Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 57

Ämne: Hjälp med högtalare/stereo i OG9-3

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53

    Montering av högtalare i 9-3 -01

    Hej, detta får bli lite av en fortsättning av den förra tråden jag hade där jag frågade efter råd om högtalare.

    jag har börjat skruva lite i bilen, och har dykt på lite frågor, några viktigare än andra.

    fråga ett, och kanske den viktigaste.
    hur fan får jag isär dörren?
    FIXAT
    jag har kommit typ så här långt:
    http://img258.imageshack.us/img258/9653/dsc1880zi9.jpg
    ja, jag har tagit bort skruvarna i hålen
    jag antar att jag ska börja bända och försöka att inte bryta av alla clips, men var, och vad ska bort egentligen? visa gärna på bilden *hint* paint

    en annan fråga gäller anslutning till högtalare, eftersom jag är ganska grön på billjud (som vi alla såg i den förra tråden) så har jag ingen aning.

    men överallt så verkar denna anslutning återkomma
    http://img258.imageshack.us/img258/3434/dsc1881as7.jpg

    antar att det är någon saab-orginal, och att det enklaste är att helt enkelt klippa av den och löda på kabelskor. har jag rätt? :P

    jag hittade denna lösningen där bak:
    http://img395.imageshack.us/img395/4952/dsc1884jb7.jpg
    vilket känns som en dum hemmagjort lösning, känns som att det där inte är den optimala anslutningsmetoden, med tanke på signalförlust osv.

    en annan sak. Där fram så såg det ut som jag hade sånna där extramonterade diskater:
    http://img150.imageshack.us/img150/3788/dsc1886us7.jpg
    (de va inte ens anslutna)

    ska jag behålla dom, eller bara kasta och köpa nya galler. Om det är något värt att behålla, hur ansluter jag dom, är det bara att dela kabeln som kommer fram ur hålet, och ansluta den ena till den lilla diskaten, och den andra till 3.5an

    det som gör mig lite tveksam är att det ser ut som om den har legat och tryckt på orginalhögtalaren, vilket kanske inte har bidragit till ultimat ljud.


    Alla svar uppskattas, och kom gärna med fler bra tipps till en nybörjare :P


    /tack
    Anders

  2. #22
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    356
    Hej du. Jag är mitt uppe i ett likadant projekt. likadan bil + nya högtalare mm. Det där med signalförlust borde väl inte stämma tycker jag, pga att man ändå inte kan få dit några större kontakter om man inte klipper. dessutom ligger org.stereons effekt bara på 4x20w.. Sen tänkte jag plocka bort 3.5orna fram och sätta diskanterna under gallret = stilrent.

    Sen om du vill ha 6.5 i dörrarna så måste man montera bafflar att skruva dom i. bara det och själva installationen kvar för mej. //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Sen om du vill ha 6.5 i dörrarna så måste man montera bafflar att skruva dom i.//Seb

    hmm, sitter det inte 6,5 där som orginal?
    kan man inte byta rakt av?

    förklara gärna.
    dörrhögtalarna är dom som inte låter förjävligt dock, så jag kan tänka mig och behålla dom, men nu har jag ändå fått isär dörren :P

  4. #24
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    inte för att kritisera förmycket, men har du inte tänkt att dämpa dörrarna?
    50% av oljudet är för att dörarna inte är dämpade, blir som natt och dag tom med orghögtalarna om man dämpar dörrarna....
    Det är nästan det viktigaste steget för bra ljud, byta högtalarna där utan att dämpa tjänar inte mycket till, låter ännu häftigare på utsidan nämligen och drar helt klart till sig blickar, och då inte för att det låter häftigt utan lister speglar osv skramlar...

    Angående kablarna till kontakter så finns det en mycket enkel lösning, ta en 20cm stump med kabel och anslut den till nina nya högtalare, skala andra änden och tryck i den i kontakten till org högtalarna, alltså från samma håll som sladden går i kontakten, dra ett bundband och lås ihop båda kablarna så den nya inte åker ut, så har du org kontakterna kvar utan att på nått vis skada dem, undvik att klippa kontakterna, ställer bara till det om man vill ta ut högtalarna vid ev försäljning.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #25
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av Zargon
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Sen om du vill ha 6.5 i dörrarna så måste man montera bafflar att skruva dom i.//Seb

    hmm, sitter det inte 6,5 där som orginal?
    kan man inte byta rakt av?

    förklara gärna.
    dörrhögtalarna är dom som inte låter förjävligt dock, så jag kan tänka mig och behålla dom, men nu har jag ändå fått isär dörren :P
    inte om du har AS2 som jag har. dom som ska sitta där orginal sitter skruvade i dörren med 2 skruvar som jag förstått. Så bafflar är något som behövs. //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    inte om du har AS2 som jag har. dom som ska sitta där orginal sitter skruvade i dörren med 2 skruvar som jag förstått. Så bafflar är något som behövs. //Seb

    mja, men jag har as3

  7. #27
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av Zargon

    mja, men jag har as3
    Okej. men högtalarna passar ändå inte rakt på. Tyvärr.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    17
    hoppar in med en fråga. va menas med bafflar? ska själv byta högtalare i dörrarna på min 9-5:a

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Lånar bild från ng900.tk:



    Plastgrejen högtalaren sitter i.

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Citat Ursprungligen postat av Zargon

    mja, men jag har as3
    Okej. men högtalarna passar ändå inte rakt på. Tyvärr.
    ojdå, varför då, är andra högtalare djupare så de inte går i hålen, eller vad beror det på?

    edit: ah, såg att du skrev anledningen tidigare.
    men finns det inga med samma fäste?
    tycker inte alls det blir snyggt att ha dom på utsidan sådär

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Zargon
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Citat Ursprungligen postat av Zargon

    mja, men jag har as3
    Okej. men högtalarna passar ändå inte rakt på. Tyvärr.
    ojdå, varför då, är andra högtalare djupare så de inte går i hålen, eller vad beror det på?

    edit: ah, såg att du skrev anledningen tidigare.
    men finns det inga med samma fäste?
    tycker inte alls det blir snyggt att ha dom på utsidan sådär
    hmm vad pladrar ni om nu?

    Distanser måste du ha hur du än gör eller så får du dra säkringen till elhissarna, för de kommer inte funka utan distanserna...

    Vad är inte snyggt att ha på utsidan?
    fattar inte heller det, inget blir ju på utsidan det sitter ju inne i dörren?


    Förslagsvis så börjar du med att ljuddämpa dörrarna istället för att byta högtalarna, gör ganska mycket i skillnad.

    behöver du byta högtalarna i dörrarna så är det ju bara att borra lämpliga håll i distanserna för att montera andra högtalare...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Kan rekomendera DLS Max Damper för ljuddämpning. Har dämpat både med det och med asfaltsmatta från mekonomen, och DLS är så otroligt mycket lättare att jobba med och få bra resultat. Dock är det ju rätt mycket bang for the buck med vanlig asfaltsmatta hehe. Betydligt billigare än DLS-varianten. Men med tanke på hur stor skillnad det gör är det väl väl investerade pengar.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    17
    Distanser/bafflar, gör man dom själv eller går det köpa färdiga? varifrån isånnafall

  14. #34

    Re: Montering av högtalare i 9-3 -01

    Citat Ursprungligen postat av Zargon
    Hej, detta får bli lite av en fortsättning av den förra tråden jag hade där jag frågade efter råd om högtalare.

    jag har börjat skruva lite i bilen, och har dykt på lite frågor, några viktigare än andra.

    fråga ett, och kanske den viktigaste.
    hur fan får jag isär dörren?
    FIXAT
    jag har kommit typ så här långt:
    http://img258.imageshack.us/img258/9653/dsc1880zi9.jpg
    ja, jag har tagit bort skruvarna i hålen
    jag antar att jag ska börja bända och försöka att inte bryta av alla clips, men var, och vad ska bort egentligen? visa gärna på bilden *hint* paint

    Att ta bort dörrsidan är lätt. Ta en smörkniv i plast och börja bänd. se till att alla skruvar är borta och att dörrsidan inte rycker med några andra lister. t ex den som går runt fönstret.

    en annan fråga gäller anslutning till högtalare, eftersom jag är ganska grön på billjud (som vi alla såg i den förra tråden) så har jag ingen aning.

    men överallt så verkar denna anslutning återkomma
    http://img258.imageshack.us/img258/3434/dsc1881as7.jpg

    antar att det är någon saab-orginal, och att det enklaste är att helt enkelt klippa av den och löda på kabelskor. har jag rätt? :P

    Ja kontakten är saab orginal och passar till dem högtalarna som är från Saab. Vill du ha annan 3.5" högt så får du klippa av den och klämma dit kabelskor.

    jag hittade denna lösningen där bak:
    http://img395.imageshack.us/img395/4952/dsc1884jb7.jpg
    vilket känns som en dum hemmagjort lösning, känns som att det där inte är den optimala anslutningsmetoden, med tanke på signalförlust osv.

    Du får ingen signalförlust. men nya kablar och skor blir bra och ser bra ut.

    en annan sak. Där fram så såg det ut som jag hade sånna där extramonterade diskater:
    http://img150.imageshack.us/img150/3788/dsc1886us7.jpg
    (de va inte ens anslutna)

    ska jag behålla dom, eller bara kasta och köpa nya galler. Om det är något värt att behålla, hur ansluter jag dom, är det bara att dela kabeln som kommer fram ur hålet, och ansluta den ena till den lilla diskaten, och den andra till 3.5an

    det som gör mig lite tveksam är att det ser ut som om den har legat och tryckt på orginalhögtalaren, vilket kanske inte har bidragit till ultimat ljud.

    Ska du ha nya högt i dörrarna så köper du ju ett kit och får då med diskanter i kitet. även delningsfilter och diverse tillbehör. Jag skulle skippa 3.5" högt och ha diskanter där istället och en 6.5" i dörrarna.
    sen om du vill ha en synliga diskanter det väljer du ju själv. sådana galler finns ju på skroten.


    Alla svar uppskattas, och kom gärna med fler bra tipps till en nybörjare :P


    /tack
    Anders
    Kom gärna med flera frågor.
    Mvh!

  15. #35
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Jimmy1980
    Distanser/bafflar, gör man dom själv eller går det köpa färdiga? varifrån isånnafall
    finns att köpa på tex netonnet, brl, mds mfl, dock så föredrar jag själva att bygga dem i trä, känns mer stabilt...

    Bosabengt, angående att klippa orgkontakterna är ju bara dumt och onödigt, är ju hur enkelt som hellst att koppla på sig på dessa utan att ha sönder dem, sånt kollar iaf jag efter när jag köper bil, är det massa bortklippta orgkontakter osv så anser jag att det är klabbenisse som ägt bilen och kollar efter nått annat... gu vet vad folk har gett sig på att klippa i då, har sett både det ena och andra hemmaklabb när man haft sönder kontaker osv, lättast är ju som sagt att bara skala en kabel och trycka i från baksidan av kontakten och låsa detta med ett buntband...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    261
    Citat Ursprungligen postat av Jimmy1980
    Distanser/bafflar, gör man dom själv eller går det köpa färdiga? varifrån isånnafall
    finns att köpa på tex netonnet, brl, mds mfl,



    Har läst att de distanser som säljs av ovan nämnda företag, att passformen är helt åt skogen,
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  17. #37
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av KenZo
    Citat Ursprungligen postat av Jimmy1980
    Distanser/bafflar, gör man dom själv eller går det köpa färdiga? varifrån isånnafall
    finns att köpa på tex netonnet, brl, mds mfl,



    Har läst att de distanser som säljs av ovan nämnda företag, att passformen är helt åt skogen,
    nja, i de flesta fall brukar det mer handla om att de ska vridas rätt, hålbilden är ju lite speciel.

    blir ju lite svårt att köpa dem annars om alla som säljer dme säljer fel...

    Men som sagt ät det bästa att göra dem själv, men det är lite jobb.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #38
    Pumba ja du har rätt. Tänkte inte på det när jag installerade mina högtalare. Den metoden du beskriver funkar säkert men gör man så i dörrsidan och det börjar bli glapp så är det ju surt att behöva ta bort den bara för att man inte använde kabelskor. jaja man gör som man vill.
    jag tänte som så att om nu man kommer byta högtalare så kommer man nog inte sätta in orginalhögt så då kommer inte kontakten att användas igen.


    mvh // ANders

  19. #39
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av Zargon
    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Citat Ursprungligen postat av Zargon

    mja, men jag har as3
    Okej. men högtalarna passar ändå inte rakt på. Tyvärr.
    ojdå, varför då, är andra högtalare djupare så de inte går i hålen, eller vad beror det på?

    edit: ah, såg att du skrev anledningen tidigare.
    men finns det inga med samma fäste?
    tycker inte alls det blir snyggt att ha dom på utsidan sådär
    Ja du själv ska jag fixa en baffel på insidan av org. galler att skruva dom i. så det kommer inte att synas från utsidan. Ska se om jag kan ta lite bilder. //Seb

    Edit: Kollade lite närmre på bilden ovan. Om du har AS3 så kanske det bara är att lossa elementen från plastbaffeln och smälla dit dom nya. själv har jag inte dom så då blir det en baffel på insidan av dörrsidan.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av KenZo
    Citat Ursprungligen postat av Jimmy1980
    Distanser/bafflar, gör man dom själv eller går det köpa färdiga? varifrån isånnafall
    finns att köpa på tex netonnet, brl, mds mfl,



    Har läst att de distanser som säljs av ovan nämnda företag, att passformen är helt åt skogen,
    nja, i de flesta fall brukar det mer handla om att de ska vridas rätt, hålbilden är ju lite speciel.

    blir ju lite svårt att köpa dem annars om alla som säljer dme säljer fel...

    Men som sagt ät det bästa att göra dem själv, men det är lite jobb.
    Tycker jag vred min både en och fler gånger, men det var helt enkelt för långt ut till hålen..

Liknande ämnen

  1. Bättre stereo/högtalare i en NG9-3 SS -08
    Av Jonkan1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2016-10-24, 12:06
  2. Bytte stereo, högtalare funkar ej.
    Av Krillel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-15, 18:31
  3. Glapp i stereo/högtalare? AS1 9-5 -99
    Av johis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 22:11
  4. Byta stereo och högtalare i 9-3 -99
    Av VictorD i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-05, 18:14
  5. Tips på stereo högtalare
    Av gripen65 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-04-09, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •