Vad gör man om däcksverkstaden snedgängat hjulbulten med maskin och den nu sitter som gjuten halvvägs ut?
Skulle skifta fram och bak-hjul, men det gick ju åt skogen..
Så vad gör man?
Vad gör man om däcksverkstaden snedgängat hjulbulten med maskin och den nu sitter som gjuten halvvägs ut?
Skulle skifta fram och bak-hjul, men det gick ju åt skogen..
Så vad gör man?
no man with a good car needs to be justified
Och som så många gånger förr: Vilken bil gäller det?Ursprungligen postat av Fredde
Saab 900 i-16
Saab 99 GL
Saab 9-3SS
Det är en 9000 2.3T -97.. vad nu det har för betydelse på en fastgängad hjulbult. Så Agnes, nu har du all info du behöver för ett bra förslag på åtgärd... för du skrev väl inte bara för att gnälla?Ursprungligen postat av agnes
no man with a good car needs to be justified
En hjulbult är M14x1,5 eller M12x1,5 beroende på saabmodell. I vilket fall som helst så är min rekommendation att med hylsa och förlängare modellen längre lossa bulten och sedan skaffa en gängtapp med rätt dimension och med den försöka rädda gängorna.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Okej, tack. Så det är bara att vålda då... bör man värma eller liknande innan man drar loss den?Ursprungligen postat av mioh
no man with a good car needs to be justified
Jag skulle ju anse att verkstaden som fixat problemet får lösa det. Så ta ett snack med dem.
Att värma låter som överkurs men om milt våld inte fungerar så visst. Lite krypsmörj om du har det är dock aldrig fel. Annars så håller jag med Fredrik / 1941 men den möjligheten har man ju inte alltid.
How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.
Håller med, det är ju givet att det är deras skyldighet att åtgärda detta. Jag hade inte gett mig om dom börjar tjafsa!Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
Frågan är ju hur jag bevisar att jag inte själv haft av hjulet sedan dom monterade dit det. Kan bli svårt känns det som. Men jag ska naturligtvis försöka...Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
no man with a good car needs to be justified
Värma navet är att föredra då expanderar det kanske lite, kyl samtidigt bulten lite så kommer den nog..
Henrik
*BMW 530D LCI-07*
*9000 2,3T M5 Classic-1998*
*BMW M3 CSL-2003*
Nejdå, det var inte för att gnälla utan att det brukar alltid vara bra att veta vad det är för bil om om man jag eller andra skall kunna hjälpa till.Ursprungligen postat av Fredde
När det gäller hjulbulten som tydligen däcksverkstaden dragit i snett så är det väl som flera andra skrivit: Åk dit och kräv att dom fixar detta. Risken är att det inte går att rädda gängorna och då är det bara att byta navet.
Saab 900 i-16
Saab 99 GL
Saab 9-3SS
Nyfiken fråga, gäller det fram eller bak?
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Det har en fantastisk betydelse. Hade det till exempel gällt ett framhjulsnav på en bakhjulsdriven bil, eller bakhjulsnav på en framhjulsdriven, där ett navbyte bara tar nån halvtimme... då hade jag kapat bulten och bytt nav och inte brytt mej om mek med att försöka värma, rädda gängor etc!Ursprungligen postat av Fredde
---------------------------------
9-3 cabrio '99