Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vad är felet? Saab 9-5 2.0t -02

  1. #1

    Vad är felet? Saab 9-5 2.0t -02

    Hej

    Idag när jag kom hem från jobbet stannade jag bilen för att gå och öppna garaget. Då dog motorn, sedan dess har jag inte kunnat få igång den. Startmotorn går runt men ingen tändning förutom en gång då jag fick den att gå i ca 20sekunder, då hoppade den mellan 500 och 3000 varv hela tiden.

    Jag har de senaste veckorna märkt att tomgången blivit lite lägre än vanligt och aningen "svajig", men tänkte ta upp det när bilen ska in på service nu om några veckor.

    Jag kan inte alls mycket om bilar så jag undrar vad det kan vara för fel. Kan det vara tändkassetten? Till saken hör att jag tror att den är utbytt för knappt två år sedan enligt serviceboken (servicedirektiv nr 15444). Om det kan vara tändkassetten, kan man kolla om det är så utan att ha en utbyteskassett?


    Tacksam för svar

    Johan Håkansson

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Lyser motorlampan? isåfall gissar ja på att den gått i limp-home läge.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Nej, motorlampan lyser inte. Men bara för att jag är intresserad, vad är limp-home läge?

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 609
    När du säger att den börjat svaja och gå konstigt på tomgång för att sen inte gå alls så skulle jag börja att analysera bränslesidan. Kolla att du fram tillräckligt med sås till motorn, lyssna att det surrar till bakifrån när du slår på tändningen, samt vik fram baksätet och lyssna under medan polaren eller frun vrider på nyckeln till start också att pumpen går, kolla att det inte är stopp i filtret också. Tänk efter om det var länge sen soppafiltret byttes, visst kan det bli stopp ändå. Men verkar det okidoki där så lossa bränslematningen till fuelrailen framme på motorn och kolla att det rinner ut ordentligt med soppa. Låt soppan rinna i en burk och titta. Saabmekanikerna tvångskör pumpen med hjälp av Tech 2 så den går kontinuerligt, och på 30 sekunder skall pumpen kunna pumpa fram runt 700ml sås. Men så behöver inte vara fallet när man vrider på nyckeln. Jag minns inte nu i huvudet hur det var pumpen beter sig när man startar bilen. Om den går konstant på max eller går en stund i stöten
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. laddtrycket skenar?! saab 9-5 2.0t. FELET HITTAT!
    Av Freddeli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 13:27
  2. Inget laddtryck alls. Saab 9-3-99. Felet löst!!
    Av Johan-99T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 21:43
  3. saab 900 v6 24400mil smårycker vad är felet
    Av Tomassjolin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 22:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •