Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Ang. Kamkedja.

  1. #1

    Ang. Kamkedja.

    Tjena.


    Bad en polare hjälpa mig att byta vattenpump och rem, då han hörde ett högt knackande ljud.

    Vi plockade av ventilkåpan, och såg då att kamkedjan var "slapp".. Den glappar inte åt sidorna, men den hänger typ .


    Vad är bäst att göra? Spänna den, eller köpa ny kamkedja överhuvudtaget?

    Vad kan en Saab verkstad ta på ett ungefär för att byta kamkedjan om jag redan inhandlat kedjan ? Eller vad tar dom ca~ för att bara spänna den ?

    Någon som vet?

    Tacksam för svar.


    Mvh Thellan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    470
    Först o främst, Vad är det för bil det handlar om ?
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  3. #3
    Oj, sorry .. Hade lite brottom, så jag glömde..


    Saab 900s 2,3i års - 95




  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481
    kan ju säga som så att ska du göra ett RIKTIGT byte på verkstad så är det troligen billigare att köpa en ny liknade bil utan dålig kedja...

    handlar typ om 10K kanske för att göra ett riktigt byte...

    Sen går det att göra fuskbyte, dra runt en ny kedja bara, brukar kosta någonstans 1000-1500kr, men detta kan likaväl vara farligt för motorn och OFTAST är den ganska omgående slapp igen då det är mer än kedjan som slits, lika så har du balansaxelkedjan som kan vara dålig och vad jag fattat det som är det kanske inte alltid bra att bara byta kamkedjan om så är fallet.

    Spänna den går iaf inte så är den slapp så är det byte som gäller...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Ajfan, då är det illa..


    Vad hade ni gjort? Kört till den rasade, eller sälja den så fort som möjligt ? :S


    Känns inte kul att lägga 10k på en bil som är värd max 15-16k när den är i bra skick.


    Bilen har bara gått 18.000 mil, så känns lite tråkigt.


    Kompletta delar till detta kostade 1.5k för hela paketet.. Kan man då hitta någon som gör det billigt, så kanske de är värt de.. Tyvärr så är det ju helg nu, och inte lätt att kolla upp priser osv. då..

    :/

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    470
    Citat Ursprungligen postat av Thellaan
    Ajfan, då är det illa..


    Vad hade ni gjort? Kört till den rasade, eller sälja den så fort som möjligt ? :S


    Känns inte kul att lägga 10k på en bil som är värd max 15-16k när den är i bra skick.


    Bilen har bara gått 18.000 mil, så känns lite tråkigt.


    Kompletta delar till detta kostade 1.5k för hela paketet.. Kan man då hitta någon som gör det billigt, så kanske de är värt de.. Tyvärr så är det ju helg nu, och inte lätt att kolla upp priser osv. då..

    :/
    Tips. Fyll i vart du bor, sen kan du slänga ut en tråd i passade avdelning på forumet om att hjälp med kamkedje byte önskas. Om du bor i sthlm så kolla in " Erbjuda tjänster " tråden i Stockholms avdelningen av forumet.

    Lycka till.
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    94
    Jag betalade 3020:- för ett kamkedjebyte på en likadan bil på en lokal Saab-verkstad med kvitto å garanti!
    Saab 9-3ss 1.8t ARC -03 (going 4 more)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    kan ju säga som så att ska du göra ett RIKTIGT byte på verkstad så är det troligen billigare att köpa en ny liknade bil utan dålig kedja...

    handlar typ om 10K kanske för att göra ett riktigt byte...

    Sen går det att göra fuskbyte, dra runt en ny kedja bara, brukar kosta någonstans 1000-1500kr, men detta kan likaväl vara farligt för motorn och OFTAST är den ganska omgående slapp igen då det är mer än kedjan som slits, lika så har du balansaxelkedjan som kan vara dålig och vad jag fattat det som är det kanske inte alltid bra att bara byta kamkedjan om så är fallet.

    Spänna den går iaf inte så är den slapp så är det byte som gäller...
    Vad innefattar ett riktigt byte?
    ng900 brumm brumm

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av alu-
    Vad innefattar ett riktigt byte?
    Upp med motorn ur bilen och byt... : (Går att göra med motorn i, men det är rätt jobbigt.)
    1 x Kedja
    2 x Drev övre
    1 x Nedre drev
    1 x Drev sida
    1 x Övre glidskena
    1 x Glidskena sida
    1 x Spännare
    Stulet från speedparts.se
    Fuskbyte = dra runt ny kedja på gamla delar.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    98
    ?? 3020kr då har du nog bara fått kjedjan bytt

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Peo81
    Jag betalade 3020:- för ett kamkedjebyte på en likadan bil på en lokal Saab-verkstad med kvitto å garanti!
    haha det får du typ inte delarna för om du gör ett riktigt byte....

    När man gör riktigt byte så är det väl även rek att lyfta toppen (ny packning) då man kan skada packningen när man tar bort den nedre kåpan.

    sen för övrigt har du betalat 3000kr för att dra runt en ny kedja så har du ju blivit lurad...

    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av alu-
    Vad innefattar ett riktigt byte?
    Upp med motorn ur bilen och byt... : (Går att göra med motorn i, men det är rätt jobbigt.)
    1 x Kedja
    2 x Drev övre
    1 x Nedre drev
    1 x Drev sida
    1 x Övre glidskena
    1 x Glidskena sida
    1 x Spännare
    Stulet från speedparts.se
    Fuskbyte = dra runt ny kedja på gamla delar.
    är inte detta balansaxelkedjan du tar där?


    Kamdrivning:
    Innehåller
    1 x Kedja
    2 x Kamaxeldrev
    1 x Vevaxeldrev
    1 x Packning för spännare
    1 x Glidskena
    1 x Glidskena nedre
    1 x Övre gummiskena

    1190kr

    Balansaxel:
    Innehåller
    1 x Kedja
    2 x Drev övre
    1 x Nedre drev
    1 x Drev sida
    1 x Övre glidskena
    1 x Glidskena sida
    1 x Spännare

    1790kr

    Sen så kan ju diskuteras med balansaxelkedjan, många klipper ju denna istället och det kanske är mer lämpligt på en så pass gammal bil då de delarna är dyrare.

    Ska du göra bytet så är nog lämpligast att göra det själv, allternetivt att söka efter någon som kan hjälpa dig till en rimlig summa, kanske går att hitta någon som vill göra det åt dig för några 1000lappar...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Får nog Bli så..


    Jag träffade en gammal polare idag som jobbar på Saab & Opel ..

    Han sa till mig att montera min nya rem & vattenpumpen (Det var det som gick i sönder från början). Och när jag monterat allt, skulle han komma och kolla om det verkligen behövdes att byta.. Och troligtvis hjälper han mig med det mot betalning.


    Tack för alla svar ... Uppskattar det verkligen


    Mvh Linus.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630
    men det är skillnad att byta kedja på 9-3 ss och 9-5,og 9-3 och ng 9-3

    9-3 ss är rena drömmen om man jämför

    //Andreas

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Saabturbo__
    men det är skillnad att byta kedja på 9-3 ss och 9-5,og 9-3 och ng 9-3

    9-3 ss är rena drömmen om man jämför

    //Andreas
    står ju dock klar och tydligt att han fick bytt på en lika dan bil, inte på en ss, är ju ng900 det pratas om här och där får du inget komplett kedjebyte för 3000kr...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630
    Jag betalade 3020:- för ett kamkedjebyte på en likadan bil på en lokal Saab-verkstad med kvitto å garanti!
    _________________
    Saab 9-3ss 1.8t ARC -03 (going 4 more)

    trodde han syftade på sin 9-3ss..sorry

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av -AERO-
    ?? 3020kr då har du nog bara fått kjedjan bytt
    Ja, de bytte bara kedja. Jag frågade om man inte skulle byta drev o.s.v, men de sa att var i sällsynta fall som man behövde byta mer delar än kedjan. (om bilen inte är trimmad) De borde ju veta va de snackar om!?
    Saab 9-3ss 1.8t ARC -03 (going 4 more)

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685
    Citat Ursprungligen postat av Peo81
    Citat Ursprungligen postat av -AERO-
    ?? 3020kr då har du nog bara fått kjedjan bytt
    Ja, de bytte bara kedja. Jag frågade om man inte skulle byta drev o.s.v, men de sa att var i sällsynta fall som man behövde byta mer delar än kedjan. (om bilen inte är trimmad) De borde ju veta va de snackar om!?
    Har svårt att se vilken relevans trimningsgraden skulle ha för hur slitna ex dreven skulle vara?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 409
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Peo81
    Citat Ursprungligen postat av -AERO-
    ?? 3020kr då har du nog bara fått kjedjan bytt
    Ja, de bytte bara kedja. Jag frågade om man inte skulle byta drev o.s.v, men de sa att var i sällsynta fall som man behövde byta mer delar än kedjan. (om bilen inte är trimmad) De borde ju veta va de snackar om!?
    de va ungefär samma svar jag fick när jag frågade angånde pris på kedjebyte på saab, först och främst förnekade de helt totalt att de någonsin byter kamkedjor, är inget man gör enligt dem så därför fanns det inget fast pris på detta...

    Det är ju inte konstigt att var och varrannan beg t7a man kollar på har kedjerassel när det enbart fuskas vid byterna... och konstigt nog verkar ju saab förespråka fuskbyte med..

    Saab här i värnamo (holmgrens) förnekar absolut allt vad problem heter med saabarna och spelar som att det är något helt nytt för dem, har de gjort de senaste 20 åren...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    630
    Själv så byter jag kedja+ alla andra linjaler på en bil idag. En saab 9-5 aero autmat som gått 18k.
    Detta gick på garatin då boken var stämplad som den skulle

    Man kan byta bara kedjan men blir aldrig bra. Mitt tips är att försöka själv?
    Finns många här som kan svara på de frågor som kommer efterhand.

    //Andreas

  20. #20
    Att byta kamkedja gör dom visst... Iaf där jag bor.. xd


    När jag praktiserade på Saab & Opel för många år sen, var det faktiskt det första jag fick göra.. Jag "assisterade" till en kille som bytade kedjan, och han bytade ENDAST kedjan..



    Och att byta det själv är helt uteslutet, då jag inte kan ett SKIT om saker inuti motorn. Allt jag kan med motorer och bilar, är till husbehov (Önskar dock att jag kunde mer)


    Men, tack för alla svar.. Har nu bestämmt mig för att mecka ihop den, byta endast kedjan, och sen sälja den fortast möjligt eftersom även 2 lager har börjat tjuta, samt knackar i höger drivknut..

    Förhoppningsvis kan man "Spela dum" och säga att "Vinandet" endast beror på mina nya m+s däck (Vilket det faktiskt ofta är, har jag hört).. Men i detta fallet är det tyvärr lagerna som börjat strula.


    Men som sagt.. Tack för alla svar..


    Mvh Thellan


    Edit: Gah, stör mig på funktionen "på korrekt svenska heter det..." då meningen som var "korrekt svenska" var helt år h**vete.. Och sen dessutom börjar ny mening med STOR bokstav.. xD

Liknande ämnen

  1. Kamkedja 9-5 2,3t
    Av Erjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 18:13
  2. Kamkedja av?
    Av Evil-Bosse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-18, 23:13
  3. Kamkedja 95
    Av slin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 10:07
  4. Kamkedja 9k
    Av TSHT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •