan man koppla in det på vilken antenn som helst eller måste antennen i fråga gå "upp å ner" för att man ska kunna sno remoten från den?
    Nej du måste ha en motordriven antenn föratt det ska fungera, däremot finns det
    andra saker du kan sno remote ifrån. Tex baklampan

    mvh Fabbe

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    454

    Re: Uppgradering ljud og9-3

    Brukar väl oftast finnas remote-kabel i lågnivåkabeln, så varför inte använda den?

  13. #13

    Re: Uppgradering ljud og9-3

    Ja det brukar finnas remotekabel i dom "enklare" signalkablarna. Problemet med att ha en strömkabel när en signalkabel är ju att man kan få störning på ljudsignalen in i steget.

    mvh Fabbe

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Uppgradering ljud og9-3

    NiV3Rt:
    Klart man kan dra den med lågnivån men den adaptern till stereon som Backe säljer har inte en sådan funktion...
    Adaptern som MDS säljer däremot har det... och dessutom är den billigare heheMen köpt är köpt och imon dras remoten från tändningslåset (även det utförs av MDS för jag har gett upp)


    fabbe:
    Har en utav de bättre lågnivåkablarna på marknaden och även den har remotekabel inslingrad i sig.
    Det blir dessutom inga märkbara störningar när det gäller basspelande...
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  15. #15

    Re: Uppgradering ljud og9-3

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    fabbe:
    Har en utav de bättre lågnivåkablarna på marknaden och även den har remotekabel inslingrad i sig.
    Det blir dessutom inga märkbara störningar när det gäller basspelande...
    hehe jasså har du köpt den på MDS eller :P
    well.. ibland får man störningar, ibland inte

    mvh Fabbe

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    243

    Re: Uppgradering ljud og9-3

    Citat Ursprungligen postat av fabbe
    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    fabbe:
    Har en utav de bättre lågnivåkablarna på marknaden och även den har remotekabel inslingrad i sig.
    Det blir dessutom inga märkbara störningar när det gäller basspelande...
    hehe jasså har du köpt den på MDS eller :P
    well.. ibland får man störningar, ibland inte

    mvh Fabbe
    Faktiskt inte hehe
    Denna kommer från BRL och det står GAS på den...
    Lärde mig förresten igår att GAS och MDS tillverkar sina lågnivåkablar i samma fabrik så det är i stort sett samma saker med olika logos...
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  17. #17

    Re: Uppgradering ljud og9-3

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    Faktiskt inte hehe
    Denna kommer från BRL och det står GAS på den...
    Lärde mig förresten igår att GAS och MDS tillverkar sina lågnivåkablar i samma fabrik så det är i stort sett samma saker med olika logos...
    Hehe, jo men billigare och enklare kablar som GAS kan ha inbyggd remote. På mera HIFI signalkablar så brukar det inte finnas någon inbyggd remote.

    mvh Fabbe

Liknande ämnen

  1. Uppgradering ljud og 9-3
    Av Saabturbo__ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 21:34
  2. Uppgradering av ljud, 9-3SC -07
    Av Petter9674 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 13:40
  3. Uppgradering ljud 93 ss 05
    Av PatrikL i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 16:13
  4. uppgradering ljud i 9-3
    Av torsobon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •