Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vad begränsar hur mycket man kan trimma B207

  1. #1
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 971
    Medlem#
    7042

    Vad begränsar hur mycket man kan trimma B207

    som sagt vad är det som sätter stopp i t8 motorerna? i en 9000 2.0t (150hk) så har man ju 260hk med steg 3 medans man får ut 230 i en ss 2.0t 03 där man dessutom byter betydligt mer prylar. varför detta? mindre marginaler eller? noterade även att det finns dåligt med uppgraderingsturbos till dessa. iaf hos maptun som inte hade någon som räckte över 300hk.

    lite trim tips mottages gärna!
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    955
    hej
    två helt skilda motorfamiljer, 9k har gjutjärn i bottendelen och ng9-3 är byggd i aluminium. sen finns det säkert minst 100 andra anledningar till skillnader i effekt med ev jämförbara system.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    Vad som sätter stoppNpå T8-maskinerna varierar från modell till modell och även årsmodellerna emellan.

    Kortfattat kan man väl säga att fodren är rätt klena, liksom kolvar och i viss mån stakar. För normala trim är det dock snarast sprisare, turbo och grenrör som sätter stopp.

    När det gäller uppgraderingsturbo låter det som att du har missat MapTuns egen TD04 HL-X? Den klarar 330-340 hk på BF och har hittills presterat 343 hk på E85.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 971
    Medlem#
    7042
    jo den turbon från maptun hade jag missat totalt. hur fungerar denna med spoolup osv? verkar vara en lagom turbo till en rimlig effekt nivå!
    de smidda wössner kolvar som maptun säljer är de något o ha? när ger sig stakarna?
    att det är mycket som skiljer mellan motorerna är jag medveten om men frågan va mer vilka delar som är svagare och varför detta.
    saabs budget antar jag.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    Har själv inte testat någon bil med den snurran på men av bromspappren att döma är den i klass med ett 16T, även om man inte fullt kan bedöma respons osv utifrän bromskurvor men det ger ett visst hum om när turbon bygger laddtryck.

    b10tax kör med den på sin bil och responsen verkar vara betydligt bättre än med hans tidigare 16T-koncept, men det kan ju bero på flera saker.

    Stakarna sägs det att man borde se över för 350 hk och uppåt men jag är lite osäker på vad de klarar av och varför de kroknar...

    Wössnerkolvarna är kopior av originalkolvarna, och den enda fundering jag har hört är om man skulle ha kolvar/ringar som tillåter lite mer blow-by för att reducera belastningen på fodren.

    Även block/foder skall ha utvecklats genom åren och är tydligen betydligt starkare på de senaste årsmodellerna.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Byta avgas, hur mycket? NG9-3 B207
    Av masthugg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2022-08-02, 19:01
  2. Dags att trimma lite, NG9-3 B207
    Av TheÅkesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-06-30, 11:37
  3. Hur mycket kan man trimma 9-5 3.0t?
    Av sushix2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •