Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dålig värme i kylan

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273

    Dålig värme i kylan

    Vad är det man ska felsöka om man har dålig värme i bilen? Termostaten är bytt, tempgivaren lika så. Jag får bra temp enligt mätaren i bilen. Motorn går som en klocka, men jag får dålig temp i kupén, tycker att på sommaren vill den nästan bara ge kyla, jag har kollat efter felkoder och får inga alls.

    Vilka kommandon är det själv man kan göra, hur gör man en kalibrering?

    Kan man kolla detta själv eller är det tech2 material?
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232
    Du kan nog har fått nått något vajsing med styrningen av värme-spjället... det finns en färsk tråd med temp-problem i 9000 här (längst upp på sidan när detta krivs) där jag nyss skrev ett inlägg om ett likanade problem...

    Om du trycker in ECON och AUTO (tror jag) samtidigt utför ACC självtest och kalibrering där du får upp antal fel samt felkoder i displayen...

    Lycka till

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Inverness/Orsa
    Inlägg
    15
    Mitt recept för att få värme var att byta värmepaketet. Det var dålig cirkulation genom det som gjorde att luften bara blev ljummen.
    Har fläkten i kupetemperatursensorn stannat så uppför sig ACCn också spännande och börjar pyttsa in kalluft så fort elektroniken bakom panelen blivit varm...
    Hemma: 9-3 Cab Aero V6 Aut -08
    På jobbet: SAAB 340
    Har haft: 9000 Aero Aut -96 Maptun Steg2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273
    Hmm det lät intressant. Får kolla med det där. Vad brukar ett värmepaket ligga på?
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Hejsan, lånar tråden lite.. jag har märkt att när jag kör bilen rejält varm, speciellt har jag ju märkt det nu när det varit kallt. Iaf, när den vlir rejält varm så slutar det komma värme i kupen, är det nån funktion som ska vara så

    För när jag låter bilen svalna så kommer värmen tillbaks!, detta fenomen sker alltså när jag får tempen o stiga en bra bit över arbetstemperatur.


    Ska väl även säga att i övrigt så har jag inga som hellst "problem" om man nu ska kalla det för de. med min klimatanläggning/Värme
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    137
    Ta av slangarna som går till värmepaketet (2 st brukar det vara) och spola bakvägen igenom värme paketet.
    Om det kommer ut skit ur slangen som du inte har kopplat till din trädgårdsslang så har du troligen löst problemet, om det inte kommer skit ut ur slangen så kan du alltid skifta på trädgårdsslangen och se om det kommer något ut från det andre hållet.

    om det inte kommer skit ur någon av slangarna så vet jag icke vad ni ska hitta på mer än att köpa nytt värmepaket

    Men var lite försiktiga värme paketet kan gå sönder om det blir för högt tryck ( brukar vara ovandligt med högt tryck i en trädgårdsslang )

    Hoppas ni får någon värme nu när det är lite ruggit ute ....
    9³ SC Aero -09
    Min bil

Liknande ämnen

  1. Dålig värme i en 9-5
    Av Westrin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-02-05, 21:30
  2. 9000 med dålig värme?
    Av jonaslarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 18:32
  3. Dålig värme i 9-5 1999
    Av Glader9991 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-14, 02:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •