Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hilfe! Vevhusventilationsbussningen spricker vi bortmonterig

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Hilfe! Vevhusventilationsbussningen spricker vi bortmonterig

    När "Colan" hade vänligheten att titta på min bil noterade han att ovanstående bussning såg lite sliten ut ( den stora som sitter i motorblocket ovan texten "Saab". Sagt och gjort; beställde en ny från Speedparts.

    När jag nu skall ta bort den gamla märker jag att den släpper i flänsen. Har inte vågat göra något mer nu. Finns något knep? Det bästa vore om man kunde stoppa in ett litet "omvänt paraply" och sticka in och sedan fälla ut och dra

    Skämt å sido. Något som skulle kunna funka är att städsla ett litet barn som kommer in med lillfingret förstås

    Andra knep.?

    H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38
    Ta bort tändkassetten (4 torx) och ventilkåpan (8 torx ??) så kan du pressa ut den inifrån om du är rädd att den går av.
    9-5 -99 2,3t
    Vectra -00 2,0

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Puh! det funkar ju förstås.

    Skall ändå se om jag hittar ett litet barn att övertala först

    H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Nu gjorde jag något dumt förstås. Lyckades peta ut nästan allt men en mindre bit följde med in i motorn...... Vad händer nu?

    Om jag öppnar ventilkåpan kommer den lilla resten att synas?

    Om inte inte? Måste man tömma hela motorn på olja? Räcker det i så fall att tömma på vanligt vis?

    Vad händer om om man skulle köra? Den skär förstås då biten sätter sig i någon kanal

    Trist. Hade tänk köra långresa i morgon
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Eller kan det vara så lyckligt att bitar inte faller direkt ner utan stannar där uppe? Att biten kanske syns nu när man inte startat mortorn
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Nix, inte massa nya trådar om följdfel så här kommer inlägget istället:

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    En liten bit föll ner ner i hålet. Vad är följerna? Vad bör man göra? Syns den om motorkåpan demonteras? Kan ett oljebyte hjälpa? Eller sitter den där uppe? Har inte riktigt motorns uppbyggnad klar för mig.

    Kan man möjligen med en lång smal tång fiska upp den?

    9000 CS 2.3i -92

    Mvh H-M
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nix, inte massa nya trådar om följdfel så här kommer inlägget istället:

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    En liten bit föll ner ner i hålet. Vad är följerna? Vad bör man göra? Syns den om motorkåpan demonteras? Kan ett oljebyte hjälpa? Eller sitter den där uppe? Har inte riktigt motorns uppbyggnad klar för mig.

    Kan man möjligen med en lång smal tång fiska upp den?

    9000 CS 2.3i -92

    Mvh H-M
    Gör så här om du är orolig:
    Citat Ursprungligen postat av Benkedo
    Ta bort tändkassetten (4 torx) och ventilkåpan (8 torx ??) så kan du pressa ut den inifrån om du är rädd att den går av.
    Då kommer du se något liknande detta: http://www.twinsaabs.com/900_repair/...ockets_off.jpg och där torde gummibiten ligga kvar.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Tack! Ser avancerat ut när man tittar ner rakt i motorn...... men exakt var skall man titta?

    Har nu pratat med några kompisar och de säger att om man tar bort ventilkåpan så måste man sätta dit en ny packning. Stämmer det? Den gamla byttes för 2 år sedan ca

    Vad skulle/kan hända om man bara kör?

    Mvh H-M

    ps vem kan tänkas ha en ventilkåpspackning till en 9000 2.3i 1992 en lördagsmorgon? Mekonomen?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    ps vem kan tänkas ha en ventilkåpspackning till en 9000 2.3i 1992 en lördagsmorgon? Mekonomen?
    Med största sannolikhet har de en sådan hemma. Samma packning till i stort sett samtliga Saabmotorer från 1987. I annat fall borde du kunna återanvände den gamla åtminstone ett tag.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Lyste ner i hålet och såg faktiskt delen. En halvcirkel. Avvaktar tills i morgon men med lite tur tror jag den går att få upp med en smal tång. "Hålet" stupar inte rakt ner utan det är ett golv/avsats under.

    Och jag som skulle köra förbi "moderatorland" Timrå i morgon.....
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Men för tusan, sluta nu, skruva loss kåpan och chansa inte, tar 10min totalt och du behöver inte byta packning
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Ok! packningen byttes ju för 2 år sedan och kan ju inte vara i så dåligt skick tycker man
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Stort tack för svar! Men nu hade jag tur som en tokig. Tog en kraftig ficklampa och lyste in. Fick ut precis hela biten med en smal tång( har jämfört resterna).

    Någon verkar ha tänkt till på Saab för faller något ner i hålet så ligger det faktiskt kvar. Med en ficklampa kan man tom se runt i utrymmet.

    Undrar om biten hade vandrat vidare eller blivit liggande på sin "hylla"?

    H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Stort tack för svar! Men nu hade jag tur som en tokig. Tog en kraftig ficklampa och lyste in. Fick ut precis hela biten med en smal tång( har jämfört resterna).

    Någon verkar ha tänkt till på Saab för faller något ner i hålet så ligger det faktiskt kvar. Med en ficklampa kan man tom se runt i utrymmet.

    Undrar om biten hade vandrat vidare eller blivit liggande på sin "hylla"?

    H-M
    Det är ju en oljefälla så helt öppet ned kan det inte vara.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    32
    Så här ser det ut underifrån. Tror inte biten kommer så långt men de är ju ohärligt med bitar i motorn som inte ska vara där


  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Kanonbild! Kul att se det från andra sidan


    ps. Ville bara tillägga att med mina bristfälliga kunskaper om motoranatomi så såg jag framför mig hur biten föll rakt ner i oljetråget eller kanske tom cylindrarna med en total skärning som följd. Fick panik. Lite lugnare nu efter att ha sett en sprängskiss och alla goda råd här på forumet.

    Bara Forumet är skäl nog att fortsätta köra Saab ännu många år. Den lite dåliga kundsservice man ibland kan känna hos Saabs serviceställen kompenseras faktiskt av brukarna här på Forumet
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. högtalare i instrumentbräda spricker?
    Av xtrem i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-04-02, 23:43
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 15:50
  3. Hilfe! Får endast upp 1 dörr
    Av Idlewild i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-20, 09:18
  4. Varför spricker reflexrampen på 9000?
    Av Erik_W i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 00:36
  5. Rotorn går sönder efter 3 min, spricker isär
    Av Cod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •