Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bluddrande Saab 9000

  1. #1

    Bluddrande Saab 9000

    Hej! Jag har en Saab 9000 2,3 turbo av 97 års modell som är chiptrimmad steg 1 av Nordic UHR. Felet jag har är att den startar men verkar inte gå på alla cylindrar, svarar dåligt på gas och luktar väldigt mycket bränsle. Kan det vara så att den så kallade tändkasetten lagt ner lite av verksamheten. Det finns ingen vitrök från ljuddämparen däremot verkar den spotta ut obrännt bränsle.

    Tacksam för svar!

    Hasse
    Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a

  2. #2

    Re: Bluddrande Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av taipen
    Hej! Jag har en Saab 9000 2,3 turbo av 97 års modell som är chiptrimmad steg 1 av Nordic UHR. Felet jag har är att den startar men verkar inte gå på alla cylindrar, svarar dåligt på gas och luktar väldigt mycket bränsle. Kan det vara så att den så kallade tändkasetten lagt ner lite av verksamheten. Det finns ingen vitrök från ljuddämparen däremot verkar den spotta ut obrännt bränsle.

    Tacksam för svar!

    Hasse
    Hjälp! Har bytt tändstift, luftfilter men inte fått någon tändkasett ännu. Ska byta den så fort jag får den. Bilen går fortfarande lika dåligt och luktar lika mycket bränsle som tidigare, om de inte är fel på tändkasetten vad kan de då vara? Någon som har några förslag?
    Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a

  3. #3

    Bluddrande Saab 9000

    Visat sig att de är styrboxen för insprutningen som gett upp. Kostnad 11 900 kr.
    Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 591

    Re: Bluddrande Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av taipen
    Visat sig att de är styrboxen för insprutningen som gett upp. Kostnad 11 900 kr.
    Nej, nej, nej...
    Kostnad på skroten: MAX 1000 kr, och då jävlar är den dyr...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5

    Re: Bluddrande Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av taipen
    Visat sig att de är styrboxen för insprutningen som gett upp. Kostnad 11 900 kr.
    Nej, nej, nej...
    Kostnad på skroten: MAX 1000 kr, och då jävlar är den dyr...
    1750 på skroten är det enda prisförslag jag fått hittills. Hittade bara 3 st i Sverige (styrboxar) som passar till min. Fast de är ju klart mycket billigare en 11 900. Ockrar dom inte väl mycket på det här Saab
    Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    EXAKT vad i boxen är trasigt?

    Slutsteget?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    EXAKT vad i boxen är trasigt?

    Slutsteget?
    Nej det är så att signalen till spridarna för cylinder 1 och 2 ligger öppen hela tiden, alltså sprutar de in bensin hela tiden. Har haft väldig bensin lukt och det har spottat ut obrännt bränsle från avgassystemet. Jag ska dock behålla den gamla boxen och försöka felsöka den. Om dom nu är så hyggliga och fixar ett schema över kretskortet. Kanske någon här som har koll på sånt.
    Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 579
    Citat Ursprungligen postat av taipen
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    EXAKT vad i boxen är trasigt?

    Slutsteget?
    Nej det är så att signalen till spridarna för cylinder 1 och 2 ligger öppen hela tiden, alltså sprutar de in bensin hela tiden. Har haft väldig bensin lukt och det har spottat ut obrännt bränsle från avgassystemet. Jag ska dock behålla den gamla boxen och försöka felsöka den. Om dom nu är så hyggliga och fixar ett schema över kretskortet. Kanske någon här som har koll på sånt.
    Finns inga scheman över styrdonet på saab tyvärr.
    Hinner inte med allt.....

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 792
    Citat Ursprungligen postat av taipen
    Det är inget som jag kan rekommendera nu med facit i hand. Fick min bil etanolkonverterad med ecoflex (som om jag har förstått rätt fungerar genom signal modifiering). Bilen fungerade utmärkt i en halv dag. Morgonen efter startade bilen ok, och jag backade ut den ur garaget varpå den började bluddra och gå ojämnt, samt lukta en hel del bränsle. Det har visat sig att styrboxen för insprutningen gått sönder och måste bytas. En ny kostar 11 900 kr, vilket man inte är så sugen på och en begagnad har jag inte lyckats hitta eftersom partno måste stämma överens. Ecoflex har dessutom inga som helst garantier för att deras utrustning inte skadar motorn allvarligt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973
    Du har tagit bort ecoflexet nu?

    Värt att tänka på är att om motorn har gått fett samt med misständningar (vilken den verkar gjort i det här fallet) så tar katalysatorn duktigt med stryk.

    Jag skulle hålla ett öga på den framöver.

    För övrigt så kan du köpa vilken box som helst med vilket art. nr som helst, om du ska skicka den till en trimfirma för att programmera in ett steg1-program igen. De har säkert även ett E85-program att sälja (som dock kräver lite byte av hårdvara).

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av taipen
    Det är inget som jag kan rekommendera nu med facit i hand. Fick min bil etanolkonverterad med ecoflex (som om jag har förstått rätt fungerar genom signal modifiering). Bilen fungerade utmärkt i en halv dag. Morgonen efter startade bilen ok, och jag backade ut den ur garaget varpå den började bluddra och gå ojämnt, samt lukta en hel del bränsle. Det har visat sig att styrboxen för insprutningen gått sönder och måste bytas. En ny kostar 11 900 kr, vilket man inte är så sugen på och en begagnad har jag inte lyckats hitta eftersom partno måste stämma överens. Ecoflex har dessutom inga som helst garantier för att deras utrustning inte skadar motorn allvarligt.
    Mm...

    Varför stod inte det i början av denna tråd
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av taipen
    Det är inget som jag kan rekommendera nu med facit i hand. Fick min bil etanolkonverterad med ecoflex (som om jag har förstått rätt fungerar genom signal modifiering). Bilen fungerade utmärkt i en halv dag. Morgonen efter startade bilen ok, och jag backade ut den ur garaget varpå den började bluddra och gå ojämnt, samt lukta en hel del bränsle. Det har visat sig att styrboxen för insprutningen gått sönder och måste bytas. En ny kostar 11 900 kr, vilket man inte är så sugen på och en begagnad har jag inte lyckats hitta eftersom partno måste stämma överens. Ecoflex har dessutom inga som helst garantier för att deras utrustning inte skadar motorn allvarligt.
    Mm...

    Varför stod inte det i början av denna tråd
    Trodde inte i min vildaste fantasi att man fick sälja produkter som kan skada motor och styrenheter. Därför tog jag inte med detta i början av denna tråd vilket var dumt av mig. Nå man har i alla fall lärt sig en läxa.
    Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Du har tagit bort ecoflexet nu?

    Värt att tänka på är att om motorn har gått fett samt med misständningar (vilken den verkar gjort i det här fallet) så tar katalysatorn duktigt med stryk.

    Jag skulle hålla ett öga på den framöver.

    För övrigt så kan du köpa vilken box som helst med vilket art. nr som helst, om du ska skicka den till en trimfirma för att programmera in ett steg1-program igen. De har säkert även ett E85-program att sälja (som dock kräver lite byte av hårdvara).

    Mvh
    Ja jag har tagit bort ecoflexen. Törs defenitivt inte ha den kvar, efter denna smäll
    Saab 9000 CDE 2,3 T 97:a

Liknande ämnen

  1. Bluddrande start!?
    Av cato i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 19:09
  2. bluddrande 9000
    Av Victory i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 15:44
  3. Felsökning bluddrande SAAB 9000 2,3T
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 23:06
  4. bluddrande 9000 t16 87'a
    Av lutte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 23:51
  5. Bluddrande o sen 3 burk??
    Av Saab_chic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-21, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •