Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bilen startar inte när den blivit varm

  1. #1

    Bilen startar inte när den blivit varm

    Har problemet med min bil att när den är kall så startar den direkt och allt fungerar jättebra. men sen när jag kört nån mil eller mer och motorn liksom kommit upp i en viss temperatur och jag stänger av bilen och sen försöker att starta den 10 minuter senare igen så händer ingenting. All el fungerar liksom men startmotorn går inte alls runt och finns liksom inte en tendens till att den ska vilja starta. Då måste man liksom vänta nån timme eller nåt och då startar den på en gång. Vad kan vara fel???

    Bilen är en saab 900 2,0t (sensonic) från 1996.

    Vad är fel??? tacksam för snabba svar!!!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Jag sätter en tjuga på vevaxelgivaren. Provbyt innan du köper, de är inte helt gratis.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Du säger att startmotorn inte går alls?

    Skall man kunna starta en sensonic bil med växel i? Kanske där felet bor, värmeslag i någon växelgivare på lådan eller kanske vid växelspaken?

    J.K Nilsson

    Edit: Lite transmission fick man in i den motorrellaterade frågan.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Hoppsan, missade att startmotorn inte hoppade igång... Då kan du vänta lite med att provbyta vevaxelgivaren
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  5. #5
    ok, startmotorn går inte runt. Men annars verkar allt fungera som det ska. Någon som har någon fundering om vilken givare som kan vara fel??

  6. #6
    detta händer just när bilen blivit varm, körts någon miul eller nåt och sen låter den stå 5-10 minuter, sen är den helt död och då måste man vänta typ 1 timme innan bilen startar precis som vanligt...vad kan vara fel när inte ens startmotorn går runt, all el fungerar ju...

    HJÄLP mig!!!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    lämna in startmotorn för felsökning´. om du bor i sthlm finns det schyssta grabbar i medborgarplatsen de är riktigt duktiga.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Tror inte att felet sitter i startmotorn. Låter mer som ett givarfel, troligen sensonic-relaterat. Blir det bättre om man lear på växelspaken?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    ok, möjligt att det är nåt med nån givare. Men det verkar inte bli bättre när man lear på växelspaken heller. något förslag på vilken givare det skulle kunna vara?? andra som har fler förslag??

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878
    Ja, det framgår i alla fall av detta schema att på bilar med sensonic går startkretsen via sensonicboxen innan det drar startrelät, motsvarande växellägesbrytaren på bilar med automatlåda.
    Torde inte vara någon omöjlighet att bygla över denna i felsökningssyfte men då kvarstår såklart frågan varför sensonic:en krånglar.
    Lättast är nog att läsa ut ev felkoder.


    Edit: "Chassi, bromsar och transmission" känns som fel forumdel så jag flyttar den till "Ljud och elektricitet".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. bilen startar inte när den är varm
    Av jonny95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 11:23
  2. 9-3 2.0T -01 Startar inte när den är varm
    Av Bacon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-11, 20:25
  3. Bilen startar ej VARM - Saab 9-5 -98
    Av niklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 21:28
  4. Bilen startar inte när den är varm..
    Av _Ant0n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 18:05
  5. Låg tomgång när bilen är varm, startar inte? 9-5
    Av Martin Markusson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •