Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ljusblå rök nästan vit 9000-97

  1. #1

    Ljusblå rök nästan vit 9000-97

    Har ett problem med en 9000-97 Ltt 26000 mil bytt motor till en som har gått 16000 mil

    Har kollat turbon inget glapp varken upp o ner eller in o ut kollat alla slangar men backventilen på vkpn var på fel håll o har varit så ett tag,kan det vara så det har blivit mycket olja som har gått in i motorn därav vit rök? När jag tar bilen kall så kan den ryka mycket men när den börjar bli varm så ser jag inget, men sen jag ändrade backventilen kommer det mindre men tar jag bilen nu o kör DIREKT en längre sträcka så märker jag inget men jag tycker det luktar lite i kupen till o från.Jag tycker den drar lite olja har ej kollat ordentligt än.Bilen går som den ska kanske jag skulle säga
    Jo jag har läst mycket här på forum o har prövat alla råd som värme till vindruta osv.Är det något mer jag kan göra eller ska jag bara köra o se om det löser sig.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    567
    Svart rök är oförbränd bensin dvs. för fet blandning.
    Blå rök är förbränd olja dvs. motorn drar i sig för mycket olja.
    Vit rök är förångat vatten vilket kan betyda att motorn drar i sig vatten, kolla nivån i expansionskärlet.

    Låter ju helt klart som din motor dricker lite väl mycket olja vilket kan bero på lite olika saker.

    Mer info:
    http://www.aftonbladet.se/bil/bossebild ... e317437.ab
    Nån nytta skall man la ha av den gamle gubben
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

  3. #3
    nej något vatten försvinner inte och efter hand som jag kör bilen sen jag ändrade backventilen på kåpan så har den slutat att ryka jag märker inget men det finns en lukt kvar som jag tycker kommer in i kupen,kan det ha att göra med om det ligger sluts gegga eller vad det heter under ventilkåpan om det är så hur rengör man detta (kan det ge lukt)?

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 -88 Går dåligt och nästan självdör!
    Av backhead i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 16:24
  2. Laddar bara GLT har byt nästan allt nu 9000 2.3T 92a LÖST
    Av M frändberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 12:17
  3. Nästan fullt laddtryck - 9000 CSE -93
    Av henrikg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-05, 11:02
  4. Ryck så jag nästan slår huvudet i ratten 9000 -96
    Av tubster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •