Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: 2" 2.5" eller 3" ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    29

    2" 2.5" eller 3" ?

    Mitt avgassystem släpar sina sista mil efter bilen nu och det är dags att byta. Det kommer att bli ett rostfritt.
    Jag undrar nu då om det är värt att statsa på ett fetare system? Större i tum alltså? 2" 2.5" eller 3" ?
    Får man ut mer effekt eller finns det andra fördelar?
    Jag går i tankarna att chippa till steg 1 hos någon trimmare också.
    Har man nåt att tjäna på ett större system då?
    Det som en del kallar sportavgassyatem, är det som det låter, "sportigare" eller vad gäller där?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    Ska du trimma så är ju 3" bäst.
    Audi 80 Quattro

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Citat Ursprungligen postat av Stoffen
    Ska du trimma så är ju 3" bäst.
    3" är inte alltid bäst.
    Man klarar sig långt på 3" från turbo till katten, ev. byte till sport katt och sen 2,5" sport system resten.
    Detta fungerar väldigt bra och man klarar mycket effekt på det med.
    Om man inte vill ha en rallybil så visst är 3" hela vägen en fördel.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    på turbo så är det bara ju större desto bättre som gäller.. men det kan ju bli lite "ljudligt" i kupén om man överdriver kankse...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    på turbo så är det bara ju större desto bättre som gäller..
    Så 4" system vore bättre ur prestandasynpunkt än 3"? Nja.


    Men jag frågar mig ibland varför trimfirmorna vid "steg 2" vill byta bakre halvan, alltså hellre än framröret? Är det för att man vill säkerställa att dämparna inte korkat igen, eller finns det nåt bättre skäl?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Men jag frågar mig ibland varför trimfirmorna vid "steg 2" vill byta bakre halvan, alltså hellre än framröret? Är det för att man vill säkerställa att dämparna inte korkat igen, eller finns det nåt bättre skäl?

    /jn
    Det är för att när det hela begav sig så efterfrågade konsumenten öppet luftfilter och halvsats först. Det var "inne" att ha ett mullrande avgas. Numera vet vi här inne att det gör mer nytta att byta främre röret, men det är fortfarande många som sätter ett coolt avgasljud framför en bra miljö för turbon.
    Dessutom är halvsatsen billigare och därför mer lättsålt. Det betyder att det är ett mer naturligt prissteg att köpa våra nuvarande steg 2.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: 2" 2.5" eller 3" ?

    Citat Ursprungligen postat av Maggelito
    Mitt avgassystem släpar sina sista mil efter bilen nu och det är dags att byta. Det kommer att bli ett rostfritt.
    Jag undrar nu då om det är värt att statsa på ett fetare system? Större i tum alltså? 2" 2.5" eller 3" ?
    Får man ut mer effekt eller finns det andra fördelar?
    Jag går i tankarna att chippa till steg 1 hos någon trimmare också.
    Har man nåt att tjäna på ett större system då?
    Det som en del kallar sportavgassyatem, är det som det låter, "sportigare" eller vad gäller där?
    Går du i funderingar att trimma kan det vara idé att slå till på ett grövre. 2,5" räcker lååångt. 3" är overkill, men ger ett lite högre och dovare ljud. Det hänger alltså mer på din smak. Dock är risken att det tar emot större ju grövre avgas du har. Jag hade 3" på min förra bil och fastnade på Finlandsfärjan, vilket inte var särskilt roligt. Dessutom slog avgassytemet emot karossen ibland. Den risken blir mindre om man nöjer sig med 2,5 tum.

    Mvh Stoffe

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Men jag frågar mig ibland varför trimfirmorna vid "steg 2" vill byta bakre halvan, alltså hellre än framröret? Är det för att man vill säkerställa att dämparna inte korkat igen, eller finns det nåt bättre skäl?

    /jn
    Det är för att när det hela begav sig så efterfrågade konsumenten öppet luftfilter och halvsats först. Det var "inne" att ha ett mullrande avgas. Numera vet vi här inne att det gör mer nytta att byta främre röret, men det är fortfarande många som sätter ett coolt avgasljud framför en bra miljö för turbon.
    Dessutom är halvsatsen billigare och därför mer lättsålt. Det betyder att det är ett mer naturligt prissteg att köpa våra nuvarande steg 2.

    Mvh Stoffe
    Så egentligen är det som jag misstänkte: Ur varken Trionics eller hårdvaras synpunkt är det nån "mening" att byta bakre halvan till 3" vid normala trimnivåer? Om systemet är friskt vill säga.

    Från en som tänker trimma men behålla bakre halvan av orig. systemet ett tag, bara för att Saab-sportdämparen är så snygg.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Satsa på ett 3" främre rör med sport kat och sedan 2.5" som stoffe säger.
    De viktiga är att du har grövre innan katten. Där gör det som störst skillnad. Sen när du har de avgassystemet så är du uppe på ett steg 3 alla redan när du ska ha progam och då kommer bilen att gå riktigt bra.
    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    >Maggelito: Vad är det för bil vi pratar om? 9000? 9-3? 9-5?

    Det är lite skillnad mellan olika modeller...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Såg iaf ut som en 9-5 i hans avatar.
    Därför utgick jag ifrån det.
    Mvh Fredrik
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Såg iaf ut som en 9-5 i hans avatar. Därför utgick jag ifrån det.
    Precis vad jag menade, det är inte självklart att 3" framrör med sportkat är det naturliga första steget på alla bilar, även fast det är det på 9000.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    265
    Ok om vi snackar 9-5 vilket skulle då vara det "naturliga" första steget? (och varför)

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228
    Okej..
    My bad
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    265
    Citat Ursprungligen postat av Freeboo
    Okej..
    My bad
    Kollar man hans tidigare inlägg hittar man:

    Jag har en 95 2.0 1998 automat

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av DB
    Ok om vi snackar 9-5 vilket skulle då vara det "naturliga" första steget? (och varför)
    Man kan ju "tjuvkika" lite lätt på vad Hirsch gör, och i vilken ordning...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    265
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av DB
    Ok om vi snackar 9-5 vilket skulle då vara det "naturliga" första steget? (och varför)
    Man kan ju "tjuvkika" lite lätt på vad Hirsch gör, och i vilken ordning...

    Mvh

    KK
    Halvsats på 280hk kittet och kissemiss och resten på 305hk kittet! (ren gissning) Precis som alla andra tuners Eller?

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av DB
    Halvsats på 280hk kittet och kissemiss och resten på 305hk kittet! (ren gissning) Precis som alla andra tuners Eller?
    Japp. Men märk väl att detta gäller 9-5:an. På 9000 gäller den "omvända" sanningen att det är framrör och bättre kat som "borde" vara steg 2.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av KK
    >Maggelito: Vad är det för bil vi pratar om? 9000? 9-3? 9-5?

    Det är lite skillnad mellan olika modeller...

    Mvh

    KK
    Det är en 9-5 2.0t.
    Jag har nog inte tänkt att vråltrimma den utan ett steg 1 kommer nog att räcka för mig.

    Det som kallas Sportsystem då? Är det ett "rakare rör" eller vad rör det sig om?
    Hade tänkt köpa ett rostfritt här www.rakaror.se

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    12
    Hmmm... 3":s rör på en 2,0liters motor *fniss* Ta och riv ner en ventilationstrumma om det nu ska va stort!! Effekten har ju ingen betydelse mer än att du tappar vrid vid låga varv, ju större rör du har, men efter katten speler det nog mindre roll. Jag kan köpa en ny muff till dig Mangan, en sån jag fick av dig, så blir den genast racertrimmad!
    Men du kommer ju ändå stå still när jag fått igång min
    Corvette -72 BB502 8,2L CCS
    "Varför köra viggen när det finns corvette?"

Liknande ämnen

  1. Vid vilka effekter behöver man 2,5", 3" eller 4" avgas?
    Av SpennisH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 20:18
  2. vilket steg från jbl "GTO-2060" eller "GTO-75
    Av sabot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-28, 00:06
  3. Försäkring og 900 "turbo" vs "S" eller &
    Av SaabAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-20, 15:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •